شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تلاش آمریکا برای تطمیع مالی ناخدای نفتکش آدریان‌دریا۱

 

روزنامه فایننشال‌ تایمز در گزارشی متن یک ایمیل‌ فرستاده شده از سوی برایان هوک، رییس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، به آکیلیش کومار، ناخدای هندی نفتکش ایرانی آدریان‌دریا۱ را منتشر کرده است.

در این ایمیل که تاریخ آن چهار روز پیش از توقیف این نفتکش است از ناخدای کشتی خواسته شده در قبال دریافت میلیون‌ها دلار پول، کشتی را به کشوری ببرد که امکان توقیف آن از سوی آمریکا فراهم شود.

درابتدای این گزارش که روز چهارشنبه ۱۳ شهریورماه منتشر شده است فایننشال‌ تایمز بخش‌‌هایی از متن ایمیل هوک به ناخدای نفتکش آدریان‌دریا۱، که پیشتر با پرچم پاناما و با نام گریس۱ حرکت می‌کرد را منتشر کرده است.

در این ایمیل آمده است: «من برایان هوک هستم. من برای مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا کار می‌کنم و به عنوان نماینده ایالات متحده برای ایران خدمت می‌کنم. خبرهای خوشی دارم.»

در گزارش فایننشال‌ تایمز اشاره شده هوک برای این که مطمئن شود ناخدای هندی کشتی ایمیل او را با یک هرزنامه اشتباه نگیرد، در متن نامه خود به شماره تماس مستقیم وزارت خارجه آمریکا هم اشاره می‌کند.

آن‌طور که در گزارش فایننشال‌تایمز آمده است ناخدای هندی کشتی در نهایت ایمیل نخست هوک را بی‌پاسخ می‌گذارد. 

مسئول گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا، ایمیل دومی نیز به ناخدای هندی کشتی آدریان‌دریا۱ می‌فرستد. در این ایمیل دوم هوک ناخدای کشتی را خطاب قرار می‌دهد و می‌نویسد: «با این پول می‌توانید هر زندگی که مایل هستید برای خود بسازید و در پیری هم خوش بگذرانید.»

در بخش دیگری از این ایمیل دوم نیز آمده است: « اگر شما این راه آسان را انتخاب نکنید، زندگی برای شما سخت‌تر خواهد شد.»

بر اساس گزارش‌هایی که منتشر شده است تلاش هوک، در مقام مسئول گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا، به منظور تماس و تطمیع ناخدای نفتکش آدریان‌دریا۱ بر اساس یک برنامه قانونی است که در سال ۱۹۸۴ با نام «پاداش برای عدالت»، در وزارت خارجه آمریکا، تصویب شده است.

بر اساس داده‌‌های رسمی مرکز «پاداش برای عدالت» تاکنون دولت ایالات متحده به بیش از ۱۰۰ تن، در مجموع بالغ بر ۱۵۰ میلیون دلار پرداخت کرده است.

در اقدامی دیگر، وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه با انتشار یک آگهی به زبان فارسی، در چهارچوب همین برنامه «پاداش برای عدالت»، اعلام کرد حاضر است در ازای افشای اطلاعاتی که منجر به «ایجاد اختلال در سازوکار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تمامی شاخه‌های آن، شامل نیروی قدس سپاه پاسداران» شود، تا سقف ۱۵ میلیون دلار پاداش دهد. در آگهی وزارت خارجه ایالات متحده اشاره شده است که علاوه بر پرداخت مالی، امکان «جابه‌جایی» افراد نیز وجود دارد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More