شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ششمین روز اعتصاب؛ شمار دیگری از کارگران به اعتصاب سراسری کارگران صنعت نفت پیوستند

 

در ششمین روز از اعتصاب سراسری کارگران شرکت‌های پالایشگاهی بر شمار کارگران اعتصاب‌کننده افزوده شد و سازمان‌دهندگان اعتصاب بار دیگر تاکید کردند تا تحقق خواسته‌هایشان به اعتصاب ادامه خواهند داد.

کارگران شرکت گاما در پایانه جاسک، کارگران شرکت سازه پاد در پتروشیمی بوشهر و همچنین مهندسان پرتونگار در عسلویه و آبادان از جمله تازه‌ترین گروه‌هایی هستند که روز یکشنبه ششم تیر در حمایت از «کمپین ۱۴۰۰» به اعتصاب پیوستند.

صبح یکشنبه گزارش شده بود که کارگران بیش از ۶۰ شرکت در هشت استان ایران دست به اعتصاب زده‌اند.

این اعتصاب سراسری از سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شده است.

به گفته منابع کارگری، برخی از منتشرکنندگان خبرهای اعتصاب با تهدیدهای قضایی و امنیتی روبه‌رو شده‌اند.

 

 

حدود ۱۲۰ هزار نفر در صنعت نفت ایران با قرارداد پیمانکاری و ۳۴ هزار نفر با قرارداد موقت کار می‌کنند که به گفته اعتصاب‌کنندگان تاکنون «چند ده هزار نفر» از آنان به «کمپین ۱۴۰۰» پیوسته‌اند.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت روز یکشنبه در دومین بیانیه خود نوشت: «خواست محوری ما کارگران نفت، چه رسمی و چه غیررسمی، افزایش دستمزدهاست.»

به نوشته این بیانیه، «با توجه به‌گرانی سرسام آور اجناس، دستمزد هیچ کارگری امروز نباید از دوازده میلیون کمتر باشد. ضمن این‌که حق همکاران ماست که متناسب با سطوح تخصص‌کاری خود دستمزدشان افزایش یابد. همکاران رسمی ما نیز اعتراضشان به کاهش هر روزه قدت خریدشان و نحوه افزایش مزدهای سال ۱۴۰۰ است.»

علاوه بر افزایش درآمدها و پرداخت حقوق معوق، ایمن‌سازی محیط کار، تغییر در نوبت کار به صورت ۲۰ روز کار و ۱۰ روز مرخصی، لغو قوانین مناطق ویژه اقتصادی و برچیدن شرکت‌های پیمانی از جمله خواسته‌های کارگران اعتصاب‌کننده است.

همچنین ۷۰۰ نفر از کارگران روزمزد در پالایشگاه تهران اخراج شده‌اند، اعتصاب‌کنندگان اعلام کردند که باید این کارگران و دیگر کارگران اخراجی به محل کار خود بازگردند.

خبرگزاری ایلنا روز یکشنبه با تایید این اعتصاب سراسری در «ده‌ها شهرستان صاحب نیروگاه، پالایشگاه و پتروشیمی» نوشت: «اختلاف درآمدی که کارگران پیمانکاری، روزمزد و حتی مدت موقت به آن اعتراض دارند، از دهه‌ها پیش در سیاست‌گذاری‌های حوزه انرژی نهادینه شده است.»

اما محمدرضا صباغیان بافقی، نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس روز یکشنبه به ایلنا گفت که در زمینه رسیدگی به مطالبات کارگران معترض «در مجلس بحث خاصی مطرح نیست یا حداقل من چیزی نشنیده‌ام».

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران، نیز شامگاه شنبه با انتشار بیانیه‌ای از کارگران اعتصاب‌کننده حمایت کرد و نوشت: «به مدیران و مقامات مربوطه هشدار می‌دهم که بی‌توجهی به اعتراضات کسانی که همه راه‌های معمول برای بیان و تامین خواسته‌های خود را بسته می‌بینند، عواقب خوبی برای آنان ندارد.»

دور جدید اعتصاب کارگران صنعت نفت از سه‌شنبه گذشته با اقدام کارگران پیمانی نیروگاه بیدخون آغاز شد و سپس به کارگران صنایع نفت و برق در بوشهر، کنگان، خارگ، تهران، ماهشهر، اراک، قشم، گچساران، آبادان، اهواز و اصفهان گسترش یافت.

پیش از آن نیز، در ۲۸ خرداد ماه کارگران رسمی نفت در پایانه نفتی خارک اعتصاب کرده بودند.

سازمان‌دهندگان اعتصاب اعلام کرده‌اند که در صورت برآورده نشدن خواسته‌هایشان، به اعتصاب ۹ تیرماه که توسط کارگران رسمی نفت اعلام شده خواهند پیوست.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More