شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

برگزاری کنکور ریاضی و انسانی با بیش از ۶۴ هزار غایب؛ پخش دوباره سوالات در فضای مجازی

 

رقابت‌های سراسری ورود به دانشگاه‌ در گروه‌های آزمایشی ریاضی فنی و علوم انسانی با بیش از ۶۴ هزار داوطلب غایب برگزار شد.

هم‌زمان برای دومین‌بار متوالی، خبرهایی از لو رفتن سوالات کنکور و انتشار تصاویری از آن در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است.

فاطمه‌ زرین‌آمیزی،‌ سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور، روز پنج‌شنبه ۳۰ مردادماه اعلام کرد از میان ۱۵۵ هزار و ۲۵۰ کارت صادرشده برای داوطلبان در گروه ریاضی و فنی، تنها ۱۳۵ هزار و ۸۶۱ نفر اقدام به دریافت کارت کردند. در این گروه،‌ ۱۹ هزار و ۳۸۹ داوطلب کارت خود را دریافت نکرده و در آزمون غایب بودند.

همچنین براساس گزارش‌های منتشرشده، در گروه آزمایشی علوم انسانی نیز از شمار کل ۳۵۵ هزار و ۵۸۰ کارت صادرشده، ۳۱۰ هزار و ۹۵۹ نفر اقدام به دریافت کارت خود کردند. با این حساب، در گروه انسانی دست‌کم ۴۴ هزار و ۶۲۱ نفر در کنکور غایب بوده‌اند.

آمار کل غایبان آزمون سراسری کنکور تنها در این دو گروه آزمایشی ۶۴ هزار و ۱۰ نفر بوده است.

این آزمون در گروه هنر نیز روز چهارشنبه با حدود ۱۱ هزار غایب برگزار شده بود.

براساس گفت‌وگوی سخنگوی سازمان سنجش با خبرگزاری مهر در روز ۲۹ مرداد، تازه‌ترین آمار این سازمان نشان می‌دهد تاکنون از میان کل کارت‌های صادرشده بیش از ۴۱۲ هزار نفر کارت خود را دریافت نکرده  یا هنوز دریافت نکرده‌اند.

رقابت‌های کنکور هم‌زمان با بحران کرونا در ۳۹۲ شهر اصلی، سه هزار و ۳۰۰ حوزه فرعی و ۷۷۳ حوزه اصلی با حضور داوطلبان برگزار می‌شود. 

سازمان سنجش ۲۵ مرداد اعلام کرده بود ۶۰ داوطلب کنکور به کرونا مبتلا هستند.

 

برگزاری آزمون در فضای ابهام و نگرانی

کنکور امسال در شرایطی برگزار می‌شود که اختلاف‌نظرها و ابهامات درباره برگزاری آن تا یک روز پیش از آغاز این رقابت‌ها همچنان میان مسئولان ارشد کشور ادامه داشت.

روز چهارشنبه، در آخرین اظهارات در این زمینه حسن روحانی،‌ رییس‌جمهوری،‌ در جلسه هیات دولت گفت: «اگر می‌گفتیم امسال کنکور نیست، این همه جوانی که چشمشان به کنکور بود را ناامید کرده بودیم.»

او ضمن اشاره به اجرای پروتکل‌های بهداشتی، در واکنش نگرانی‌ها درباره تشدید شیوع کرونا اشاره کرد: «جای نگرانی نیست.»

براساس گزارش منتشرشده از سوی سازمان سنجش،‌ کنکور امسال دست‌کم ۶۰ مبتلا به کرونا نیز دارد. مسئولان و نمایندگان پیشتر اعلام کرده بودند که مبتلایان به کرونا از درون بیمارستان در کنکور شرکت خواهند کرد.

برخی مسئولان حوزه بهداشت و کارشناسان سلامت درباره تشدید موج شیوع کرونا در صورت برگزاری کنکور ابراز نگرانی کرده بودند.

در همین راستا مجمع انجمن‌های گروه‌ پزشکی ایران در نامه‌ای به روحانی هشدار داد در صورت  رعایت نکردن توصیه‌های کارشناسانه «ابتلا و مرگ‌ومیر با ابعادی به مراتب دهشتناک‌تر» اتفاق خواهد افتاد.

با این حال منصور غلامی،‌ وزیر علوم تحقیقات و فناوری،‌ هم به دفاع از برگزاری آن پرداخته و در تیرماه گفته بود: «ما نباید از باب این‌که احیانا در سیستم احساس ضعف می‌کنیم  یا این‌که دیگران به سیستم اعتماد ندارند حق داوطلبان را نادیده بگیریم و برگزاری آزمون‌ها را لغو کرده یا مجددا به تعویق بیندازیم.»

 

گزارشی از لو رفتن دوباره سوالات

پس از حاشیه‌های ایجادشده درباره لو رفتن سوالات کنکور گروه هنر در روز چهارشنبه،‌ مجددا گزارشی‌هایی از لو رفتن سوالات کنکور روز پنج‌شنبه منتشر شده است.

سخنگوی سازمان سنجش در واکنش به این موضوع ضمن رد نکردن آن، به خبرگزاری ایسنا گفت حفاظت این سازمان در حال بررسی صحت این عکس‌هاست.

زرین‌آمیزی بعدا در این زمینه افزود حفاظت آزمون سازمان سنجش «با همکاری دستگاه‌های امنیتی-انتظامی» در استان فارس و یکی از استان‌های غربی کشور دو تیم که «برای ارسال عکس از سوالات و حوزه‌های امتحانی برنامه‌ریزی کرده بودند، را دستگیر کرده و تحویل مقامات ذی ربط داده‌اند.» 

او همچنین گفت در حوزه‌های برگزاری کنکور در تهران هم دو نفر متخلف شناسایی شدهاند که به زودی بازداشت خواهند شد.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: همچنین طبق بررسی های انجام شده، در حوزه های برگزاری کنکور امروز در تهران نیز دونفر متخلف شناسایی شده اند که به زودی دستگیر خواهند شد.

روز چهارشنبه نیز تصاویری از سوالات کنکور گروه هنر در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده بود.

در پی آن سازمان سنجش اعلام کرد یک داوطلب که موفق به بردن گوشی همراه خود به بیمارستان محل آزمون شد، اقدام به این کار کرده بود.

زرین‌آمیزی اکنون می‌گوید این داوطلب بازداشت شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More