شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انتقادها به حذف مجریان سرشناس از فهرست «مجریان برتر» صداوسیما

انتشار فهرستی از «مجریان برتر» صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، موجی از انتقادها را درباره شاخص‌های این ارزیابی و همچنین حذف مجریان سرشناس نظیر عادل فردوسی‌پور برانگیخته است.

رضا پورحسین، مشاور عالی و قائم مقام معاون سیما، اخیرا در نامه‌ای با قید فوریت، خطاب به مدیران شبکه‌های مختلف صداوسیما،‌ ضمن معرفی «مجریان برتر»، خواستار تشویق آن‌ها شد.

در این نامه مجریانی که توانسته‌اند «در بازه زمانی بهار ۱۳۹۸»، «بیشترین امتیاز را در اجرا» کسب کنند، عبارتند از: شبکه یک: مجید یراق‌بافان و ندا ملکی؛ شبکه دو: محسن آزادی و وحید ملتجی؛ شبکه سه: نجم‌الدین شریعتی، وحید طالبی و رسالت بوذری؛ شبکه چهار: محمدرضا مقدسیان و مالک شجاعی؛ شبکه پنج: مجید یراق‌بافان؛ شبکه قرآن: وحید مرتضوی؛ شبکه نسیم: پژمان بازغی؛ شبکه افق: نادر طالب‌زاده و زینب ابوطالبی؛ شبکه ورزش: محمدحسین میثاقی؛ شبکه جام‌جم: زینب پورابراهیم.

مشخص نیست که چه کسانی به این مجریان امتیاز داده‌اند، اما پورحسین در نامه خود «شاخص‌های این ارزیابی» را «پوشش، آرایش، رعایت حدود شرعی و دینی و رعایت اصول حرفه‌ای اجرا» اعلام کرده است.

انتشار این فهرست، موجی از واکنش‌ها را در شبکه‌های مجازی در پی داشت و این پرسش مطرح شد که چرا نامی از مجریان شناخته‌شده و محبوب صداوسیما در این فهرست نیست.

سایت خبری افکارنیوز با تاکید بر این که این نامه «ایده‌آل‌های سازمان درخصوص رفتار حرفه‌ای مجریان» را منعکس می‌کند، به نقل از «یک منتقد» که نام او را ذکر نکرده، آورده است که این فهرست به این معناست که «آقای قائم مقام رسانه ملی بر این باور است که مجریان شناخته‌شده از نظر شاخص‌های پوشش، آرایش و رعایت حدود شرعی مشکل دارند؟»

علی ضیا از شبکه اول، محمدجعفر خسروی و ژاله صادقی از شبکه دو، احسان علیخانی، عادل فردوسی‌پور و محمدرضا گلزار از شبکه سه، از مجریان معروفی‌اند که نامشان در میان «مجریان برتر» نیامده است.

رامبد جوان، مهران مدیری، کاظم احمدزاده، کامران تفتی، رضا جاودانی، فرزاد حسنی، آزاده نامداری، محمود شهریاری، جواد یحیوی و احسان کرمی، از دیگر مجریان تلویزیون ایران بوده‌اند که برخی‌شان ممنوع‌التصویر شده‌اند.

همچنین منتقدان فهرست «مجریان برتر»، این احتمال را مطرح کرده‌اند که «آیا این فهرست مقدمه‌ای برای یک تغییر کلی دیگر است؟»

محمود شهریاری: صداوسیما عملا شکست خورده

ایرنا، خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی ایران نیز از این فهرست انتقاد کرد و نوشت که «سواد، دانش، تجربه، محبوبیت و حتی فن بیان و کاریزما بودن» در شاخص‌های انتخاب مجریان برتر جایی نداشته است.

محمود شهریاری، مجری باسابقه و ممنوع‌التصویر صداوسیما نیز در گفت‌وگو با ایرنا گفت: «مدیران در جایگاهی نیستند که مجریان را تشخیص دهند که آیا خوبند یا خیر. مردمند که باید این کار را انجام بدهند.»

او با انتقاد از حذف برنامه نود و عادل فردوسی‌پور ادامه داد: «این در واقع دهن‌کجی‌ کردن به مردم است.»

شهریاری با بیان این که «صداوسیما عملا در جذب مردم شکست خورده»، گفت: «۶۳ درصد مردم شبکه‌های داخلی را کنار می‌گذارند و تحویل سال را با یک شبکه ماهواره‌ای می‌گذرانند».

این مجری پیش‌کسوت تاکید کرد: «متاسفانه در سال‌های اخیر نه‌تنها از مجریان بلکه از همه مردم خواسته‌اند که نقاب به چهره بزنند... به همین دلیل، وقتی فیلم‌هایی از این افراد در فضاهای دیگر منتشر می‌شود، متوجه می‌شویم که شخصیت اصلی‌شان چه بوده و آنچه ما شاهدش بودیم، نقاب بوده است.»

شهریاری با بیان این که مدیران صداوسیما به دنبال «چهره‌های بله قربان‌گو» هستند، گفت: «برای آقایان آن اندازه که ته‌ریش و ریش مهم است، صداقت مهم نیست.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More