شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعتراض مردم سی‌سخت به سانسور خسارات گسترده زلزله و نحوه نامناسب توزیع چادر

منابع محلی از بروز تنش و عصبانیت و اعتراض مردم شهر زلزله‌زده سی‌سخت و دیگر بخش‌ها و روستاهای شهرستان دنا از سانسور خسارات گسترده به منازل مسکونی‌شان و نحوه توزیع نامناسب چادر و خدمات پس از زلزله گزارش دادند.

بنابراین گزارش‌ها، درحالی که زلزله خسارات گسترده‌ای به قریب به اتفاق منازل مردم در سی‌سخت و بخش‌ها و روستاهای دیگر شهرستان دنا وارد کرده است، اعلام «محدود بودن خسارات» از سوی صدا و سیمای جمهوری اسلامی و مقام‌های استاندار کهگیلویه و بویراحمد، سبب اعتراض مردم در مناطق زلزله‌زده شده است.

سایت بویرنیوز در همین باره نوشت «با اینکه از روز چهارشنبه شاهد حضور تعدادی از مسئولان در شهر سی‌سخت بودیم اما این باعث نشد از عصبانیت مردم سی‌سخت در نحوه خدمات رسانی و کمک چیزی کم شود»

این سایت افزود که دلیل «تنش‌های ایجاد شده در سی‌سخت را باید در اعلام کم خسارات در لحظات ابتدایی دانست»، درحالی که بعد از وقوع زلزله چهارشنبه شب و «با یک بررسی چشمی و آشنایی اندک با بافت سی سخت و اطراف آن در همان ابتدا هم می‌شد فهمید صدمات مالی شدید است.»

محمد محمدی، مدیرکل بحران استانداری کهگلویه و بویر احمد  تاکید کرد که به لحاظ خسارت منازل مسکونی زیادی دچار آسیب شده اند و این خسارت‌ها ۱۰۰ درصد است.

مدیرکل بحران استانداری کهگلویه و بویراحمد گفت که «کمتر خانه‌ای در سی‌سخت وجود دارد که از زلزله آسیب ندیده باشد». او افزود که علاوه بر شهر سی‌سخت، خانه‌های مردم در ۷۸ روستای اطراف سی‌سخت نیز دچار خسارت گسترده شده‌ است.

یکی دیگر از اعتراضات مردم سی‌سخت به نحوه توزیع اقلام کمکی است و مردم می‌گویند مشخص چادرها و اقلام کمکی که مقام‌های نهادهای مختلف آمار آن را اعلام می‌کنند، در اختیار چه کسانی قرار گرفته است.

همزمان آرش نیک‌خو، خبرنگار محلی، ویدیویی از ساکنان مسکن مهر سی‌سخت منتشر کرد که زیر بارش برف رسیدن چادر را انتظار می‌کشند. به گفته این خبرنگار، درحالی که مقام‌های هلال احمر و ستاد بحران کهگیلویه و بویراحمد از توزیع ۵ هزار چادر طی روز پنج‌شنبه در سی‌سخت خبر دادند اما «مشخص نیست این چادرها کجا رفته است».

گزارش‌های دیگری نیز از صف و ازدحام در چند مرکز توزیع چادر منتشر شده است. در همین باره پایگاه خبری ویرنیوز نوشت که «مردم سی‌سخت می‌گویند در محل توزیع شاهد هجوم و حضور افرادی در صف دریافت کمک‌ها بودیم که در سی سخت سکونت نداشتند».

درحالی که مدیرکل بحران استانداری کهگلویه و بویراحمد و علی فرد شهردار سی‌سخت، خسارات به منازل مسکونی و دیگر امان در شهر سی‌سخت و ۷۸ روستای آن را بسیار گسترده اعلام کرده‌اند، حسین جنتی، مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد، روز جمعه گفت زلزله در سی‌سخت به حدود ۲ هزار و ۶۰۰  واحد مسکونی خسارت وارد کرده است.

جنتی  گفت با بیان اینکه ارزیابی‌های مربوط به میزان خسارت‌ها انجام شده و در حال برآورد نهایی هستیم، افزود که میزان خسارت‌های زلزله به هیئت دولت اعلام می‌شود و پس از مصوبه دولت، بازسازی‌ها از هفته آینده آغاز خواهد شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More