شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بحران برق در ایران؛ همزمان با پیگیری‌های بی‌ثمر مقامات، اعتراض‌های مردم ادامه دارد

در حالی که اعتراض‌ و نارضایتی‌ مردمی از قطع گسترده و مکرر برق در ایران رو به افزایش است، تعدادی از مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی دستورهایی را برای رسیدگی این بحران صادر کرده‌اند، اما گزارش‌ها حاکی از تداوم و حتی افزایش خاموشی در روزهای آینده است.

بر اساس ویدیوهای منتشرشده، شهروندان معترض به قطع مکرر برق در شهر آمل روز سه‌شنبه ۱۵ تیر مقابل اداره برق تجمع کردند، اما ماموران این اداره در واکنش به نارضایتی و تجمع مردم، درها را بستند.

در دامغان نیز گروهی از دامداران در اعتراض به قطعی‌های مکرر برق و بی تفاوتی مسئولان، مقابل اداره برق این شهرستان تجمع کردند.

همچنین کشاورزان معترض روز سه‌شنبه وارد سازمان آب و برق خوزستان شدند.

در مهرشهر کرج نیز تعدادی از شهروندان در اعتراض به قطعی مکرر برق مقابل اداره برق این شهر دست به اعتراض زدند.

 

 

 

گسترش خسارات قطعی برق

همزمان با تداوم قطعی‌های برق، خسارات خاموشی‌ها در سراسر ایران نیز افزایش یافته است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور روز سه‌شنبه گفت که در پی قطع شدن برق، برخی تابلوهای اعلام پرواز در فرودگاه مهرآباد با مشکل مواجه شد و سوخت.

فرخ جمالی، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان، روز سه‌شنبه از افزایش مشکلات قطعی برق برای پلیس راهور از جمله افزایش بار ترافیکی و تصادفات خبر داد.

همزمان حمیدرضا نیکداد، معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان، گفت: «در چند روز گذشته به دلیل مشکلات و نوسانات شبکه توزیع برق، مشکلاتی در پمپاژ و آبرسانی صورت گرفته است.»

 

 

همچنین در تهران و دیگر شهرهای ایران، گزارش‌های متعددی از سوی سازمان آتش‌نشانی از گیر افتادن مردم در آسانسورها هنگام قطعی برق منتشر شده است.

محسن فتحی، نماینده سنندج در مجلس شورای اسلامی نیز در توییتر خود با اشاره به خسارات وارد شده به مردم و کسب و کارها به دلیل قطعی برق گفت که مردم با قطع برق نگران سوختن لوازم برقی خود هستند.

گزارش‌هایی نیز از اعتراض کسبه و اصناف درباره تاثیرات مخرب قطعی برق منتشر شده و برخی از فروشندگان مواد غذایی گفته‌اند که قطعی برق موجب شده تا مواد موجود در یخچال‌ها فاسد شود.

دستورهایی در سه قوه برای پیگیری بحران برق

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس جدید قوه قضاییه روز سه‌شنبه در نامه‌ای به محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور، از او خواست «با فوریت، علت قطع برق و عدم برنامه‌ریزی صحیح و عدم اطلاع قبلی» درباره خاموشی‌های گستره را گزارش کند.

کمی پیشتر، حسن روحانی، رییس جمهوری، دستور تشکیل جلسه ویژه‌ای برای بررسی این بحران و تعیین راه‌کارهای اجرایی برای حل آن را صادر کرد. این جلسه روز سه‌شنبه به ریاست اسحاق جهانگیری معاون روحانی برگزار شد.

 

 

روز دوشنبه نیز مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از تشکیل یک جلسه فوق‌العاده این کمیسیون در این باره با حضور معاونان وزیر نیرو در حوزه برق، مدیرعامل توانیر و معاونان وزیر نیرو در حوزه آب در روز چهارشنبه خبر داده بود.

همچنین ابراهیم رئیسی در حالی که هنوز کار خود به عنوان رییس جمهوری اسلامی را آغاز نکرده، روز سه‌شنبه در دیدار با رضا اردکانیان وزیر نیرو از او درباره اقدامات این وزارتخانه برای «عدم تداوم این وضعیت و تامین برق مورد نیاز کشور»، گزارش خواست.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز شرایط کنونی قطعی و کمبود آب و برق را «غیرقابل تحمل» خواند و گفت: «دولتمردان اگر نمی‌توانند از پس مسائلی همچون گرانی‌های افسارگسیخته برآیند لااقل باید بتوانند نیازهای ضروری مردم همچون آب و برق را تامین کنند.»

محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران گفت: «وزارت نیرو باید در مورد ماینرها و مزارع بیت کوین و تاثیر آن بر شرایط ایجاد‌شده توضیح دهد.» استخراج بیت‌کوین یکی از دلایل قطعی برق در ایران اعلام شده است.

 

تاکید مقام‌های وزارت نیرو بر تداوم قطعی برق

با وجود این دستورها و اظهارات مقام‌های حکومتی، مسئولان وزارت نیرو در تهران و دیگر شهرهای ایران همچنان از تداوم بحران برق خبر می‌دهند.

همچنین خود روحانی با وجود دستور پیگیری که صادر کرد، قطعی برق را به عوامل «طبیعی» نسبت داد و با دفاع از عملکرد وزارت نیرو گفت: «چاره‌ای نداریم، واقعا وزارت نیرو مقصر نیست.»

فریدون خودنیا، مدیرعامل شرکت برق لرستان، اعلام کرد: «روند قطعی برق در لرستان تا بیستم مرداد ماه ادامه دارد و مجبوریم برق خانگی را قطع کنیم.»

در استان اصفهان، محمدرضا نوحی، سخنگوی صنعت برق این استان تایید کرد که «خاموشی‌های دو روز گذشته بدون برنامه‌ریزی بود.»

او اضافه کرد: «به طور قطع تا اواخر فصل گرما خاموشی‌ها را خواهیم داشت و خاموشی‌های بدون برنامه‌ریزی هم به شرایط شبکه سراسری برق برمی‌گردد.»

حسین علیزاده، مدیر امور دیسپاچینگ و فوریت‌های برق شرکت توزیع برق شمال استان کرمان نیز روز سه‌شنبه گفت: «شرایط سختی در دو هفته پیش رو داریم.»

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More