شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سیل و طغیان رودخانه‌ها در آلمان ده‌ها کشته برجای گذاشت

 

به دنبال دو روز بارش سنگین و بی‌سابقه در غرب آلمان، برخی رودخانه‌های منطقه طغیان کرده و سیلاب‌ها باعث ویرانی چندین خانه شده است. شمار قربانیان سیل در آلمان و بلژیک به دست‌کم ۴۴ نفر رسیده و ده‌ها تن مفقودند.

به گفته کارشناسان هواشناسی، میزان بارش‌ها در ۲۴ ساعت اخیر در غرب آلمان بی‌سابقه بوده و سامانه کم‌فشاری که این بارش‌ها را سبب شد گستره وسیعی از منطقه شامل آلمان، بلژیک، هلند و بخش‌هایی از فرانسه را زیر پوشش دارد.

دو ایالت راینلاند-فالتس و نوردراین-وستفالن، در غرب آلمان، شاهد بیشترین آسیب‌های ناشی از سیل بوده‌اند.

در ایالت راینلاند-فالتس طغیان رودخانه «اهر»، به ویژه در منطقه «اهرویلر»، چندین خانه را ویران کرد که در پی آن شماری جان باختند و ده‌ها تن مفقود شدند.

شماری از ساکنان مناطق اطراف رودخانه اهر روی بام ساختمان‌ها رفته‌اند و هلی‌کوپترهای امدادی برای نجات آنها اعزام شدند.

مقام‌های محلی در ساعت ۲ بامداد پنجشنبه هشدار طغیان برای رودخانه اهر صادر کردند. یک مرد ۶۳ ساله که پس از این هشدار توانست از محل بگریزد به تلویزیون آلمان گفت: «هرگز در زندگی‌ام چنین فاجعه‌ای ندیده بودم که رودخانه ظرف مدتی بسیار کوتاه طغیان کند.»

در ایالت نوردراین-وستفالن، سیل چندین خانه را در شهر شولد ویران کرد و جاده‌های منطقه نیز با گل‌ولای و درختان سرنگون‌شده مسدود است.

 

 

منطقه اویسکیرشن، در همین ایالت، نیز آسیب‌های زیادی از سیل دیده و چندین نفر، از جمله دو آتش‌نشان، در آن جان باخته‌اند.

نیروهای پلیس به همراه صدها سرباز ارتش برای نجات و کمک‌رسانی به غرب المان اعزام شده‌اند و با استفاده از تانک در حال باز کردن جاده‌ها از گل و لای و درختان قطع شده‌اند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، روز پنجشنبه گفت: «از این فاجعه که تعداد زیادی در حال تحمل آن هستند شوکه شده‌ام. با خانواده‌های قربانیان و مفقودها احساس همدلی می‌کنم.»

آرمین لاشت، گزینه محافظه‌کاران برای پست صدر اعظمی و سروزیر ایالت نوردراین-وستفالن، نیز در بازدید از مناطق سیل‌زده این فاجعه را نتیجه گرمایش جهانی دانست.

 

 

او گفت: «ما باز هم بارها و بارها با چنین حوادثی روبه‌رو خواهیم شد و این یعنی اینکه لازم است تمهیدات حمایت اقلیمی را در سطح اروپا، آلمان و جهان تسریع کنیم. تغییرات اقلیمی منحصر به یک کشور نمی‌ماند.»

موضوع محیط زیست و تغییرات اقلیمی یکی از محورهای اصلی در انتخابات پیش رو در آلمان است و احتمالا در کارزارهای انتخاباتی بسیار مطرح خواهد شد.

علاوه بر آرمین لاشت، دو گزینه اصلی پست صدر اعظمی شامل اولاف شولتز، از حزب سوسیال‌دموکرات، و آنالنا بائربوک، نامزد حزب سبزها، هستند.

سیل اخیر بدترین حادثه طبیعی در آلمان در دهه‌های اخیر به شمار می‌رود و شمار قربانیان آن از سیل سال ۲۰۰۲ نیز فراتر رفته است.

وقوع سیل در سال ۲۰۰۲ در شرق آلمان ۲۱ کشته برجای گذاشت؛ هر چند شمار قربانیان آن سیل در مجموع کشورهای اروپای مرکزی به بیش از یکصد کشته رسید.

بارش‌های سنگین همچنین باعث تعلیق موقت کشتیرانی در رودخانه راین شده و قرار است سامانه مقابله با سیل در برخی قسمت‌های این رودخانه، از جمله در کلن و کوبلنتس آزمایش شود.

در بلژیک، همسایه غربی آلمان، نیز باران سیل‌آسا و طغیان رودخانه به مرگ یک نفر و مفقودی یک دختر ۱۵ ساله منجر شده است.

به دنبال طغیان رود فسدره در استان لی‌یژ بلژیک در شرق این کشور، حدود ۱۰ خانه ویران شد و ساکنان بیش از هزار خانه به محل‌های امن انتقال یافتند.

بارش سنگین همچنین باعث لغو قطار سریع‌السیر بین بلژیک و آلمان شده است.

تردد شناورها در رودخانه موز یا ماس در بلژیک که خطر طغیان آن می‌رود نیز موقتا متوقف شده است. رودخانه موز که در فرانسه و هلند نیز جریان دارد در بلژیک پرآب‌ترین رود کشور محسوب می‌شود.

در هلند نیز بارش‌ها به چندین خانه در استان جنوبی لیمبرخ آسیب زد و ساکنان برخی از آنها به محل‌های امن منتقل شدند.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More