شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اداره کل زندان‌های خوزستان ابتلای شماری از زندانیان این استان به کرونا را تایید کرد

اداره کل امور زندان‌های استان خوزستان شامگاه یک‌شنبه با انتشار اطلاعیه شیوع کرونا در زندان‌های این استان و ابتلای شماری از زندان به آن را تایید کرد.

با وجود گزارش‌های متعدد نهادهای حقوق بشری از ابتلای زندانیان و جان‌باختن برخی از زندانیان، اولین بار است که مقام‌های سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی قوه قضاییه جمهوری اسلامی به طور رسمی ابتلای زندانیان به کرونا را تایید می‌کنند.

تایید ابتلای شماری از زندانیان خوزستان به کرونا، یک روز پس از آن صورت گرفت که خانواده‌ تعدادی از زندانيان در اعتراض به بى‌خبرى از وضعیت آنان  مقابل زندان شیبان تجمع کردند.

اداره کل زندان‌های استان خوزستان در اطلاعیه شامگاه بیست و یکم اردیبهشت ماه خود عنوان کرد که «در روزهای اخیر و همزمان  با افزایش آمار مبتلایان به کرونا در خوزستان  به سبب گرمای هوا و ضرورت استفاده فراگیر از کولر در خوابگاه‌ها ، تعدادی از زندانیان با علائم سرماخوردگی به بهداری زندان مراجعه کردند.»

در اطلاعیه اداره کل زندان‌های استان خوزستان آمده است که «با حساسیت کادر پزشکی زندان و انجام آزمایشات لازم ، تست  این افراد مثبت تشخیص داده شد و  بلافاصله با هماهنگی مبادی ذی‌ربط کار قرنطینه و مراقبت‌های لازم برابر پروتکل‌های رسمی وزارت بهداشت آغاز شده است.»

با این حال اداره کل زندان‌های خوزستان تاکید کرد که زندانیان مبتلا به کرونا را برای بستری به مراکز درمانی بیرون از زندان اعزام نخواهد کرد و افزود: «وضعیت عمومی افراد شناسایی شده خوب است و  بدون نیاز به  بستری در مراکز درمانی بیرون زندان، روند بهبودی را طی می‌کنند و نگرانی از این بابت در زندان‌ها وجود ندارد.»

در بخش دیگری از اداره کل زندان‌های خوزستان به احتمال شیوع بیماری از سوی زندانیان جدید اشاره شده است. این اطلاعیه تاکید کرده که «به سبب تامین امنیت آحاد جامعه و شهروندان و لزوم برخورد قاطع با جرایم خاص و خشن، معدود ورودی‌هایی نیز به زندان‌ها در طول این ایام معرفی شده‌اند که به دلیل بدون علامت بودن بخشی از ناقلان ویروس کرونا، «احتمال شیوع بیماری از ناحیه متهمان ورودی به زندان حتی پس از طی دوران قرنطینه محتمل خواهد بود.»

از هنگام اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران، دست‌کم در هشت زندان ایران شامل زندان‌های پارسیلون خرم‌آباد و الیگودرز در لرستان،‌ زندان تبریز در آذربایجان شرقی،‌ زندان سقز در کردستان،‌ زندان الوند در همدان،‌ زندان عادل‌آباد در استان فارس  و زندان‌های سپیدار و شیبان در خوزستان، زندانیان دست به اعتراض و شورش زدند.

در جریان شورش زندان پارسیلون خرم‌آباد و زندان سقز، شماری از زندانیان گریختند که دست‌کم یک زندانی حین فرار از خرم‌آباد با شلیک ماموران زندان کشته شد و همچنین یکی از زندانیان سقز که زندانی سیاسی و محکوم به اعدام بود پس از بازداشت اعدام شد. علاوه بر این شماری از زندانیان شیبان اهواز در جریان سرکوب شورش این زندان از سوی گارد حفاظت زندان و نیروهای امنیتی کشته و مجروح شدند.

مقام‌های رسمی قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها همه این شورش‌ها و اعتراضات در زندان‌ها را با نگرانی زندانیان از شیوع کرونا مرتبط دانستند اما به طور مکرر شیوع کرونا در زندان‌ها را رد کردند.

این درحالی است که نهادهای مدافع حقوق‌بشر موارد متعددی از ابتلا به کرونا و حتی مرگ زندانیان بر اثر این ویروس را در زندان قرچک ورامین، زندان مرکزی ارومیه، زندان شیبان اهواز، زندان اوین تهران، زندان تهران بزرگ، زندان وکیل‌آباد مشهد و تعداد دیگری از زندان‌ها را گزارش کرده‌اند.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی از اسفند ماه گذشته اعلام کرد که برای پیشگیری از شیوع کرونا تحت شرایطی بخشی از جمعیت زندانیان را از زندان‌های سراسر کشور را با استفاده از مرخصی یا عفو آزاد کرده است اما این شرایط شامل حال بسیاری از زندانیان سیاسی و عقیدتی و همچنین زندانیان عادی نشد.

همچنین از اواسط فروردین ماه، ابراهیم رییسی با اشاره به سخنان مقام‌های وزارت بهداشت درباره کاهش شیوع کرونا در ایران به جعفر منتظری دادستان کل کشور ماموریت داد تا با تشکیل هیاتی درباره بازگشت زندانیان تصمیم گیری کند. در پیامد همین دستور بود که تاکنون بخشی از زندانیان که به مرخصی اعزام شده بودند با عدم تمدید آن مواجه و به زندان‌ها بازگردانده شدند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More