شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بازداشت بیش از ۸۰ نفر درجریان اعتصاب کامیون‌داران

 

در جریان هفتمین  روز اعتصاب راننده‌های کامیون در ایران، گزارش‌ها حاکی از آن است که ۵۱ نفر در این خصوص بازداشت شده‌اند و با احتساب آمار بازداشتی‌های قبلی، این آمار درمجموع دست‌کم به ۸۱ تن رسیده‌ است.

این درحالی است که مقامات قضایی و انتظامی استان‌های مختلف از بازداشت تعدادی افراد، به اتهام «اخلال در حمل‌ و رساندن کالاهای اساسی یا تعرض به کامیون‌های باری» خبر داده‌اند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران پیش از این، با اشاره به اینکه این اعتصاب در ۳۱ استان ایران جریان داشته است، خبر داده بود که اعتصاب کامیون‌داران باعث کمبود سوخت در برخی جایگاه‌های بنزین در شهرهای مختلف شده است. هنوز هیچ منبع رسمی این خبر را تایید نکرده است.

دور جدید اعتصاب کامیون‌داران در ایران، روز شنبه ۳۱ شهریورماه آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

ازسوی دیگر، خبرگزاری فارس، روز جمعه ششم مهرماه، به‌نقل از احمد خسروی‌وفا، رییس‌کل دادگستری اصفهان، نوشت که ۱۳نفر به اتهام «اقدام به تعرض، توقف و وارد آوردن آسیب به کامیون‌های حمل سوخت و بار در حال تردد در راه‌های مواصلاتی اصفهان» بازداشت شده‌اند.

پیش از این، خبرگزاری فارس ویدیویی منتشر کرده بود که نشان می‌داد افرادی ناشناس، به‌سوی کامیون‌های درحال حرکت تیراندازی می‌کنند. هم‌زمان دادستان عمومی و انقلاب تهران با صدور بخشنامه‌ای، دستور داد افرادی که «به‌طرق گوناگون موجب اخلال در حمل و رساندن کالاهای اساسی مورد نیاز یا مانع ارائه خدمت‌رسانی به مردم» می‌شوند، تحت تعقیب قرار گیرند. به گفته او، کار این افراد، مصداق ماده ۶۵۳ قانون تعزیرات و «راهزنی» است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رضا شاکرمی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز نیز از دستگیری هفت نفر درسطح استان به اتهام «تعرض به کامیون‌های باری» خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، کاووس محمدی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان فارس نیز روز چهارشنبه از دستگیری ۲۲ نفر که به‌گفته او «مخلان نظم و تعدی‌کنندگان به کامیون‌ها در جاده‌ها و محورهای مواصلاتی این استان» بوده، خبر داد.

دادستانی شیراز روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای هشدار داده بود به افرادی که «با تحریک دشمنان و به قصد ایجاد نارضایتی، از خدمات‌رسانی کامیون‌ها و تردد آنها جلوگیری کنند، برخورد جدی خواهد شد». این بیانیه با اشاره به اینکه «اخلال در نظم و امنیت عمومی، راه‌بندان، تخریب عمدی اموال مردم و ایجاد ناامنی در جاده‌ها و راه‌های مواصلاتی» ازجمله اتهام‌های این افراد است، از امکان متهم‌شدن این افراد به «محاربه» سخن گفته بود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، اسماعیل صادقی‌نیارکی، دادستان عمومی و انقلاب قزوین نیز روز پنج‌شنبه از دستگیری ۱۵ نفر خبر داد که به گفته او، «با بستن جاده‌ها مانع عبور کامیون‌ها و موجب مزاحمت و اختلال در زندگی مردم می‌شوند».

دور جدید اعتصاب کامیون‌داران در شهرهای مختلف ایران با خواسته‌هایی چون محاسبه کرایه براساس تن بر کیلومتر، کاهش قیمت قطعات یدکی و لاستیک با تخصیص ارز دولتی و حذف عوارض گمرک و همچنین افزایش دستمزد رانندگان، افزایش کرایه کامیون، افزایش مستمری بازنشستگی رانندگان، ارتقای سطح امنیت در جاده‌ها، نوسازی تشکل‌های صنفی رانندگان و کامیون‌داران از طریق انتخابات آزاد و ایجاد تسهیلات رفاهی و بهداشتی برای رانندگان در پایانه‌های شهری و مرزی آغاز شد.

پیش از این داریوش امانی، معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، گفته بود که تا دو ماه آینده، محاسبه کرایه حمل کامیون‌داران بر اساس «تن بر کیلومتر» انجام می‌شود. او همچنین با اشاره به اینکه در دوماه گذشته نزدیک به ۱۰۰هزار حلقه لاستیک در ایران توزیع شده، خبر داده است که درحال حاضر ۱۰۰هزار لاستیک کمبود وجود دارد.

دور اول اعتصاب کامیون‌داران در ایران از اول خردادماه سال جاری آغاز شد. آن‌ها نسبت‌به  «گران‌شدن عوارض و لوازم یدکی» درعین «ثابت ماندن کرایه بار»، اعتراض داشتند.

 

بازتاب اعتصاب کامیون‌داران در رسانه‌های اجتماعی 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More