شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بازداشت علی فرجی، مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر، تایید شد

سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر ایران، با انتشار اطلاعیه‌ای خبر بازداشت علی فرجی، مدیرعامل این سازمان، را تایید کرد.

در این اطلاعیه اشاره شده که «صبح روز یک شنبه ۲۷ مرداد، ماموران با حضور در دفتر علی فرجی، رییس سازمان تدارکات پزشکی، از وی خواسته‌اند برای پاسخ به سوالات و ابهامات موجود در خصوص یک پرونده‌ مربوط به واردات یک نوع داروی مورد نیاز کشور آن‌ها را همراهی کند.»

در پیگیری معاونت حقوقی این سازمان درباره دلایل بازداشت فرجی، از سوی نهادهای امنیتی و قضایی گفته شده است که موضوع بازداشت مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر «با خرید و واردات داروی گلوکانتیم که دارویی مهم در درمان بیماری لیشمانیوز، سالک» ارتباط دارد.

پیش از این نیز، اخباری درباره این دارو منتشر شده بود که سازمان تدارکات پزشکی در ۲۸ خرداد سال‌جاری توضیحاتی درباره آن ارائه و اعلام کرد که واردات این دارو پس از نایاب شدن، در دو محموله و با درخواست و تقاضای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو به منظور «کنترل بحران اپیدمی سالک در مراکز بهداشتی‌درمانی کشور» انجام شده است.

در اطلاعیه روز دوشنبه ۲۸ مرداد سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر ایران، اشاره شده که پرونده واردات داروی سالک «از سوی نهادهای مسئول» در حال بررسی است.

سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر با تاکید بر اینکه «احتمال بروز مشکلات و سوءتفاهم در هر مجموعه‌ای وجود دارد» تاکید کرد که «همه ما تابع قانون‌ایم و برای روشن شدن موضوع، حداکثر همکاری با دستگاه‌های رسیدگی کننده در این زمینه انجام خواهد شد.»

در ماه‌های گذشته گزارش‌هایی درباره واردات داروها و تجهیزات پزشکی تقلبی یا بی‌کیفیت منتشر شد که در برخی موارد این داروها و تجهیزات پزشکی منجر به جان ‌باختن بیماران و در مواردی دیگر سبب آسیب دیدگی جسمی بیماران شده بود.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روز ۱۷ مرداد در جمع خبرنگاران تایید کرد که دستکم در یک مورد «واردات داروی تقلبی اوستین» منجر به نابینا شدن ۵۲ تن در ایران شده است. او البته تاکید کرد که واردات این داروی تقلبی به دلیل «تخلف یک کارمند» انجام شده‌بود و گفت: «یک کارمند آنجا تخلف کرد که او را تحویل مراجع قضایی دادیم.»

کمبود و گرانی دارو به ویژه داروهای بیماری‌های خاص یا صعب العلاج از سوی برخی مقام‌های جمهوری اسلامی به تحریم‌های آمریکا نسبت داده می‌شود.

 مقام‌های ایالات متحده از جمله برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، اما بارها این موضوع را رد کرده‌اند.

هوک دو ماه قبل با انتشار ویدیویی، گفت: «ایالات متحده تمامی خدمات مرتبط با دارو و خدمات و تجهیزات درمانی برای مردم ایران را از شمول تحریم‌ها معاف کرده است و طبق قوانین ایالات متحده یک مجوز کلی برای صدور تجهیزات پزشکی از ایالات متحده برای مردم ایران وجود دارد.»

او با بیان اینکه «ایالات متحده احترام بسیار زیادی برای مردم ایران قائل است و نمی‌خواهد از دسترسی آن‌ها به تجهیزات و خدمات پزشکی جلوگیری کند»، گفت: «مردم ایران خوب می‌دانند که مشکل اصلی که از دسترسی، جلوگیری می‌کند خود رژیم است و در جامعه پزشکی ایران زمزمه‌هایی وجود دارد مبنی بر این که رژیم و عوامل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشغول انبار کردن دارو هستند تا خودشان آن را به قیمت بالا بفروشند و سود به جیب بزنند.»

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، نیز یک‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۸ از وجود شبکه‌های پیچیده و با نفوذ «فساد و انحصار» در بخش «تجهیزات پزشکی و دارو» خبر داد و گفت: «یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز تجهیزات پزشکی رفته و هنوز دقیقا معلوم نیست چه کسی برده و چه چیزی آورده و به چه کسی داده است.»

وزیر بهداشت گفت: «شبکه فساد اقتصادی بین برخی افراد و شبکه‌های مجازی، میلیاردی هزینه می‌کنند که مثلا مرا و وزارت بهداشت را تخریب کنند و ۲۰میلیون تومان برای هر توییت علیه نمکی خرج می‌کنند.»

هنوز مشخص نیست آنگونه که سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر ایران اعلام کرد، بازداشت علی فرجی، مدیرعامل این سازمان، برای بررسی پرونده واردات داروی سالک انجام شده یا در ارتباط با آنچه، وزیر بهداشت «شبکه فساد اقتصادی» در تولید و واردات دارو، خوانده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More