شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه اعتراض‌ها به طرح محدودسازی اینترنت؛ نقدی معترضان را «یک مشت منافق» خواند

 

در ادامه اعتراض‌ها به طرح محدودتر کردن اینترنت، تهیه‌کنندگان سینما درباره احتمال روی دادن «خروشی ویرانگر» هشدار دادند؛ همزمان معاون سپاه پاسداران معترضان به طرح را «یک مشت منافق کامنت‌گذار» خواند و از نمایندگان مجلس خواست که از اعتراضات نترسند.

محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران، در یادداشتی که روز جمعه ۸شتم مرداد در رسانه‌های ایران منتشر شد، وضعیت فعلی فضای مجازی در ایران را «ننگین» دانست و معترضان به طرح مجلس را «یک مشت منافق کامنت‌گذار» ساکن «ریاض، آلبانی، دبی و لس‌آنجلس» خواند.

نقدی از نمایندگان خواست که از این اعتراضات نترسند و «به حاکمیت بیگانگان بر مدیریت فضای مجازی ایران» پایان دهند.

او از اینکه نمایندگان مجلس ۱۴ ماه پس از سخنان خامنه‌ای درباره «اولویت‌دار بودن ساماندهی فضای مجازی برای مجلس» تازه در این باره اقدام کرده‌اند و «با ترس و لرز راجع به استقلال ایران در فضای مجازی» حرف می‌زنند انتقاد کرد.

این سخنان در حالی بیان شده که اعتراض‌های گسترده به این طرح همچنان ادامه دارد.

در یکی از تازه‌ترین موارد، جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما با اشاره به خشم مردم از بی‌تدبیری‌های مسئولان نوشت که طرح مجلس، به دلیل تبعات آن از جمله تعطیلی هزاران کسب و کار اینترنتی، «ممکن است به خروشی ویرانگر منجر شود که پیامدهای شومی را هم برای ملت و هم برای نظام به دنبال داشته باشد.»

از سوی دیگر رضا تقی‌پور، یکی از طراحان این طرح، در یک برنامه تلویزیونی به شدت از طرح محدود کردن اینترنت دفاع کرد و مدعی شد که در روزهای اخیر «۲۰ هزار محتوا» علیه آن منتشر شده است. او برخی رسانه‌ها، از جمله ایران‌اینترنشنال، را متهم کرد که بیشترین محتوا را علیه این طرح تولید کرده‌اند.

اما مجتبی رضاخواه، دیگر نماینده مجلس، در همین برنامه تلویزیونی گفت که در این طرح «تصمیمات فضای مجازی در اختیار کمیسیونی قرار خواهد گرفت که به هیچ مرکزی پاسخگو نیست.»

بر اساس طرحی که در مجلس در حال بررسی است، برای اجرای مصوبات مربوط به اینترنت نهادی به نام «کمیسیون عالی تنظیم مقررات» راه‌اندازی می‌شود که نمایندگان ۱۶ نهاد در آن حضور خواهند داشت.

دادستانی کل کشور، ستاد کل نیروهای مسلح، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، سازمان پدافند غیرعامل، سازمان تبلیغات اسلامی و شورای عالی فضای مجازی از جمله نهادهایی هستند که در این کمیسیون نماینده خواهند داشت.

همزمان غلامرضا نوری‌قزلجه، سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس، گفت که اعمال اصل ۸۵ بر این طرح ضرورتی نداشت، چرا که حجم این طرح به اندازه‌ای زیاد نبود که وقت مجلس را بگیرد.

او اضافه کرد: «تنها دلیل اصل ۸۵ شدن طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی این بود که عده‌ای خاص و قلیلی بخواهند نظرات خود را به کرسی بنشانند.»

او همچنین گفت که برگزاری جلسه غیرعلنی درباره این طرح «با این عجله و به این شکل ضرورتی نداشت و بدسلیقگی محض بود.»

در همین حال عباس صالحی، وزیر ارشاد، در واکنش به اعمال اصل ۸۵ قانون اساسی درباره طرح محدودسازی اینترنت نوشت این اصل در موارد متعددی اعمال می‌شود اما اصل ۵۹ که درباره همه‌پرسی است «گویا هیچ مورد بسیار مهم» برای آن نبوده است.

در اصل ۸۵ عبارت ««موارد ضروری» و در اصل ۵۹ عبارت «مسائل بسیار مهم» به کار رفته است.

از سوی دیگر کارگران معترض هفت‌تپه روز جمعه در هجدهمین روز اعتصاب خود از جمله شعار دادند: «حامی مفسد هستند / از اینترنت می‌ترسند.»

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران نیز قطع اینترنت در خوزستان و به موازات آن، طرح محدودسازی اینترنت را محکوم کرد و آنها را محدود شدن دسترسی شهروندان به اطلاعات آزاد خواند.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More