شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انتخابِ نظام ۱۴۰۰|عضو مجلس خبرگان: انتخابات یعنی مردم اعلام کنند فرمانبر نظام و فرمانروایی ولی فقیه هستند

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای ضمن حمایت از عملکرد شورای نگهبان در رد صلاحیت‌ها، «مشارکت حداکثری برای نظام جمهوری اسلامی» را وظیفه مردم خواند. همزمان محسن اراکی، عضو مجلس خبرگان،  رییس جمهور را بازوی اجرایی ولی فقیه خواند و گفت: «معنای انتخابات این است که مردم اعلام می‌کنند که ما فرمانبر این نظام و فرمانروایی ولی فقیه هستیم.»

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای به امضای هاشم حسینی بوشهری ضمن حمایت از شورای نگهبان گفت که در بررسی صلاحیت‌ها به «مر قانون عمل کرده است» و نقش مردم و رسانه‌ها در انتخابات برگزاری پر شور آن است.

این درحالی است که پیشتر مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، نزدیک به جناح اصلاح‌طلب، در بیانیه‌ای تاکید کرد که «با توجه به رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، همه می‌دانند این انتخابات فرمایشی، بی‌رونق و فاقد رقابت و با مشارکت حداقلی خواهد بود و مسئولیت آن با شورای نگهبان است.»

بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اما ضمن حمایت از عملکرد شورای نگهبان در رد صلاحیت‌ها، افزود که رسالت شورای نگهبان عمل به مر قانون است و «ایجاد شور و هیجان‌های انتخاباتی و افزایش مشارکت وظیفه مجموعه‌های دیگر» است.

در بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره نقش مردم در انتخابات آمده است که وظیفه «مردم، رسانه‌ها، احزاب، جریان‌ها و کاندیداها» نیز ایجاد «فضایی امیدبخش و شورآفرین برای رقم خوردن مشارکتی حداکثری برای نظام جمهوری اسلامی» است.

این بیانیه همچنین به طیف‌های سیاسی جمهوری اسلامی هشدار داد و افزود که انتظار آن است تا کسانی که «در شرایط حساس کنونی»، حملات و هجوم شدیدی علیه شورای نگهبان داشتند به خود آیند و با تکرار این حملات آب به آسیاب دشمنان انقلاب نریزند.

همزمان محسن اراکی، عضو مجلس خبرگان، گفت: «معنای انتخابات این است که مردم اعلام می‌کنند که ما فرمانبر این نظام تشکیلاتی هستیم و برای کمک به فرمانروای فعلی ما که ولی فقیه است یک بازوی اجرایی خوبی می‌خواهیم انتخاب کنیم.»

اراکی پیشتر نماینده خامنه‌ای در انگلیس و سپس با حکم او چندین سال دبیرکل سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بود.

او روز پنج‌شنبه ششم خرداد ماه طی سخنانی در جمع دانشجویان افسری و پاسداری سپاه علویون قم، گفت: «یکی از تفاوت‌های دولت الهی با دولت‌های غربی و سکولار این است که در نظام غیر الهی کار حاکم و فرمانروا این است که مردم را با همان وضعیت موجود اداره و مدیریت می‌کند اما در نظام الهی وظیفه مدیریت جامعه، بالا بردن جامعه است. یعنی باید جامعه را رشد و ترقی بدهد و تربیت کند و وظیفه تربیت جامعه بر عهده اوست.»

این عضو مجلس خبرگان تاکید کرد که «ما فرمانروایان الهی را هادیان به سوی پیشرفت و مقامات بالا می دانیم.»

اراکی رییس جمهور را در جمهوری اسلامی «بازوی اجرایی» ولی فقیه خواند و افزود که ما امروز در انتخابات پیش‌رو نیاز به یک بازوی اجرایی توانمند در مریت اجرایی کشور داریم و هم یک بازوی اجرایی برای رهبری می خواهیم که هادی باشد.

این عضو مجلس خبرگان، تضعیف سپاه پاسداران، بسیج، قوه قضاییه و شورای نگهبان را «خیانت و خلاف شرع» خواند و گفت کسی که می خواهد رییس جمهور باشد نباید کسی باشد که این نهادها را تضعیف کند.

اراکی همچنین با تاکید براینکه «جامعه باید از قوه قضاییه بترسد»، گفت: «اگر قوه قضائیه مقتدری نداشته باشیم عناصر فاسد جامعه را می خورند و نابود می کنند، جامعه باید از قوه قضائیه بترسد و اگر کسی قوه قضاییه را تضعیف کند این صد در صد خواسته دشمن ملت ماست.»

این عضو مجلس خبرگان، ضمن حمایت از عملکرد شورای نگهبان، افزود: «بعد از تصمیم‌گیری شورای نگهبان دیگر مخالفت با آن، مخالفت با جمهوریت و اسلامیت نظام است و یقین بدانید کسانی که  قانون را تضعیف می کنند در تقویت مجرمان و تبهکاران تاثیر دارند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More