شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:

از حکم اعدام نوید افکاری خشمگین هستیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور در کنار دیگر کشورها از صدور حکم اعدام برای نوید افکاری خشمگین است.

مورگان اورتگاس روز پنج‌شنبه در توییتی تاکید کرد که نوید افکاری پس از شرکت در اعتراض‌های مسالمت‌آمیز سال ۱۳۹۷«شکنجه شده تا اعتراف ساختگی کند».

او در عین درخواست برای آزادی برادران افکاری نوشت: «رژیم ایران همچنین دو برادر او (نوید) را شکنجه داده و به ده‌ها سال زندان محکوم کرده است.»

ریچارد گرنل، سفیر سابق آمریکا در آلمان و مدیر سابق سازمان ملی اطلاعات آمریکا، نیز در توییتی از کمیته بین‌المللی المپیک و برگزارکنندگان المپیک توکیو درخواست کرد برای جلوگیری از اعدام نوید افکاری کمک کنند.

نوید افکاری به اتهام قتل حسن ترکمان، کارمند حراست آب و فاضلاب، و همچنین «محاربه» به دو بار اعدام محکوم شده است.

تنها مستندات دادگاه درباره اتهام قتل ترکمان اعترافات افکاری است، اما او اعلام کرده این اعترافات تحت شکنجه گرفته شده است.

در همین حال برخی از رسانه‌های دولتی ایران با انتشار مطالب و مصاحبه‌هایی شکنجه شدن نوید افکاری را رد کرده‌اند.

از جمله مرکز رسانه قوه قضاییه، اظهارنظرهایی از حمیدرضا جمشیدی اردکانی، وکیل تعیینی سابق نوید افکاری، را منتشر کرده و مدعی شده او موضوع شکنجه را رد کرده است.

جمشیدی اردکانی گفته است: «به نوید گفتم من باید تو را به پزشکی قانونی ببرم که گفت شکنجه نشده و نمی‌خواهد به پزشکی قانونی برود و گفت وضعیتم سالم است و هیچ مشکلی ندارم.»

این سخنان در حالی منتشر شده که بنا به گفته خانواده افکاری، پس از گرفتن اعتراف از نوید در اداره آگاهی، به وکیل انتخابی خانواده اجازه داده می‌شود وکالت‌نامه خود را به امضای این دو برادر برساند و او یک بار با نوید ملاقات کرده است، اما «پس از مدت کوتاهی، وکیل مزبور بی ‌آنکه بتواند پرونده را ببیند یا کاری برای آن‌ها انجام دهد، زیر فشار مراجع امنیتی و قضایی ناچار می‌شود استعفا دهد» و از پرونده کنار رود.

 

 

حسن یونسی، وکیل نوید افکاری، نیز اعلام کرد که دادگاه درباره شکنجه او تحقیق نکرده است.

او در توییتی نوشت: «درخواست رسیدگی به ادعای متهمین مبنی بر بدرفتاری و فشار جسمی و روحی به معنی تایید این ادعا نیست. براساس ماده ۱۶۹ قانون مجازات اسلامی، دادگاه و دادسرای نظامی موظف بوده‌اند که درباره این ادعا تحقیق کنند.»

براساس قانون مجازات اسلامی اقراری که تحت «اکراه، اجبار، شکنجه یا اذیت و آزار روحی یا جسمی» گرفته شود «فاقد ارزش و اعتبار است و دادگاه مکلف است از متهم تحقیق مجدد نماید».

سازمان حقوق بشر ایران پیش از این خبر داده بود که نوید افکاری در شعبه اول کیفری یک استان فارس خواستار بررسی شکنجه‌های خود شده است.

براساس این گزارش، وحید افکاری، برادر نوید که به زندان طولانی‌مدت محکوم شده است هم گفته «آنچنان تحت شکنجه و فشار روحی و جسمی قرار گرفته که مجبور به خودکشی شده است».

نوید و وحید افکاری اتهامات وارده را به شدت رد کرده‌اند. آنها که از دو سال قبل در بازداشت هستند، با ارسال فایل‌های صوتی از زندان اعلام کردند که برای پذیرش این اتهام در دو سال بازداشت به انواع مختلف مورد  شکنجه‌های جسمی و روانی قرار گرفته‌اند.

نوید افکاری در این فایل صوتی با بیان این‌که «من از ابتدای دستگیری‌ام بی‌گناهی‌ام را فریاد زدم»، گفته است که در دوره بازداشت «هفته‌ها توی زیر زمین انفرادی» و «ساعت‌ها آویزان بودن به سقف اتاق شکنجه» بوده و به طور مداوم با روش «پلاستیک کشیدن به سر» از سوی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی تحت شکنجه قرار گرفته است دو مامور آگاهی به نام‌های «ستوان عباسی و زارع مویدی با لوله آهنی و باتوم» ساعت‌ها او را شکنجه کرده و دستش را شکستند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More