شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نفت آدریان‌دریا۱ به سوریه منتقل شده است

 

پایگاه خبری میدل‌ایست‌ای (Middle East Eye)، به نقل از دو منبع نوشت که نفتکش ایرانی آدریان‌دریا۱، محموله نفتی خود را به سوریه منتقل کرده است. بر اساس داده‌هایی که پیشتر در اختیار ایران اینترنشنال قرار گرفته است، این محموله نفتی به بهایی پایین‌ و با وساطت یک تاجر سوری با نام سامر فايز، به یک شرکت لبنانی فروخته شده است. سامر فايز از چهره‌های اقتصادی نزدیک به بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، به حساب می‌آید.

میدل‌ایست‌ای در گزارشی که شامگاه جمعه پانزدهم شهریور ماه منتشر کرد به نقل از منابع خود نوشت که تا شامگاه پنج‌شنبه، بیش از نیمی از محموله این نفتکش ایرانی به سوریه منتقل شده است. این نفتکش که از سوی آمریکا تحریم شده است حامل بیش از دو میلیون بشکه نفت خام ایران بود.

پیشتر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، گفته بود که ایالات متحده اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد ایران به‌طور قطع می‌خواهد نفت این نفتکش را به بندر طرطوس، در غرب سوریه، منتقل کند.

وزارت خرانه‌داری آمریکا جمعه هفته گذشته، هشتم شهریورماه، نفتکش‌ آدریان‌دریا۱ و ناخدای آن را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. مقام‌های آمریکایی، از جمله وزیر خارجه آمریکا، هشدار داده‌اند که هرگونه کمک یا سوخت‌رسانی به این نفتکش به معنای پشتیبانی از «سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی» است که گروهی تروریستی در آمریکا به شمار می‌رود.

بنابر گزارش‌ها، پیشتر محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، به مقام‌های بریتانیایی تضمین داده بود که این نفتکش به سمت سوریه نمی‌رود.

در تیرماه گذشته، نیروی دریایی بریتانیا، نفتکش‌ آدریان‌دریا۱، که پیشتر با نام گریس۱ و با پرچم پاناما، حرکت می‌کرد را به اتهام نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا، در آب‌های جبل‌الطارق توقیف کرد.

این نفتکش در نهایت در ۲۴ مرداد، به گفته وزیر ارشد دولت جبل‌الطارق پس از دریافت تضمین‌های لازم از جمهوری اسلامی، رفع توقیف شد.

ایران گفته است که هیچ تضمینی مبنی بر عدم انتقال نفت به سوریه نداده است. علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، هم گفته است که محموله نفتکش آدریان‌دریا۱ فروخته شده است و خریدار می‌تواند نفت خریداری شده را به هر کجا که بخواهد، ببرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More