شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هفتمین روز اعتصاب سراسری کارگران صنعت نفت ایران؛ موج حمایت‌ها ادامه دارد

اعتصاب سراسری کارگران پیمانی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی برای هفتمین روز در شهرها و استان‌های مختلف ایران ادامه یافت؛ همزمان شمار دیگری از گروه‌ها و تشکل‌های صنفی در داخل و خارج از ایران از این اعتصاب سراسری حمایت کردند.

کانون صنفی معلمان ایران، ۲۳۰ کنشگر سیاسی و مدنی در داخل و خارج از ایران، بیش از ۱۰۰ نفر از کارگران و فعالان کارگری در سنندج و همچنین ده‌ها تشکل کارگری در کشورهای مختلف جهان از این اعتصاب سراسری حمایت کردند.

در بخشی از بیانیه کانون صنفی معلمان ایران که روز دوشنبه هفتم تیر منتشر شد آمده است: «مروری بر مطالبات مطرح‌شده کارگران نشان می‌دهد که خواسته‌های کارگران اعتصابی شکل دیگری از مطالباتی است که ما معلمان در دو دهه گذشته به کرات تکرار کرده‌ایم.»

این کانون همچنین از حکومت ایران خواسته است که «به جای هزینه کردن از منابع متعلق به مردم، به نام تامین امنیت، منابع موجود را صرف تامین خواسته‌های مشروع و به حق حقوق‌بگیران و به ویژه کارگران کند.»

همچنین ۲۳۰ کنشگر سیاسی و مدنی در داخل و خارج از ایران، شامل فعالان ملی‌مذهبی، چپ، جمهوری‌خواه و حقوق بشری، در بیانیه‌ای از اعتصاب‌ کارگران صنعت نفت حمایت کردند.

در بیانیه این کنشگران از جمله آمده است: «وظیفه اخلاقی، انسانی و ملی همه مردم ایران است تا از حقوق کارگران و اعتصاب جمعی ایشان» حمایت کنند.

همچنین بیش از ۱۰۰ نفر از کارگران و فعالان کارگری سنندج ضمن اعلام حمایت از اعتصاب کارگران صنعت نفت، در بیانیه‌ای تاکید کردند: «حق ایجاد تشکل مستقل کارگری و حق اعتصاب و اعتراض در محیط کار را جزء بدیهی‌‌ترین و ابتدایی‌‌ترین حقوق کارگران می‌دانیم.»

در خارج از ایران نیز ده‌ها تشکل کارگری در کشورهای مختلف، از جمله فرانسه،‌ ایتالیا، اسپانیا، برزیل، اندونزی، الجزایر، هائیتی، سنگال، پاکستان و ترکیه از اعتصاب کارگران پیمانی در صنعت نفت ایران حمایت کردند.

همچنین فدراسیون عمومی اتحادیه‌های کارگری در عراق از این اعتصاب حمایت کرد و ضمن اعلام حمایت از خواست افزایش دستمزد و دیگر مطالبات کارگران ایران، در بیانیه‌ای نوشت که اخراج ۷۵۰ کارگر اعتصابی را محکوم می‌کند و آن را مغایر کنوانسیون سازمان جهانی کار و سایر اسناد بین‌المللی می‌داند.

پیشتر شش تشکل شامل سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، گروه اتحاد بازنشستگان، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر و اتحاد بازنشستگان نیز در بیانیه مشترکی از اعتصاب کارگران صنعت نفت، گاز و پتروشیمی حمایت کردند.

همچنین گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، و همچنین برخی از مادران کشته‌شدگان سیاسی سال‌های اخیر نیز از این اعتصابات سراسری حمایت کرده‌اند.

در میان مقام‌های جمهوری اسلامی، محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری پیشین ایران، با اشاره به اینکه تامین خواسته اعتصاب‌کنندگان مشکل نیست، نسبت به بی‌توجهی به اعتراضات هشدار داد.

تاکنون بیش از ۶۰ شرکت و واحد کارگری به این موج اعتراضی پیوسته‌اند.

یکی از کارگرانی که به اعتصاب پیوسته به ایران‌اینترنشنال گفت: «بیش از چهار ماه است که حقوق نگرفته‌ایم. کار رادیوگرافی باید انجام بدهیم، آن‌هم در گرمای بالای ۵۰ درجه. به ما گفته‌اند اگر به اعتصاب نپیوندید، حقوق عقب‌افتاده را پرداخت می‌کنند، اما در غیراین‌صورت حقوق همچنان عقب می‌افتد.»

کارگرانی که در اعتصاب به سر می‌برند در بیانیه سوم خود بر «اتحاد کارگران» مقابل توطئه کارفرمایان، مقام‌های حکومتی و امامان جمعه تاکید کرده و گفتند که پاسخ تهدیدات و «اخراج کارگران» را با گسترش اعتصاب خواهد داد.

سازمان‌دهندگان اعتصاب پیشتر اعلام کرده‌اند که در صورت برآورده نشدن خواسته‌هایشان، به اعتصاب ۹ تیرماه که توسط کارگران رسمی نفت اعلام شده خواهند پیوست.

این در حالی است که بیژن زنگنه روز یکشنبه درباره اعتصاب کارکنان شرکت‌های پالایشگاهی گفت:‌ «تلاش خود را می‌کنیم که کارکنان [رسمی] صنعت نفت، انعکاس بررسی و رسیدگی‌ها را در حقوق تیرماه خود ببینند.»

اما او درباره کارکنان پیمانی افزود: «مشکل این افراد ارتباطی به قانون بودجه ۱۴۰۰ ندارد و مربوط به قانون کار است.»

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More