شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعتصاب کامیون‌داران و ادامه اعتصاب کارگران شرکت نفت؛ جایگاه‌داران سوخت تجمع می‌کنند

 

در حالی که اعتصاب کارگران پیمانی صنعت نفت ایران در شهرهای مختلف برای یازدهمین روز ادامه یافت،  شمار دیگری از کامیون‌داران و رانندگان کامیون‌های نفتکش نیز به این اعتصاب پیوستند؛ جایگاه‌داران سوخت نیز اعلام کرده‌اند روز شنبه تجمع می کنند.

بر اساس ویدیوهای ارسال به ایران اینترنشنال، روز جمعه ۱۱ تیرماه در برخی شهرها از جمله مهاباد به دلیل کمبود سوخت صف‌های طولانی بنزین تشکیل شده است.

پیش از این همایون صالحی، رییس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران، نیز کمبود بنزین در روزهای اخیر را تایید کرده بود. او همچنین حق الزحمه جایگاه‌داران را «بسیار پایین» ذکر کرد.

 

 

جایگاه‌داران سوخت اعلام کرده‌اند که روز شنبه ۱۲ تیر در اعتراض به کم بودن حق‌الزحمه خود در مقابل وزارت نفت تجمع می‌کنند.

کارکنان این صنف فروردین ۹۸ نیز در اعتراض به پرداخت نشدن کارمزد سال ۹۷ خود و همچنین اجرا نشدن وعده پرداخت «حق‌العمل» در مقابل وزارت نفت تجمع کرده بودند.

در روزهای گذشته نیز گزارش هایی درباره اعتصاب کامیون‌داران همزمان با اعتصاب کارگران شرکت های پیمانکاری صنعت نفت منتشر شده است. روز جمعه نیز در شبکه‌های اجتماعی ویدیویی از اعتصاب کامیون‌داران در قیدار زنجان منتشر شده است.

در همین حال خبرگزاری ایلنا نیز روز جمعه نوشت که نایاب شدن بنزین در جایگاه‌های سوخت شهر نقده از روز پنجشنبه موجب تشکیل صف‌های طولانی در مقابل جایگاه‌های عرضه سوخت شده است.

این خبرگزاری با عبارت «گفته می‌شود» مشکل کمبود بنزین را بر اثر اعتصاب برخی از کارگران شرکت نفت ذکر کرد.

اتحادیه آزاد کارگران نیز ویدیویی از صف طولانی خودروها در جایگاه‌های سوخت در مهاباد منتشر کرد و آن را ناشی از از اعتصاب سراسری خواند.

با این حال جواد فیض حسینی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه میاندوآب، دلیل مشکل تامین بنزین در شهرهای جنوب استان آذربایجان غربی به ویژه در مهاباد، نقده و بوکان را قطع ارسال فرآورده از طریق خطوط لوله ذکر کرد.

او در عین حال اضافه کرد: «شرکت برای تامین بنزین از طریق نفتکش از همدان و ارومیه اقدام کرده بود که به دلیل کمبود ناوگان و بعد مسافت تا تامین بنزین چند روزی خلا ایجاد شد.»

پایگاه خبری تجارت نیوز نیز از ادامه کمبود بنزین در جایگاه‌های سوخت تهران و شمار دیگری از شهرها خبر داد و از قول مسئولین اتحادیه جایگاه‌داران سوخت نوشت که رانندگان نفتکش‌ها نسبت به کرایه‌های پایین حمل سوخت معترض هستند.

به گفته احمد کریمی، دبیر کانون سراسری کامیون‌داران، کامیون‌داران به وضعیت معیشتی خود اعتراضاتی داشتند اما کسی به آنها توجه نکرد.

او افزود که رانندگان کامیون‌های نفتکش نسبت به وضعیت معیشتی خود، پایین بودن کرایه حمل سوخت و پرداخت بسیار دیر کرایه‌ها معترض هستند.

محمدمهدی نهاوندی، عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور، نیز  بدون اشاره به اعتصاب، کمبود کامیون را یکی از عوامل اصلی تاخیر در ترخیص نهاده‌های دامی از بنادر ذکر کرد.

با وجود این گزارش‌ها، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، گفته بود که «هیچ کامیون‌دار و راننده کامیونی دست به اعتصاب نزده‌ است.»

اتحادیه تشکل‌های کامیون‌داران و رانندگان سراسر ایران روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که اگر به مطالبات کارگران صنعت نفت رسیدگی نشود و «خواسته های برحق آنها برآورده نشود» رانندگان کامیون نیز به این اعتصاب خواهند پیوست.

کارگران پیمانی صنعت نفت از روز اول تیر اعتصاب سراسری خود را آغاز کرده‌اند. با این حال بیژن زنگنه، وزیر نفت، خواسته‌های کارگران را «فراقانونی» خوانده و مجلس نیز وعده داده که تنها حقوق «کارکنان رسمی» این وزارتخانه افزایش خواهد یافت.

حسن روحانی، رییس جمهور ایران، نیز روز چهارشنبه گفته بود که مشکلات کارگران شرکت‌های پیمانکاری در حال اعتصاب «ارتباطی با بخش نفت ندارد.»

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران شرکت‌های پیمانکاری نفت خواستار افزایش دستمزد کارگران به دستکم ۱۲ میلیون تومان و تغییر نوبت مرخصی به ۲۰ روز کار و ۱۰ روز مرخصی شده است.

رسانه‌های ایران اما تنها اظهارنظرهای شماری از مقامات رسمی را درباره این اعتصاب‌ها منتشر کرده‌اند.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More