شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اخطار به «مرکز اسلامی انگلیس» برای برگزاری مراسم یادبود قاسم سلیمانی

 

نهاد ناظر بر موسسات خیریه در انگلستان و ولز به «مرکز اسلامی انگلیس» که به جمهوری اسلامی وابسته است، به‌خاطر برگزاری مراسم یادبود قاسم سلیمانی در لندن اخطار داد.

این کمیسیون اقدام متولیان مرکز اسلامی انگلیس را اهمال در انجام وظایف قانونی مورد انتظار از موسسه خیریه خواند و به این مرکز اخطار رسمی داد. طبق قوانین بریتانیا، خیریه‌ها اجازه فعالیت سیاسی ندارند.

این موسسه خیریه وابسته به جمهوری اسلامی با تمرکز بر مراسم‌ها و آموزش‌های اسلامی در لندن فعالیت می‌کند.

بر اساس اطلاعیه منتشرشده در وب‌سایت دولت بریتانیا، در تاریخ ۳  ژانویه ۲۰۲۰ (۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸)، متولیان این موسسه مراسم ترحیمی برای قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس، در غرب لندن برگزار کردند. سلیمانی از ۱۷ اکتبر ۲۰۱۱، به‌ اتهام تروریسم و تامین مالی فعالیت‌های تروریستی در فهرست تحریم‌های خزانه‌داری بریتانیا قرار گرفت.   

طبق این اطلاعیه، سخنران این مراسم با توجه به قوانین مبارزه با تروریسم مرتکب جرم شده است و چنان‌که در ویدیوی مراسم مشاهده می‌شود، ضمن تحسین و تکریم سلیمانی، خواستار حمایت از او شده است.

این اطلاعیه ادامه می‌دهد اظهارات سخنران این مراسم در حالی بیان شد که متولیان مرکز اسلامی هیچ‌گونه دخالتی نکردند و یا روایتی متفاوت با حرف‌های او را ارائه ندادند. 

روز بعد، در مرکز اسلامی مراسم یادبود دیگری برای سلیمانی ترتیب داده شد و در وب‌سایت این موسسه، پیام‌هایی در تسلیت مرگ و همین‌طور تجلیل شخصیتش منتشر شده است.  

اطلاعیه منتشر شده در وب‌سایت دولت بریتانیا می‌افزاید، با توجه به آیین‌نامه‌ای که در ژانویه ۲۰۱۵ صادر شد، متولیان مرکز اسلامی از دستورالعمل‌ کمیسیون ناظر بر موسسات خیریه انگلستان و ولز در مورد برگزاری مراسم‌های عمومی و انتخاب سخنران تخطی کرده‌اند و به وجهه و ماهیت خیریه این موسسه آسیب زده‌اند.

تیم هاپکینز، یکی از مسئولان بخش تحقیقات در این نهاد ناظر گفت: «هر موسسه خیریه‌ای که با تروریسم در ارتباط باشد، کاملا غیرقابل قبول است و ما نگران تاثیرات مخربی هستیم که این موضوع می‌تواند بر اعتماد مردم به این موسسه یا سایر موسسات خیریه بگذارد.»

فرمانده پیشین سپاه قدس ۱۳ دی‌ماه سال گذشته لحظاتی پس از ورود به فرودگاه بغداد و حین جابجایی با یک کاروان خودرو به همراه ابومهدی مهندس، جانشین فرمانده نیروهای شبه‌نظامی حشد شعبی، با شلیک موشک‌های لیزری پهپاد آمریکا مورد حمله واقع و کشته شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More