شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت دادگستری آمریکا خواستار تمدید توقیف گریس ۱ شد

همزمان با برگزاری دادگاه جبل الطارق برای تصمیم‌گیری درباره تمدید یا رفع توقیف نفتکش ایرانی گریس۱ که از صبح روز پنج‌شنبه ۲۴ مرداد آغاز به کار کرده است، وزارت دادگستری آمریکا خواستار تمدید توقیف نفتکش ایرانی شده است. 

پیشتر روزنامه بریتانیایی «سان» به نقل از منابع نزدیک به فابیان پیکاردو، وزیر ارشد دولت جبل‌الطارق، نوشت که جبل‌الطارق نفتکش گریس۱ را پنج‌شنبه آزاد می‌کند.

 نفتکش گریس۱  حامل دو میلیون بشکه نفت ایران است. این نفتکش در ۱۳ تیرماه گذشته، از سوی نیروی دریایی بریتانیا، در آب‌های تنگه جبل‌الطارق توقیف شد. پس از آن، این کشتی که پیشتر با پرچم پاناما تردد می‌کرد با حکم دادگاه جبل‌الطارق برای تحقیق و بررسی‌های بیشتر در توقیف باقی ماند.

این روزنامه به نقل از یک منبع نزدیک به پیکاردو، نوشته است که اگر اعتقاد داریم این نفتکش تحریم‌های سوریه را نقض نکرده است، دیگر هیچ دلیلی برای نگهداری بیشتر گریس۱ وجود ندارد.

به گفته مقام‌های دولت بریتانیا، نفتکش گریس۱ در راستای اجرای تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا علیه دولت سوریه توقیف شده است.

پیشتر جلیل اسلامی، معاون سازمان بنادر و دریانوردی ایران،گفته بود: «اسنادی بین دو کشور مبادله شده که به رفع توقیف این کشتی کمک می‌کند.»

 

واکنش‌ مقام‌های ایرانی

درخواست وزارت دادگستری آمریکا از دولت جبل‌الطارق برای تمدید توقیف نفتکش ایرانی با واکنش‌هایی ازسوی مقامات ایرانی همراه شد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تلاش آمریکا برای جلوگیری از پایان توقیف این نفتکش را  نشانه بی‌اعتنایی دولت آمریکا به قانون خواند.

وزیر امور خارجه ایران روز پنج‌شنبه، ۲۴ مرداد در حساب رسمی توئیتر خود نوشت: «ایالات متحده که در تحقق اهدافش از طریق تروریسم اقتصادی (از جمله با محروم کردن بیماران سرطانی از دارو) شکست خورده، تلاش کرد تا از نظام قضایی برای دستبرد به اموال ما در آب‌های آزاد سوءاستفاده کند. این تلاش برای راهزنی دریایی، نشانه‌ای از بی‌اعتنایی دولت ترامپ به قانون است.»

 

 

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن هم با غیرقانونی خواندن توقیف این نفتکش، نتیجه تلاش آمریکا برای ممانعت از رفع توقیف گریس ۱ را «شکستی تحقیر‌آمیز» توصیف کرد.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More