شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس اتحادیه واردکنندگان دارو: در تحریم هم ۳۰ درصد داروها از آمریکا وارد می‌شود 

ناصر ریاحی،‌ رییس اتحادیه واردکنندگان دارو با رد مشکل نقل و انتقال پول برای واردات واکسن کرونا در شرایط تحریم‌ می‌گوید ۳۰ درصد داروهای وارداتی ایران در شرایط تحریم هم از آمریکا تهیه می‌شود.

رییس اتحادیه واردکنندگان دارو،‌ روز سه‌شنبه ۱۱ آذرماه به خبرگزاری ایلنا گفت: «در حال حاضر ۳۰ درصد از داروهایی که ماهانه وارد ایران می‌شود از کشور آمریکا است و باید در نظر داشته باشیم که تحریم‌ها شامل واکسن نخواهد شد.»

او درباره واردات واکسن کرونا اشاره کرد «حتما» واکسن‌های دو شرکت آمریکایی فایزر و مدرنا به ایران خواهد رسید. بر اساس آخرین گزارش‌ها، این دو شرکت پس از اعلام موفقیت حدود ۹۵ درصدی واکسن‌های خود اکنون برای مجوز تولید انبوه آن اقدام کرده‌اند.

با این حال، ریاحی معتقد است مردم ایران پیش از عید واکسن این ویروس را دریافت نخواهند کرد.

این مقام حوزه سلامت و اقتصاد در ادامه به خبر آمادگی ناوگان هوایی ایران برای واردات واکسن کرونا اشاره کرد و گفت:‌ «شاید شرایط برای واردات تغییر کرده است که اطلاعات آن را ما در دست نداریم.»

روز دوشنبه جانشین وزیر راه و شهرسازی در ستاد مدیریت بحران اعلام کرده بود پنج فروند هواپیمای مورد نیاز برای واردات واکسن کرونا آماده شده‌اند.

ناصر ریاحی همچنین تاکید کرد که موضوعاتی مانند تحریم و یا نقل و انتقال پول هیچ مانعی برای واردات واکسن ایجاد نمی‌کند.

این عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: «در همین شرایط تحریم و بی‌پولی بانک مرکزی،‌ ماهانه ۱۰۰ میلیون یورو دارو و مواد اولیه دارویی وارد می‌شود که اگر تجهیزات را هم به آن اضافه کنیم، این رقم به ۱۵۰ میلیون یورو در ماه می‌رسد.»

این مقام اتاق بازرگانی تهران گفت: «گیر تهیه پول واکسن کرونا نخواهیم بود،‌ البته چه بهتر که پول واکسن را با پول‌‌های بلوکه تهاتر کنیم.»

این اظهارات در حالی است که مقام‌های ارشد دولت و وزارت بهداشت بارها گفته‌اند کمبود داروها و مواد بهداشتی در کشور به دلیل مشکل نقل و انتقال پول و تحریم است. اخیرا کمبود داروی انسولین و همچنین تاخیر در توزیع واکسن آنفولانزا چالش‌برانگیز شده است.

 

تمام واکسن‌های آنفلوآنزا وارد شد

 

ناصر ریاحی در بخشی دیگر از گفت‌وگویش در ارتباط با مشکل واردات واکسن آنفلوآنزا گفت:‌ «مهرماه سال گذشته که باید سفارش ساخت واکسن کرونا را می‌دادیم، خبری از ویروس کرونا نبود که بخواهیم متناسب با شرایط میزان مورد نیاز را سفارش دهیم.»

نایب‌رییس کمیسیون «اقتصاد سلامت» اتاق تهران در ادامه اشاره کرد برای تامین واکسن آنفولانزا باید در آبان‌ماه هر سال سفارش داده شود، تا شهریورماه سال بعد تحویل صورت گیرد.

او به قابلیت مصرف دو الی سه ماهه واکسن آنفلوآنزا اشاره کرد و افزود:‌ «بنا بر این چیزی وجود نداشت که بخواهیم شهریورماه امسال آن را خریداری کنیم و هر آنچه که سفارش داده بودیم را وارد کردیم.»

ریاحی اشاره کرد یک میلیون و ۸۰۰ هزار دوز از این واکسن سفارش داده شده بود که تمام آن وارد کشور شد. او گفت: «اگر پیش‌بینی از شرایط کرونا داشتیم چند برابر این عدد را سفارش می‌دادیم.»

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که وعده‌‌های مکرر مقام‌های دولت برای توزیع واکسن همچنان ادامه دارد.

روز سه‌شنبه حمیدرضا نجاری، رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری واگیر وزارت بهداشت،‌ در آخرین اظهارات در این زمینه گفت «هر زمانی که واکسن آنفلوآنزا به ما داده شود،‌ آن را بین دانشگاه‌ها [علوم پزشکی] توزیع خواهیم کرد.»

نجاری همچنین اشاره کرد که امسال واکسن آنفولانزا برای توزیع در داروخانه‌ها در اختیار سازمان غذا و دارو قرار نگرفت.

تاخیر در توزیع واکسن آنفلوآنزا و عدم مدیریت صحیح آن طی هفته‌های گذشته مورد انتقاد قرار گرفته است. اکنون علیرضا رییسی، معاون وزیر بهداشت، می‌گوید: «هر چند که تامین واکسن آنفلوانزا بسیار سخت بود، اما توانستیم پنج میلیون دوز واکسن خریداری کنیم که قرار بود از طریق ترکیه وارد کشور شود، ولی به دلیل تحریم‌ها واکسن‌ها را به ما ندادند.»

پیشتر در مهرماه رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تایید کرده بود بهداری مجلس هزار و ۵۰۰ واکسن آنفلوانزا را تحت عنوان «مریض سرطانی» دریافت کرد. پس از واکنش‌ها به این مساله، یک نماینده مجلس اعلام کرد تمام واکسن‌ها پس داده شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More