شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بازجویی از خدمه ابرنفتکش توقیف‌شده ایرانی در جایگاه شاهد

یک سخنگوی دولت جبل‌الطارق می‌گوید خدمه نفتکش غول‌پیکر ایرانی که روز پنجشنبه به علت نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا در این تنگه متعلق به سرزمین بریتانیا توقیف شد به عنوان شاهد و نه مظنون تحت بازجویی هستند. 

به گزارش جمعه ۱۴تیرماه خبرگزاری رویترز به نقل از این مسئول بریتانیایی، کارکنان کشتی «گریس ۱» که توسط نیروی دریایی بریتانیا توقیف شد، هم اکنون در جبل‌الطارق «به عنوان شاهد و نه مجرم» در حال مصاحبه هستند.

این سخنگو گفت به منظور احراز هویت نفتکش گریس ۱ و مقصد نهایی آن، از تمام ۲۸ خدمه بر روی عرشه کشتی بازجویی می‌شود. به گفته او، خدمه نفکش توقیف‌شده اکثرا اتباع هندی و تعدادی هم پاکستانی و اوکراینی‌اند.

این مقام بریتانیایی هدف از این تحقیقات را تلاش برای تشخیص ماهیت محموله و مقصد نهایی آن نفتکش اعلام کرد.

نیروی دریایی بریتانیا، نیمه‌شب چهارشنبه ۱۲ تیرماه با فرود یک هلیکوپتر بر روی عرشه کشتی نفتکش، به دلیل تلاش برای انتقال نفت به سوریه، به توقیف آن به پرداختند.

بریتانیا فروش نفت به سوریه را بر خلاف تحریم‌های اتحادیه اروپا خوانده است. اتحادیه اروپا از سال‌ ۲۰۱۱ تحریم‌هایی را علیه فروش نفت به سوریه وضع کرده بود.

نفتکش فوق روز پنجشنبه ۱۳ تیر به سبب تلاش برای حمل نفت از ایران به سوریه که هم اکنون تحت تحریم  نفتی اتحادیه اروپاست از سوی نیروی دریایی بریتانیا توقیف شد. تفنگداران نیروی دریایی با هلیکوپتر بر روی این نفتکش در حال حرکت فرود آمدند. 

دولت جبل‌الطارق روز پنجشنبه اعلام کرد دلایل موجهی برای اثبات اینکه مقصد کشتی، پالایشگاه بانیاس سوریه بوده در دست دارد.  

ناظران می‌گویند این رخداد تنش‌های جاری بین ایران و غرب خصوصا آمریکا را تشدید خواهد کرد. ایران و آمریکا اخیرا تا مرز درگیری نظامی پیش رفته‌اند.

اتحادیه اروپا که سال‌ها پیش تحریم‌های نفتی علیه سوریه برقرار کرد پس از امضای توافق هسته‌ای برجام در سال ۲۰۱۵ تحریم‌های نفتی خود را علیه ایران لغو کرد. اما دولت آمریکا در سال گذشته پس از خروج یکجانبه از برجام، تحریم‌های نفتی شدیدی مجددا علیه ایران اعمال کرد که سبب شده جمهوری اسلامی از راه‌های غیرمتعارف در تلاش برای فروش نفت به‌عنوان منبع اصلی درآمد خود باشد. 

اطلاعات حاصل‌شده از نهادهای کشتیرانی نشانگر آن است که نفتکش گریس ۱ از سواحل ایران نفت را بارگیری کرده است اما اسناد بارنامه‌ای نشان می‌دهد نفت در عراق، کشور همسایه ایران، بارگیری شده است. اعتراض ایران به توقیف کشتی هر گونه شک درباره ماهیت این نفتکش را که در سنگاپور به ثبت رسیده برطرف کرد.

نفتکش گریس 1 برای حمل نفت از ایران به سوریه مسیر طولانی جایگزینی را انتخاب کرده بود که لازمه آن دور زدن آفریقا بود.  

مقام‌های دولت جبل‌الطارق هنوز مقصد نهایی نفتکش را احزار نکرده‌اند اما در روزهای آینده می‌توانند با تقدیم دادخواست به مراجع قضایی نفتکش را برای مدت بیشتری متوقف کنند.

 

افزایش تنش ایران با غرب

رویترز نوشته در حالی که تنش‌ها بین ایران و غرب در حال افزایش است و ماه گذشته نیز آمریکا یک حمله نظامی به ایران را دقایقی قبل از وقوع متوقف کرده،‌ توقیف این کشتی می‌تواند تنش‌ها بین تهران و غرب را تشدید کند.

تهران سفیر بریتانیا را برای اعلام آن‌چه که «مخالفت قاطع خود در برابر اقدام غیرقانونی و غیرقابل قبول» در توقیف کشتی خوانده، احضار کرده است.

پس از توقیف این کشتی، جان بولتون،‌ مشاور امنیت ملی آمریکا،‌ از این اقدام استقبال کرد و آن را یک «خبر عالی» خواند.

در واکنش،‌ محسن رضایی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران جمهوری اسلامی نیز هشدار داد اگر این نفتکش رفع توقیف نشود،‌ مسئولان ایران باید یک نفتکش بریتانیایی را توقیف کنند.

با آن‌که اتحادیه اروپا تحریم‌های گسترده‌ای علیه ایران ندارد، اما تحریم‌های نفتی شدید آمریکا بازار نفت ایران را در سال گذشته با مشکل مواجه کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More