شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رئیس دولت جبل‌الطارق: نفتکش ایرانی با تضمین جمهوری اسلامی آزاد شد

فابیان پیکاردو، وزیر اول دولت جبل‌الطارق، در بیانیه‌ای اعلام کرد که نفتکش ایرانی گریس۱ پس از گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی و ارائه تضمین از سوی آنان مبنی‌بر اینکه شناور مذکور به مقصد کشورهای مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا حرکت نخواهد کرد، آزاد شده است.

پیکاردو در این بیانیه که پنجشنبه ۲۴ مردادماه، هم‌زمان با اعلام رفع توقیف نفتکش ایرانی ازسوی دادگاه عالی جبل‌الطارق منتشر شد، اعلام کرد: «در تاریخ ۱۳ اوت، اینجانب از جمهوری (اسلامی) ایران تضمین مکتوب مبنی‌بر اینکه مقصد گریس۱ در صورت رفع توقیف، از کشورهای مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا نخواهد بود، دریافت کردم.»

او افزود: «بدین‌وسیله، گریس۱ به موجب قانون تحریم‌ها رفع توقیف می‌شود.»

پیکاردو توضیح داده است که در پی توقیف گریس۱ در تاریخ چهارم ژوئیه، او شخصا با مقام‌های دولتی ایران در تاریخ ۱۹ ژوئیه در لندن گفت‌وگو داشته است. او دیدار خود را با طرف‌های ایرانی «مثبت و سازنده» خواند.

پیکاردو همچنین در بیانیه خود، با اشاره به درخواست روز پنجشنبه آمریکا برای تمدید توقیف نفتکش ایرانی، نوشت: «این موضوع را نهادهای معاضدت قضایی متقابل به صورت مستقل، از حیث حقوقی بررسی خواهند کرد.»

گریس۱ هنگام حمل  بیش از ۲میلیون بشکه نفت خام از ایران به مقصد سوریه، به علت نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه، در تنگه جبل‌الطارق به‌دست تفنگداران نیروی دریایی بریتانیا توقیف شد.

دولت بریتانیا و جبل‌الطارق اعلام کردند نفتکش گریس۱ به علت اینکه مقصد آن سوریه بوده توقیف شده است و این موضوع، ربطی به مبدا ایرانی آن ندارد. تحریم‌های اتحادیه اروپا هرگونه عرضه مستقیم یا غیرمستقیم نفت خام به سوریه را منع می‌کند.

توقیف گریس۱ واکنش‌های تندی از سوی مقام‌های رسمی ایران برانگیخت و حتی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، این اقدام را «دزدی دریایی» خواند.

دو هفته پس از توقیف گریس۱ در روز چهارم ماه ژوئیه، نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اقدام نفتکش بریتانیایی استنا ایمپرو را در نزدیکی تنگه هرمز به بهانه نقض قوانین دریانوردی توقیف کردند. مقام‌های بریتانیایی این اقدام ایران را تلافی‌جویانه خوانده و خواستار آزادی نفتکش شده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More