شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افزایش فشار بر فعالان اینستاگرامی: علیرضا جاپلقی بازداشت شد

علیرضا جاپلقی، جوان ورزشکار ایرانی که تصاویر و ویدیوهایی از پارکور خود همراه با دوست‌دخترش را در صفحه اینستاگرام خود منتشر می‌کرد، از سوی پلیس جمهوری اسلامی بازداشت شد. 

جاپلقی پیش از بازداشت با انتشار ویدیوهایی از احضار خود خبر داده بود. پس از چندی، برادر علیرضا، خبر بازداشت او را تایید کرد.

او دو روز پیش، با انتشار عکس‌هایی از پدرش در توییتر، در یادداشت کوتاهی با عنوان «با پدر من آشنا شید»، نوشت: «محمد جاپلقی، افسر مبارزه با مواد مخدر تهران که خرداد سال ۸۹، بعد از ۲۸ سال خدمت به طرز کاملا مرموز و بی‌سر و صدا ناپدید و پرونده بسیار قطورش هم چن سال پیش بدون هیچ نتیجه‌ای بسته شد.»

تصاویر و کلیپ‌هایی که جاپلقی در فضای مجازی منتشر کرده، با استقبال گسترده کاربران مواجه شده است. صفحه اینستاگرام او بیش از ۷۲ هزار دنبال‌کننده دارد.

این ورزشکار در واکنش به هشدارها در این باره نوشت: «اینکه الان یکی دو ساله خیلیا تو ایران به خاطر تاثیر کلیپای من، هوس ارتفاع بازی و کارای خطرناک کردن مشکل من نیست مشکل اوناس. اینکه راهشون رو تو ورزش گم کردنم باز مشکل اوناس.»

پلیس فتای جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر، بارها جوانان فعال یا کاربران به اصطلاح «شاخ‌» فضای مجازی را بازداشت کرده است.

در سال ۱۳۹۵، مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که پس از رصد اینستاگرام «به مدت دو سال»، ۱۷۰ نفر از صاحبان و اداره‌کنندگان صفحات مد و زیبایی در این شبکه را شامل ۵۸ مدل، ۵۱ مدیر مزون و طراح لباس، ۵۹ عکاس و آرایشگر و ۲ موسسه فعال در عرصه مد شناسایی کرده و از این میان برای ۲۹ نفر پرونده قضایی تشکیل شده و ۸ نفر بازداشت شده‌اند.

همچنین در مهر ۱۳۹۷، علی صالحی دادستان شیراز از بازداشت تعدادی از عکاسان در این شهر  به اتهام «انتشار عکس‌های نامناسب در اینستاگرام» و «تشویق به فساد و فحشا» خبر داد. سپهر لیاقت، مهدی کمالی، پویا لهراسبی و فرامرز رحیمی از جمله این بازداشت‌شدگان بودند.

یک سال بعد، صحرا افشاریان، سارا شریعتمداری و نیلوفر مطیعی، سه رقصنده اینستاگرامی نیز بازداشت شدند و پرونده آن‌ها به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب ارسال شد.

همزمان در مهر سال گذشته، فاطمه خویشوند، دختر ۱۸ ساله معروف به «سحر تبر» با دستور قضایی دستگیر شد. شهرت او به خاطر عکس‌ها و فیلم‌های عجیب و غریبی است که از خود در اینستاگرام منتشر می‌کرد. در کیفرخواست صادره، اتهامات او معاونت در «افساد فی‌الارض»، «توهین به مقدسات» و «تحصیل مال نامشروع» عنوان شد.

با شیوع ویروس کرونا در ایران، بازداشت فعالان فضای مجازی افزایش یافته است.

به تازگی، نیروی انتظامی از شناسایی بیش از ۱۳۰۰ سایت اینترنتی و بازداشت ۳۲۰ نفر در این رابطه به اتهام «تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی» خبر داده است. 

محمود شهریاری، مجری سابق رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران نیز پس از انتشار ویدئویی در انتقاد از حکومت ایران بازداشت شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More