شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ارسال ۹ تن شمش طلا از گاوصندوق‌های ونزوئلا به ایران 

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی نوشت دولت ونزوئلا که با خزانه خالی مواجه شده برای ترمیم صنایع فرسوده نفتی خود به کمک ایران، مجبور به پرداخت دستمزد با شمش‌های طلا شده است.

بلومبرگ به نقل از منابعی که اطلاعات دست‌اول از این موضوع داشتند نوشت «۹ تن شمش طلا» با ارزشی معادل ۵۰۰ میلیون دلار در ماه آوریل با هواپیما بابت همکاری ایران در راه‌اندازی پالایشگاه‌های تولید بنزین در ونزوئلا از ونزوئلا به تهران ارسال شد.    

بنا بر این گزارش، ارسال محموله‌های طلا سبب کاهش شدید ذخایر ارزی در ونزوئلا شده است. بلومبرگ دارایی ارزی فعلی ونزوئلا را حدود ۶/۳ میلیارد دلار تخمین می‌زند.

عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گزارش‌ها درباره واردات شمش طلا از ونزوئلا را تکذیب کرده است. 

با این حال بنا بر گزارش بلومبرگ، هواپیمایی ماهان در عرض تنها یک هفته، دست‌کم شش پرواز از تهران به مقصد ونزوئلا داشته که بیشتر حامل مواد افزودنی بنزین، قطعات مربوط به تجهیزات پالایشگاه و متخصصان فنی برای تعمیر یکی از پالایشگاه اصلی واقع در منطقه ساحلی شمال غرب ونزوئلا بوده است.  

بلومبرگ به نقل از منابع خود نوشته هواپیمایی ماهان همچنین هواپیماهای دیگری را به فرودگاه بین‌المللی خارج از کاراکاس اعزام کرده که در آنجا شمش‌های طلا را بارگیری و عازم تهران شده‌اند.

بنا بر این گزارش، با وجود مرخصی اجباری بیشتر کارکنان بانک مرکزی ونزوئلا بر اثر شیوع بیماری کرونا، انتقال شمش‌های طلا به فرودگاه مخفیانه و از سوی کارمندان و ماموران امنیتی مسلح حافظ گاوصندوق‌های واقع در مرکز کاراکاس انجام شده است.   

ایران و ونزوئلا هر دو تحت تحریم‌های شدید نفتی از سوی دولت آمریکا هستند. ایران با فعالیت در صنایع پالایشی ونزوئلا در صدد ایجاد منبع جدید درآمدی بوده و ونزوئلا نیز با به‌کارگیری متخصصان ایرانی در تلاش است تولید بنزین دراین کشور قطع نشود.

با سقوط شدید قیمت نفت در ماه‌های اخیر بر اثر شیوع ویروس کرونا در جهان و افت شدید درآمدهای نفتی، کشورهای نفت‌خیز، ذخایر طلا مهم‌ترین دارایی دولت ونزوئلا به حساب می‌آید. به نوشته بلومبرگ، ونزوئلا حدود ۷۰ تن طلا در خزانه دارد. 

ارزش پول ملی ونزوئلا نیز در مسیر سقوط آزاد بوده و نرخ تورم در این کشور رو به فزونی گذاشته و از ۳ هزار و پانصد درصد تجاوز کرده است. 

اقدام دولت ونزوئلا به اعمال قوانین سختگیرانه در پی شیوع کرونا، کشور را با مشکل تامین مواد غذایی و سوخت مواجه کرده است.

ونزوئلا پیشتر اقدام به ارسال شمش‌های طلا به روسیه، ترکیه و امارات متحده عربی می‌کرد که با واکنش و اقدامات سختگیرانه آمریکا مواجه شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More