شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بهرام قاسمی: تحریم‌های آمریکا مانع کمک‌رسانی به سیل‌زدگان است

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید تحریم‌های آمریکا موجب اختلال در کمک‌رسانی بین‌المللی به سیل‌زدگان شده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز سه‌شنبه، ۱۳ فروردین به ایرنا گفته به دلیل مسدود بودن حساب‌های هلال احمر، هیچ شهروند خارجی یا ایرانی مقیم خارج نمی‌تواند کمکی به مردم سیل زده ارسال کند.

به گفته قاسمی، «نهادهای امداد‌رسان مثل صلیب سرخ و هلال احمر در روزهای اخیر اعلام کرده‌اند نمی‌توانند کمک‌های خود را به هلال احمر جمهوری اسلامی ارسال کنند و به نظر می‌رسد آمریکا در صدد ممانعت از ارسال کمک‌های انسان دوستانه به مردم سیل زده است.»

سخنگوی وزارت امورخارجه با «سبوعانه» توصیف کردن این اقدام آمریکا، خواستار مقابله جامعه جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی امداد‌رسان با آن شده است.

او افزود: «تاکنون هیچ کمک خارجی به صورت محسوس دریافت نشده و راهی برای این کمک رسانی وجود ندارد.»

یک روز پیش از آن نیز، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با انتقاد از تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، «فشار حد‌اکثری» دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را نقض صریح قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحده خواند و آن را موجب اختلال در کمک‌رسانی هلال احمر ایران به تمامی مناطق آسیب دیده از سیل توصیف کرده بود.

ظریف در توییتر خود با اشاره به تحریم بالگردهای امدادرسانی، نوشت: «این فقط جنگ اقتصادی نیست؛ این تروریسم اقتصادی است.»

 

سیل  اخیر در ایران که از اواخر اسفندماه ۱۳۹۷ استان‌های شمالی را فرا گرفت و همچنان در استان‌های جنوب غربی و غرب کشور ادامه دارد ده‌ها کشته به جا گذاشته و موجب وارد آمدن خسارت‌های زیادی به بخش‌های مختلف شده است.

با اینکه گستردگی این سیل و خسارت‌های آن کم‌سابقه گزارش شده است اما به جز پیام‌هایی از سوی چند کشور و سازمان بین‌المللی، در همبستگی با آسیب‌دیدگان آن، واکنش‌های دیگری از جمله ارسال کمک‌های انسان دوستانه دیده نشده است.

به نظر می‌رسد بخشی از این موضوع به موانع ناشی از تحریم‌های واشنگتن علیه ایران برمی‌گردد؛ تحریم‌هایی که با خروج یک‌جانبه دولت دونالد ترامپ از برجام بازگشت. 

اما تحریم‌های آمریکا مبادلات تجاری و مواردی که با جابجایی پول سروکار دارد را هدف قرار داده است و به نظر می‌رسد جابجایی اقلام مصرفی  و مایحتاج آسیب دیدگان بلایاهای طبیعی در آن گنجانده نشده‌ است.

تاکنون به جز آلمان، هیچ کشوری بطور قطعی از کمک به سیل‌زدگان ایران سخن نگفته است.

 

 

 

 

 سفیر آلمان در تهران روز سه‌شنبه ۱۳ فروردین، در پیامی در صفحه توئیتر خود از کمک بشردوستانه کشورش به سیل‌زدگان ایران خبر داد؛ کمکی که قرار است در چارچوب ۴۰ قایق و تجهیزات امنیتی از طریق صلیب سرخ این کشور برای هلال احمر ایران ارسال شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More