شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افزایش تهدید رسانه‌ها در پی تشدید بحران کرونا؛ هشدار کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران

هم‌زمان با  افزایش شمار قربانیان کرونا در ایران، بازداشت و تهدید برخی رسانه‌ها و فعالان رسانه‌های اجتماعی تشدید شده و کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران درباره ایجاد هراس برای روزنامه‌نگاران هشدار داده است.

بر اساس گزارش مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی، طی سه روز نخست فروردین‌ماه دست‌کم ۱۵ نفر در ارتباط با انتشار مطالب و اخباری درباره بحران بیماری کرونا از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده‌اند.

این بازداشت‌ها در سه استان گیلان،‌ اصفهان و آذربایجان غربی صورت گرفته و  اتهام‌های آنها مواردی چون «انتشار اخبار جعلی» و «توهین به مقام‌های کشور» عنوان شده است.

روز جمعه دوم فروردین ماه، کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، نهاد بین‌المللی حامی آزادی رسانه‌ها، در گزارشی نوشت که تهدید و ایجاد هراس علیه روزنامه‌نگاران در ایران هم‌زمان با تشدید بحران کرونا افزایش پیدا کرده است. 

این نهاد درباره شیوه مقابله حکومت ایران نوشته است: «مقام‌های ایران با افزایش سانسور نسبت به حوزه مطبوعاتی و رسانه‌های اجتماعی که از قبل محدود شده، واکنش نشان داده‌اند.»

یک روزنامه‌نگار کرد در سنندج به کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران گفته است که به روزنامه‌نگاران دستور داده شده تنها همان آمار رسمی وزارت بهداشت را اعلام کنند. 

یکی از روزنامه‌نگارانی که با روزنامه شرق همکاری می‌کند به این کمیته گفته که در همین زمینه به دادگاه رسانه در تهران احضار شده است. 

از او خواسته شده که وضعیت را «به صورت منفی» در نوشته‌هایش به تصویر نکشد و به حمایت از تلاش‌های دولت بپردازد، در غیر این صورت با «عواقب» آن روبرو خواهد شد.

در قم نیز پیشتر معاون سیاسی امنیتی استاندار از بازداشت دو نفر در ارتباط با آن‌چه که او «قم‌هراسی» خواند خبر داد.

رزمایش دفاع بیولوژیک؛ افزایش برخورد امنیتی

تشدید فضای امنیتی و افزایش بازداشت فعالان مجازی و هشدار به روزنامه‌نگاران پس از آن صورت می‌گیرد که ستاد کل نیروهای مسلح و نیروی انتظامی ایران در پی دستور روز ۲۲ اسفندماه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی،‌ اقدام به برگزاری رزمایش سراسری «دفاع بیولوژیک» کردند. 

طی روزهای گذشته، سپاه پاسداران و دادستان‌های عمومی و انقلاب استان‌ها در همین زمینه هشدارهایی را خطاب به فعالان مجازی و رسانه‌ها مطرح کرده‌اند. 

در یک مورد در استان فارس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران از برخورد «ارشادی و قضایی» با ۱۵۰ نفر که آن‌ها را «شایعه‌پراکنان و منتشرکنندگان اخبار کذب» درباره بیماری کرونا خواند، خبر داد.

در اصفهان نیز دادستان عمومی و انقلاب از تشدید برخورد‌ها در فضای مجازی سخن گفت.

در تهران، نیروی انتظامی قرارگاه ویژه پدافندی ویروس کرونا را تشکیل داد و از ابتدای اسفندماه اقدام به بازداشت تعدادی از افراد درباره آن‌چه که ایجاد حسین رحیمی، رییس پلیس تهران، ایجاد «رعب و وحشت» خواند کرد.

افزایش فشار و اقدام قضایی برای مقابله با رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران درباره بحران کرونا به داخل ایران محدود نماند. 

روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه عباس موسوی،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اعلام کرد قرار است سفارت جمهوری اسلامی در لندن از واحد ویژه دفتر نخست‌وزیری بریتانیا بخواهد با رسانه‌های فارسی‌زبان خارج کشور در ارتباط با پوشش اخبار بحران کرونا در ایران برخورد کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More