شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعلام محدودیت‌های جدید در سراسر ایران، از شنبه اول آذر «تا پایان کرونا»

 

 

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، اعلام کرد از روز شنبه اول آذر «تا پایان کرونا» محدودیت‌های جدیدی در سراسر کشور «به شکل هفتگی» اجرا می‌شود. 

روحانی روز شنبه ۲۴ آبان در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه ادامه داد این محدودیت‌ها براساس میزان شیوع کرونا «برای هر شهر» متفاوت خواهد بود.

در هفته‌های اخیر، با افزایش شدید شیوع کرونا در ایران، کشمکش بسیاری میان کارشناسان و مقام‌های بهداشتی با مقام‌های دولتی بر سر تعطیلی تهران و دیگر نقاط این کشور به وجود آمده بود و گروهی از مقام‌ها خواستار تعطیلی دو هفته‌ای تهران بودند.

روحانی همچنین گفت با اشاره به این‌که هدف از این طرح، تعطیلی کسب‌وکارها نیست، ادامه داد هدف این است که «مردم لمس کنند شرایط فوق‌العاده است و ما از شرایط عادی عبور کردیم».

رییس جمهوری اسلامی با تاکید بر ارائه «آموزش» به مردم در زمینه ابتلا به کرونا گفت: «آموزش به اندازه کافی به مردم داده نشده است.»

با این حال روحانی از کسانی که با شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران درباره شیوع کرونا در این کشور مصاحبه می‌کنند، انتقاد کرد و آنان را به بیان «انتقادهای ناپخته» متهم کرد.

روحانی همچنین از امکانات و بیمارستان‌های نیروهای مسلح و همچنین دیگر نهادهای دولتی به غیر از وزارت بهداشت، خواست تا «همه پای کار بیایند» و به وزارت بهداشت در زمینه مهار کرونا کمک کنند.

 

 

رییس‌جمهوری ایران بار دیگر گفت که ویروس فعلی مثل گذشته نیست و «سرعت انتقالش ۹ برابر شده» است. او پیشتر در حضور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، گفته بود که ویروس فعلی «ویروس جهش‌یافته اروپایی» است.

روحانی از تجمعات اخیر به‌ویژه تجمع دو هفته پیش در یک ورزشگاه مشهد انتقاد کرد و گفت این تجمع «رنگ‌وبوی مذهبی داشت ولی مجوز نداشت. مشهد در روزهای گذشته در برخی از روزها از نظر آماری وضعیتش از تهران هم بدتر بود».

 

وضعیت قرمز در بیش از ۱۰۰ شهرستان از جمله تهران

همچنین علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی کرونا، از اعلام «سه سطح هشدار قرمز، نارنجی و زرد» در کشور خبر داد.

او گفت: «اگر شهرستانی در وضعیت قرمز قرار بگیرد به‌جز مشاغل خیلی ضروری بقیه مشاغل تعطیل خواهند شد. بیش از ۱۰۰ شهرستان که تهران و اکثر مراکز استان را شامل می‌شود مشمول این طرح خواهند بود.»

این مقام وزارت بهداشت ادامه داد: «همچنین در شهرستان‌هایی با وضعیت نارنجی یا سطح هشدار دو مشاغل سطح سه و چهار که جزییات آن اعلام می شود، تعطیل خواهند بود.»

به گفته رئیسی، اکنون حدود ۱۵۰ شهرستان در وضعیت نارنجی یا سطح هشدار دو هستند و در سطح هشدار یک که حدود ۱۵۵ شهرستان در این وضعیت هستند، مشاغل سطح چهار به مدت دو هفته تعطیل می‌شوند.

همچنین براساس این مصوبه، تعطیلی‌ها شامل «مدارس، آموزشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و مراسم فرهنگی و مذهبی» نیز می‌شود.

رئیسی گفت: «در سطوح هشدار یک، دو و سه آموزش‌ها و مدارس غیرحضوری است و برای دانشگاه‌ها و مراسم مذهبی و فرهنگی نیز فعلا به مدت دو هفته محدودیت ایجاد می‌شود.»

او درباره فعالیت کارکنان اداره‌ها نیز گفت که در شهرستان‌های با سطح هشدار قرمز فقط «حدود یک سوم» کارکنان، در سطح دو یا نارنجی «یک دوم» کارکنان و در شهرستان‌های با وضعیت زرد «دو سوم» کارکنان در محل کار خود حضور دارند.

سخنگوی ستاد ملی کرونا درباره محدودیت‌ تردد وسایل نقلیه نیز اضافه کرد: «در شهرستان‌های با وضعیت دو و سه یعنی قرمز و نارنجی، خودروهای با پلاک هر شهرستان حق خروج از شهرستان را ندارند و خودروهای با پلاک شهرستان‌های دیگر حق ورود ندارند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More