شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اخطار، تذکر و پلمب برای ۷۷ هزار واحد صنفی در ماه رمضان؛ هم‌زمان با اوج‌گیری بحران اشتغال

 

در حالی که اقتصاد ایران به دلیل تعطیلی‌ و رکود ناشی از شیوع کرونا با بحران از بین رفتن تعداد زیادی شغل روبه‌روست؛ پلیس از پلمب، تذکر و اخطار به بیش از ۷۷ هزار واحد صنفی به دلیل «عدم رعایت آداب ماه رمضان» خبر می‌دهد.

طی ۲۰ روز گذشته نزدیک به سه‌هزار و ۵۰۰ واحد صنفی تنها به دلایل مرتبط با «روزه‌خواری» و رعایت نکردن شئون مذهبی ماه رمضان پلمپ شده‌اند.

احمد نوریان،‌ سخنگوی نیروی انتظامی،‌ روز دوشنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه اعلام کرد پلیس اماکن عمومی در نیمه نخست ماه رمضان به بیش از ۵۲ هزار واحد صنفی تذکر داده و از ۱۳ هزار و ۳۴۳ واحد نیز تعهد گرفته است. علاوه بر این،‌ برای هشت‌هزار و ۲۵۷ واحد اخطاریه صادر شده است.

به گفته‌ او،‌ سه هزار و ۴۳۸ واحد در این مدت پلمب و برای صاحبان برخی از آن‌ها پرونده قضایی تشکیل شده است.

پس از آن و طی روزهای گذشته نیز در استان‌های مختلف این فعالیت پلیس ادامه داشته و ده‌ها واحد صنفی دیگر پلمب شده‌اند که احتمالا عدد کل آن‌ها را از سه‌هزار و ۵۰۰ فراتر برده است. 

سخنگوی نیروی انتظامی در توضیح این اقدام «رعایت نکردن موازین شرعی» و «تظاهر به روزه‌خواری در داخل و مقابل واحدهای صنفی» را دلیل جلوگیری از فعالیت‌ و یا اخطار به مغازه‌ها و اصناف اعلام کرده است. 

تعطیلی واحدهای صنفی و اخطار و تذکر به ده‌ها هزار مورد از آن‌ها در شرایطی است که بسیاری از صاحبان کسب‌وکار به تازگی و پس از خسارت فراوان به دلیل تعطیلی‌های ناشی از شیوع کرونا فعالیت را از سر گرفته‌اند.

بسیاری از صاحبان واحدهای صنفی در این مدت با خطر از دست رفتن شغل و بدهکاری‌ از جمله به دلیل تعویق پرداخت اجاره محل، اتلاف مواد و کالاها، بدهی قبوض و موارد مشابه روبه‌رو شده‌اند.

 

بحران اشتغال: شش میلیون شغل در خطر

مرکز پژوهش‌‌های مجلس ایران اخیرا در گزارشی اعلام کرده بود شیوع کرونا برای اقتصاد و اشتغال ایران علاوه بر تشدید تورم و رکود برای کل جامعه،‌ فشار بیشتری برای خانوارهای محروم و دهک‌های کم‌درآمد به دنبال خواهد داشت.

این گزارش در بخش اشتغال اشاره کرده بود که بین دو تا شش میلیون نفر به دلیل شیوع ویروس کرونا احتمالا شغل خود را از دست خواهند داد.

دولت ایران نیز بحران اشتغال را تایید کرده است.علی ربیعی،‌سخنگوی دولت روحانی، اخیرا در یادداشتی در روزنامه ایران گفته بود بیش از سه میلیون شاغل رسمی و چهار میلیون شاغل غیررسمی در معرض اخراج قرار گرفته‌اند.

اکنون پلمب واحدهای صنفی از سوی پلیس به دلایل مذهبی، علاوه بر تعطیلی آن‌ها، به علت فشار اقتصادی، وضعیت اشتغال و درآمد هزاران نفر را با تهدید جدی‌تری مواجه می‌کند.

 

تهدید اصناف؛ مانع‌ کارآفرینی پساکرونا

شهباز حسن‌پور بیگلری،‌ رییس فراکسیون اصناف در مجلس،‌ تیرماه سال گذشته اشاره کرده بود که با «بیمار» شدن وضعیت نفت در کشور، بر اساس اطلاعات و آمار، اصناف حرف نخست را در تولید اشتغال می‌زنند و نیاز است نگاه ویژه‌ای به آن‌ها صورت گیرد.

این به آن معناست که در دوران پساکرونا و نیاز ایران به تولید اشتغال، به دلیل مشکلات دولت،‌ همچنان اصناف بخش پیشتاز ایجاد شغل خواهند بود. 

به گفته این نماینده مجلس، ۲۵ میلیون نفر در اصناف کشور مشغول به کار گزارش شده‌اند.

از سوی دیگر سعید ممبینی،‌ رییس اتاق اصناف ایران،‌ در همان زمان تعداد واحدهای صنفی ایران را بیش از سه میلیون عنوان کرده و با این‌حال گفته بود این میزان با «منطق اقتصادی» سازگاری ندارد.

اقدامات پلیس در پلمب و جلوگیری از کسب درآمد صاحبان مشاغل می‌تواند بحران اشتغال در ایران را تشدید کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More