شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعتراض گزارشگران بدون مرز به احکام فرنگیس مظلوم و علیرضا علی‌نژاد؛ محکومیت فشار بر خانواده روزنامه‌نگاران

سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌ای ضمن اعتراض به صدور احکام سنگین زندان برای اعضای خانواده دو روزنامه‌نگار، علیرضا علی‌نژاد برادر مسیح علی‌نژاد و فرنگیس مظلوم مادر سهیل عربی، «فشار و باج‌خواهی مقامات جمهوری اسلامی» علیه خانواده‌های روزنامه‌نگاران را محکوم کرد.

در بیانیه گزارشگران بدون مرز در پی صدور احکام زندان برای اعضای خانواده دو روزنامه‌نگار، علیرضا علی‌نژاد برادر روزنامه‌نگار و مدافع حقوق زنان مسیح علی نژاد و فرنگیس مظلوم مادر سهیل عربی، باج‌خواهی مقامات ایران علیه خانواده‌های روزنامه‌نگاران را محکوم می‌کند. در دو روز نزدیکان دو روزنامه‌نگار به احکام سنگین زندان محکوم شدند.

کریستف دولوار دبیر اول  سازمان گزارشگران بدون مرز با تاکید براینکه «این نخستین بار نیست که رژیم تهران خانواده‌های روزنامه‌نگاران را زیر فشار می‌گذارد و از آنها باج‌خواهی می‌کند»، گفت که «میزان هراسناک بودن» اقدامات از سوی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی فراتر از تصور است.

دبیر اول سازمان گزارشگران بدون مرز تاکید کرد که «محکوم کردن برادری برای نپذیرفتن همکاری در اقدام به آدم‌ربایی  خواهرش از سوی ماموران امنیتی و یا محکوم به زندان کردن مادری  برای اعتراض به وضعیت نابسامان سلامت فرزند زندانی‌اش، اقدامی است علیه تمام تعهدات یک دولت در برابر حقوق بین‌المللی و عدم رعایت ابتدایی‌ترین‌شان قانون‌مداری است.»

دادگاه انقلاب تهران در ۲۴ تیر ماه سال‌جاری فرنگیس مظلوم  را به اتهام‌ «تبانی و تجمع علیه امنیت ملی» و « تبلیغ علیه نظام» به شش سال حبس تعزیری محکوم شد. فرنگیس مظلوم، مادر سهیل عربی عکاس و شهروند خبرنگار زندانی و برنده جایزه شهروند خبرنگار سال ۲۰۱۷  سازمان گزارشگران بدون مرز، تیر ماه سال ۹۸ بازداشت شد و ماه‌ها در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین متعلق به وزارت اطلاعات تحت بازداشت بود.

دادگاه انقلاب همچنین در حکمی علیرضا علی‌نژاد برادر مسیح علی‌نژاد روزنامه‌نگار و فعال مدنی را که از ۲۲ مهر ماه ۹۸ در بازداشت به سر می‌برد به اتهام «تبانی و تجمع علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و « توهین به رهبری» به هشت سال زندان محکوم کرده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود تاکید کرد که «تنها جرم فرنگیس مظلوم اطلاع رسانی از شرایط بازداشت پسرش سهیل عربی و اعتراض به رفتار غیر انسانی و ظالمانه با او است.»

علیرضا علی‌نژاد ۴ مهر ۱۳۹۸ از سوی ماموران  سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت  شده است. بازداشت علیرضا علی‌نژاد پس از مدت‌ها فشار بر خانواده مسیح علی‌نژاد انجام شد.

هفته گذشته مسیح علی‌نژاد درباره دلیل بازداشت و صدور حکم هشت سال زندان برای برادرش، علیرضا علی‌نژاد،گفت که «برادرم تبانی سپاه پاسداران با خانواده خواهرم را افشا کرد.آنها قصد داشتند از طریق خانواده خواهرم و به اسم دیدار با مادرم، مرا به ترکیه کشانده و بدزدند، اما برادرم گفت نیا،این‌ها برایت نقشه دارند.»

سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود با تاکید براینکه «مسیح‌علی نژاد برای فعالیت‌هایش در همه این مدت قربانی آزارگری و تهدید بوده است و خانواده‌اش زیر فشاری همه جانبه رژیم» قرار داشته‌اند، از قول او تاکید کرد که «این اتهام‌ها علیه برادرم دروغین و برای به سکوت وادار کردن من هستند. تنها جرم برادر من، افشا و بر‌هم زدن طرح سپاه پاسداران برای ربودن من از ترکیه بود او در این باره به من هشدار داد.»

مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار و فعال مدافع حقوق زنان از سال ۱۳۸۸ در تبعید بسر می برد و تاکنون چندین کارزار علیه حجاب اجباری  در ایران به راه انداخته است. از این میان «آزادی‌های یواشکی»، «چهارشنبه‌های سفید» و «دوربین ما اسحله ما» که در آن شرکت‌کنندگان دعوت شدند تا از تلاش خود فیلم و عکس تهیه و برای صفحه‌های این کارزار در شبکه‌های اجتماعی ارسال کنند.

در بیانیه سازمان گزارشگران بدون مرز اشاره شده که «انتشار گسترده این عکس و فیلم‌ها به ویژه خشونت تند‌ نیروهای بسیجی‌ و ماموران امنیتی، واکنش‌های بسیاری را برانگیخته است و باعث عصبانیت رژیم تهران شده است.»

سازمان گزارشگران بدون مرز یادآوری کرده است که «ربودن کنشگران سیاسی و روزنامه‌نگاران روش شناخته شده‌ جمهوری اسلامی است.»

این سازمان در بیانیه خود به مواردی از ربودن فعالان مدنی و روزنامه‌نگاران اشاره کرده است از جمله به ربودن آرش شعاع شرق، مدیر مسئول سایت‌های اطلاع رسانی  گیلان نو، که برای «نشر اکاذیب و انتشار نشریه بدون مجوز» به ٤٠ ضربه شلاق محکوم شد و پس از تهدیدها و فشارهای قضایی مجبور به ترک کشور شد و به ترکیه پناه آورد اما ۵ فوریه ۲۰۱۸ در شهر وان ترکیه در برابر خانه‌اش ربوده و پس از ۲۵ روز به زندانی در ایران منتقل شد.

سازمان‌ گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود درباره او تاکید کرد که روح‌الله زم از مخالف جمهوری اسلامی نیز پس از رویدادهای ۱۳۸۸ از ایران خارج و در سال ۲۰۱۱ به فرانسه پناهنده شد اما «در ۲۲ مهر ۱۳۹۸  اطلاعات سپاه پاسداران وی را از عراق ربود و به ایران برد و در دهم تیر ماه ۹۹ به مجازات اعدام محکوم شده است.»

گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود یادآوری کرده است که جمهوری اسلامی ایران در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات سال ۲۰۲۰ گزارش‌گران بدون مرز از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ۱۷۳ قرار دارد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More