شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه آبگرفتگی در خوزستان و هرمزگان؛ مرگ یک کودک و آوارگی بیش از ۱۰۰۰ نفر

چند روز پس از بارش‌ شدید باران در مناطقی از استان‌های خوزستان و هرمزگان، گزارش‌های منتشر شده حاکی از مرگ یک کودک و ترک منازل مسکونی از سوی بیش از هزار نفر به دلیل آبگرفتگی است.

اسماعیل نجار،‌ رییس سازمان مدیریت بحران ایران،‌ روز جمعه ۲۹ آذرماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس درباره آخرین وضعیت سیلاب‌، از مرگ یک کودک در اثر طغیان رودخانه در شهرستان رودان استان هرمزگان خبر داد و گفت که مسیر ۱۰ روستا نیز در این استان مسدود شده است.

وضع زندگی و فعالیت مردم و همچنین وضعیت راه‌های ارتباطی در شهرستان «پارسیان» هرمزگان نیز نامطلوب گزارش شده است.

همزمان، ناصر شریفی، رییس مجمع نمایندگان هرمزگان، از آسیب جدی به تاسیسات زیربنایی و کشاورزی این استان خبر داد و گفت: «حجم خسارات، به‌ویژه در حوزه راه و برق بسیار زیاد است.» 

فریدون همتی، استاندار هرمزگان، نیز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت استان پس از حادثه سیل، گفت که بارندگی اخیر در استان هرمزگان و شهرهای پارسیان و بستک بی‌سابقه بوده است و خسارات ناشی از این حادثه را حدود ۵۰۰ میلیارد تومان دانست.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور در رابطه با سیلاب‌های استان خوزستان به ادامه آب‌گرفتگی منازل مسکونی مردم در شهرک «دانشگاه» اهواز و همچنین غرب و شرق رودخانه کارون اشاره کرد. 

همزمان،‌ تصاویری که در خبرگزاری‌های داخلی ایران و رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان‌دهنده ترک منازل از سوی گروهی از مردم این مناطق است. 

در همین زمینه علی خدادادی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان، از برپایی شش اردوگاه اسکان اضطراری در شهرهای آبادان، اهواز و کارون خبر داد و گفت یک هزار و ۳۹ نفر در این اردوگاه ها مستقر شده‌اند.

پیش از این نیز در پی بارندگی روز دوشنبه، چهار بیمار زن بستری در قسمت آی‌سی‌یوی بخش قلب بیمارستان «خمینی» شهر اهواز پس از قطع برق و از کار افتادن سیستم برق اضطراری این بیمارستان جان باخته بودند. با این حال، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان دلیل فوت آنها را قطع شدن یکی از فیوزهای این بیمارستان اعلام کرده بود.

تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی حاکی از وضعیت بحرانی آب‌گرفتگی در برخی شهرها و محله‌ها از جمله «کوت‌عبدالله» است.

مرتضی سلیمی،‌ رییس سازمان امداد و نجات هلا‌ل احمر، گفته است که در چهار روز گذشته ۱۴ استان کشور از حوادث جوی متاثر شده‌اند.

 

رییس شورای شهر اهواز: بحران قابل پیش‌بینی بود 

آب‌گرفتگی شدید در شهر اهواز طی روزهای گذشته با انتقادهایی در ارتباط با کم‌کاری شهرداری این شهر روبه‌رو شده است. 

عبدالزهرا سنواتی، رییس شورای شهر اهواز،‌ در همین زمینه در گفت‌وگو با ایسنا به قابل پیش‌بینی بودن این بحران اشاره  کرد و گفت که شهرداری «قبل از بحران آمادگی لازم را نداشت».

او افزود: «متاسفانه شهرداری و آبفا مشغول پاس‌کاری بودند و توجه لازم را به هشدارها و تذکرات شورا نداشتند.»

سنواتی همچنین ضمن اشاره به تذکرهای قبلی شورای شهر به شهرداری گفت: «شهردار که باید قدر فرصت این حمایت را بداند با توجه به مصاحبه‌های مکرری که انجام داد، مدت بارندگی‌های اهواز را حداکثر ۲۰ روز می‌دانست و براساس این برآورد، هزینه‌کرد در این خصوص را عبث می‌دانست.»

سنواتی افزود: «در طول این مدت، برای همکاری با آبفا، شورا در خصوص اصلاح و آسفالت حفاری‌ها قول همکاری داد هرچند طبق قانون، این اقدامات هم بر عهده خود آبفا است. در مقابل، انتظار این بود که آبفا هم در خصوص بارندگی و آب‌های سطحی برای جبران کم‌کاری‌های شهرداری‌ها در طول ۳۰ سال گذشته در خصوص عدم کانال‌کشی برای دفع آب‌های سطحی به کمک شهرداری بیاید و ایستگاه‌های پمپاژ خود را تقویت کند که متاسفانه چنین اتفاقی نیفتاد.»

با ادامه آب‌گرفتگی‌ در خیابان‌ها و محله‌های شهر اهواز غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، طی بازدید روز پنجشنبه ۲۸ آذر از مناطق سیل‌زده از واگذاری حفاری و پمپاژ آب در محله‌های این شهر به شرکت ملی حفاری ایران خبر داد. 

 

فقدان سیستم دفع آب‌های سطحی در اهواز

خبرگزاری ایرنا در گزارشی که درباره این سیلاب‌ها منتشر کرد، دلیل اصلی آبگرفتگی پس از بارش‌های اخیر اهواز را عدم وجود سیستم دفع آب‌های سطحی عنوان کرده است. 

در این گزارش، شهروندان اهواز اظهار کرده‌اند که در سال‌های گذشته نیز با بارش‌های صورت گرفته هر بار این مشکل تکرار شده است. 

این درحالی است که موسی شاعری، شهردار اهواز، پیشتر از اختصاص ۴۴ میلیارد ریال اعتبار برای حل این مشکل خبر داده بود. 

استاندار خوزستان، در گفت‌وگو با تلویزیون ایران در این باره گفته است: «استقرار سیستم دفع آب‌های سطحی در اهواز نیازمند مبلغی حدود ۷ هزار میلیارد تومان است که با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد، پرداخت این هزینه برای شهرداری اهواز بسیار سنگین و امکان‌ناپذیر است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More