شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعضای خانواده پویا بختیاری بازداشت شدند

خبرگزاری مهر شامگاه دوشنبه دوم دی ماه از بازداشت اعضای خانواده پویا بختیاری، از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری، خبر داد.

منوچهر بختیاری و ناهید شیرپیشه بعد از آنکه اعلام کردند مراسم چهلم فرزندشان را برگزار خواهند کرد، تحت فشارها دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفته بودند و پس از احضار به وزارت اطلاعات تاکید ماموران امنیتی مبنی بر لغو این مراسم را، رد کرده بودند.

خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، شامگاه دوشنبه دوم دی ماه از قول یک منبع آگاه نوشت: «خانواده پویا بختیاری، علیرغم دعوت و صحبت با ایشان، در روند پروژه ضدانقلابی ورشکستگان فراری قرار گرفتند و با حکم قضایی» بازداشت شدند.

این «مقام آگاه» امنیتی، بازداشت اعضای خانواده پویا بختیاری را اقدامی «در راستای صیانت از نظم و امنیت مردم خسارت دیده و نیز به منظور جلوگیری از تداوم پروژه کشته‌سازی و تکرار اقدامات مسلحانه علیه مردم» عنوان کرد و گفت: «از سایر خانواده‌هایی که بر نقشه شوم دشمنان اطلاع یافته و هوشیارانه دست رد بر سینه آنها زدند، تقدیر و تشکر می‌کنیم.»

پدر و مادر پویا بختیاری دو روز قبل نیز، از احضار خود به وزارت اطلاعات خبر داده بودند. پیشتر منوچهر بختیاری گفته بود که در این احضار سه ساعته ماموران اطلاعات تاکید کرده‌اند که نباید مراسم چهلم فرزندش را برگزار کند.

همزمان سایت مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هرانا، نیز خبر داد که نیروهای امنیتی در نخستین ساعات بامداد سه‌شنبه سوم دی ماه، علاوه بر بازداشت منوچهر بختیاری و ناهید شیرپیشه، پدر و مادر پویا بختیاری، تعدادی از مراجعه کنندگان به منزل این خانواده را نیز برای ساعاتی بازداشت کردند.

بنابر این گزارش حدود ده نفر از فعالان مدنی و تعدادی از وکلا برای عرض تسلیت و همدردی دوشنبه شب به منزل خانواده بختیاری رفته بودند و در بازگشت از کرج به تهران، درحالی که سوار بر سه خودرو بودند، نیروهای امنیتی یکی از خودروها را متوقف کرده و سرنشینان این خودرو را بازداشت کردند.

نیروهای امنیتی همچنین اقدام به توقیف تلفن همراه بازداشت‌شدگان کرده و پس از بازرسی از منزل دو تن از دستگیرشدگان، ساعاتی بعد آن‌ها را در میدان ونک تهران رها کردند اما تلفن‌های توقیف شده را پس ندادند.

منابع مطلع خبر دادند که همزمان با بازداشت خانواده پویا بختیاری، در نخستین ساعات بامداد سه‌شنبه، نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران مریم کریم‌بیگی، خواهر مصطفی کریم‌بیگی از کشته‌شدگان اعتراضات سال۸۸ را در بیرون از منزل‌شان برای ساعاتی بازداشت کرده و گوشی، پلاک ماشین و مدارک شخصی وی را توقیف کردند.

به گفته منابع مطلع ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، مریم کریم‌بیگی را تهدید کرده و گفته‌اند که برای وی و مادرش شهناز اکملی، پرونده تشکیل داده‌اند.  شهناز اکملی، مادر مصطفی کریم‌بیگی از کشته‌شدگان اعتراضات سال۸۸، پیشتر نیز برای مدتی بازداشت  شده بود و شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران او را به خاطر دادخواهی فرزندش به «تبلیغ علیه نظام» متهم و به یک سال زندان و ممنوعیت فعالیت اینترنت و شبکه‌های اجتماعی محکوم کرد.

شهناز اکملی دو هفته قبل پس از دریافت احضاريه اجرای حکم، گفت که ماموران امنیتی پیشتر نیز وی را احضار کرده و به وی گفته‌اند: «فراموش كن پسری داشتی و گفتم نمی‌توانم فراموش كنم.»

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More