شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

برزیده، کارگردان: به خامنه‌ای از زندانیان سیاسی گفتم، جواب نداد، پخش هم نشد

عبدالحسین برزیده، کارگردان سینما و تلویزیون در آخرین دیدارش با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مخالفت شدید خود را با زندانی کردن افراد به اتهام‌های سیاسی اعلام کرد، اما این بخش از سخنان او در برنامه «غیررسمی» پخش نشد.

برزیده در گفت‌وگو با رادیو فردا با اشاره به این که پیشتر نیز در «محفل‌ها» و «موقعیت»های مختلف درباره زندانیان سیاسی سخن گفته، اما طرح این موضوع «در حضور بالاترین مقام مملکت فکر می‌کردم شاید کارسازتر و موثرتر باشد.»

او با تاکید بر این که خامنه‌ای به این بخش از اظهاراتش همانند بخش‌های دیگر پاسخی نداد، اضافه کرد: «حتما دیده‌اید که آقای خامنه‌ای آنجا توضیح دادند چون قرار نیست ایشان خیلی به سؤالات پاسخ بدهند و می‌خواهند فرصت دهند که دیگران صحبت کنند، موکول کردند به وقت دیگری که آن پاسخ‌ها را بدهند.»

ایران در میان کشورهای غیردموکراتیک جهان یکی از بیشترین تعداد زندانیان سیاسی را دارد و اکنون ده‌ها وکیل دادگستری، فعال حقوق بشر، فعال مدنی و سیاسی، روزنامه‌نگار و شهروندان عادی که صرفا به دلیل اظهارنظر یا فعالیت‌های مسالمت‌آمیز اتهام‌های سیاسی و امنیتی علیه آنان مطرح شده، در زندان‌های جمهوری اسلامی به سر می‌برند.

برزیده پیشتر در گفت‌وگو با پایگاه خبری انصاف‌نیوز در ایران گفته بود که در دیدارش با خامنه‌ای، زمانی که حرف از «منشور و شعارهای انقلاب» شد، موضوع زندانیان سیاسی را پیش کشید. 

او آن بخش از اظهاراتش درباره زندانیان سیاسی که در مستند «غیررسمی» سانسور شد، در گفت‌وگو با انصاف‌نیوز دوباره اینگونه بیان کرد: «در آن جلسه گفتم ما یک شعارهایی دادیم و مردم و مسئولین قول و قرارهایی با هم داشتیم که انگار فراموش شده است. یک بخشی از اینها بحث زندانی سیاسی است که من به شدت معتقدم یکی از اعتراضات ما به نظام دیکتاتوری سابق و علت سرنگونی‌اش این بود که هر کسی حرف می‌زد باید می‌رفت زندان؛ زندانی سیاسی به همین معنی است دیگر، یعنی شما نقدی دارید –چه جدی و محکم باشد و چه ساده- که بخاطر طرح آن حتما باید بروید زندان، چون نباید نقد کنید.»

او اضافه کرد اما «برخی» به او گفتند: «در این برهه‌ حساس شما به جای اینکه کنار رهبری بایستی رفتی و روبرویش ایستادی؟! به چه حقی این کار را می‌کنید؟!» 

برزیده گفت: «این هم به نوعی زندانی سیاسی بودن است، یعنی شما زندان هستی که در محدوده‌ای که برایت تعریف می‌کنند حرف بزنی و حرکت کنی. صرفا اوین رفتن زندانی سیاسی بودن نیست.»

عبدالحسن برزیده، کارگردان سینمای جنگ ایران و مدیرعامل پیشین «انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس» است که به نوشته رادیو فردا پیشتر هم در برخی دیدارهای خامنه‌ای حاضر بود و «از جمله سینماگران مدافع نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود».

برزیده درباره فشارها برای عدم طرح انتقاد و اعتراض در حضور خامنه‌ای، در گفت‌وگو با رادیو فردا اضافه کرد: «در این جلسه اصلا ما دعوت می‌شدیم به سکوت، نه از طرف دفتر آقای خامنه‌ای یا شخص ایشان، بلکه متاسفانه از طرف آدم‌هایی که به نظرم آنها مقصرند که این رابطه‌ها محدودتر شود و آدم‌ها نتوانند حرف خود را بزنند.»

او همچنین از اعدام روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز انتقاد کرد.

به تازگی دست‌چینی از فیلم‌های دیدار خامنه‌ای با تعدادی از هنرمندان و نویسندگان نزدیک به حکومت در مستندی با عنوان «غیررسمی» از شبکه‌های مختلف صداوسیما پخش شد.

این مستند که با هدف نشان دادن «رابطه صمیمی» خامنه‌ای با اقشار مختلف و همچنین «مطلع بودن» او از انتقادها و اعتراض‌ها ساخته شده بود، در شرایطی پخش شد که اخبار تاییدنشده‌ای درباره وضعیت جسمی ناگوار خامنه‌ای منتشر شد.

همچنین اظهارات اخیر محمود امجد، یکی از روحانیان منتقد خامنه‌ای علیه او که پس از اعدام روح‌الله زم صورت گرفته بود، واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More