شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بازداشت عاملان آتش‌سوزی خاییز؛ ادامه حریق در جنگل‌های خوزستان

 

همزمان با ادامه آتش‌سوزی در جنگل‌های اندیکا در خوزستان، مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از بازداشت عاملان آتش‌سوزی منطقه حفاظت‌شده خاییز خبر داد. 

اسدالله هاشمی روز پنجشنبه گفت که دو دامدار ساکن در حاشیه کوه خاییز به دلیل اختلاف بر سر ملک اقدام به آتش زدن اراضی مورد اختلاف کردند که به دلیل شدت وزش باد، آتش به مراتع و جنگل‌‌های خاییز سرایت کرد. 

او خبر داد که این دو نفر با قید ضمانت از زندان آزاد شده‌اند تا دادگاه درباره پرونده آنان تصمیم‌گیری کند. 

بر اثر آتش‌سوزی در منطقه حفاظت‌شده خاییز که حدود یک هفته طول کشید، بیش از ۱۰۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های این منطقه در آتش سوخت.

بنا بر گزارش‌ها، دست‌کم ۱۰ نفر از افرادی که در مهار آتش‌سوزی جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد حضور داشتند، مصدوم شده‌اند. 

آتش‌سوزی جنگل‌های «کرچل» و «آب‌بید» اندیکا که از روز سه شنبه آغاز شده همچنان ادامه دارد. 

صادق شهبازی، بخشدار آبژدان اندیکا، اعلام کرد که به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه، گرمای هوا و وزش باد شدید، مهار این آتش سخت است. 

همچنین خبرگزاری ایرنا نوشت که کمبود امکانات از دلایل تاخیر مهار این آتش‌سوزی‌ است.

علی عباس‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، چندین بار اعلام کرده که وزارت دفاع از دو سال گذشته و به دلیل تامین نشدن بودجه، بالگردهای اطفای حریق را در اختیار این سازمان قرار نمی‌دهد. 

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای ماموریت‌های اطفای حریق، با شرکت خدمات هلیکوپتری یاس، متعلق به سپاه پاسداران، قرارداد بسته است.  

هفته گذشته تعدادی از جنگل‌های ایران از جمله منطقه کوه سیاه دشتستان در استان بوشهر در آتش سوختند.  

بخشدار مرکزی شهرستان فسا در استان فارس هم اعلام کرده جویندگان گیاهان دارویی موجب آتش‌سوزی در ارتفاعات جنگلی کوه تودج روستای کهنکویه این شهرستان شدند. او افزوده در این آتش‌سوزی بیش از ۸ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی در اثر غفلت گردشگران و افرادی که دنبال گیاهان دارویی بودند، سوخت.

در همین حال روز سه شنبه ۱۳ خرداد نیز مناطق جنگلی در ارتفاعات شهرستان دالاهو در استان کرمانشاه نیز آتش گرفته بود که گزارش شده این آتش مهار شده است. بر اساس نتایج یک تحقیق که در نشریه پژوهش خاک منتشر شده، اعلام شده که مانورهای نظامی یکی از دلایل اصلی آتش‌سوزی در جنگل‌های کرمانشاه است. 

سپاه پاسداران بارها برای مقابله با گروه‌های مسلح کرد، ارتفاعات این استان و همچنین استان‌های کردستان و آذربایجان غربی را توپ‌باران کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More