شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بهنام محجوبی زیر دست پزشکان امنیتی جان باخت

 

بهنام محجوبی،‌ درویش زندانی، که هفته گذشته در پی وخامت جسمی و رسیدگی دیرهنگام در زندان اوین به بیمارستان منتقل شده بود، روز یکشنبه جانش را از دست داد. نزدیکان بهنام محجوبی خبر جان‌باختن او را نخستین‌بار روز سه‌شنبه ۲۸ بهمن اعلام کرده بودند اما مقام‌های بیمارستان لقمان این خبر را امروز تایید کردند.

گزارش‌ها حاکی‌ست با شدت گرفتن انتقاد و واکنش‌ها به تشدید وخامت جسمی این زندانی سیاسی، روند درمان او تحت نظارت و کنترل پزشکان مورد تایید نهادهای امنیتی قرار گرفته بود. این مساله با اعتراض نزدیکان او مواجه شد. 

همچنین حین بستری او در بیمارستان «لقمان»، ملاقات مادر و همسر محجوبی نیز به صورت بسیار محدود صورت گرفت.

ابراهیم الله‌بخشی،‌ درویش گنابادی و زندانی سیاسی سابق که گزارش‌ وضعیت محجوبی را طی روزهای گذشته منتشر می‌کرد، در صفحه توییترش نوشته بود که به پزشک معتمد خانواده اجازه حضور در روند درمان داده نشد و بستگان محجوبی نیز اعتمادی به پزشکان بیمارستان ندارند.

همچنین ۱۴۲ کنشگر مدنی هم نامه‌ای در همین زمینه به مسئولان سازمان نظام پزشکی کشور نوشته و خواستار ممانعت از دخالت‌های امنیتی در روند درمان محجوبی شده بودند.

طی مدت بستری او،‌ مادرش بارها با گریه و فریاد از برخوردها و محدودیت‌های امنیتی با فرزندش گلایه کرد که تصاویر آن به صورت گسترده در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. 

شماری از مادران جوانان کشته‌شده در اعتراضات سراسری، فعالان مدنی و زندانیان سیاسی سابق هم در این یک هفته برای دلداری از خانواده محجوبی در بیمارستان حاضر شده بودند.

یک منبع مطلع از وضعیت محجوبی روز ۲۸ بهمن‌ماه به ایران اینترنشنال گفته بود که مسئولان بهداری زندان اوین با خودداری از اعزام فوری او به بیمارستان «عامدانه» جانش را به خطر انداختند.

به گفته او، این زندانی سیاسی در یک فاصله زمانی کوتاه دو بار دچار حمله عصبی شده بود.

 

از بازداشت تا محکومیت

 

بهنام محجوبی زمستان سال ۱۳۹۶ در جریان حمله نیروهای لباس شخصی و یگان ویژه به خیابان پاسداران تهران، محل زندگی نورعلی تابنده، قطب درویشان گنابادی، بازداشت شد. 

او در مردادماه ۱۳۹۸ با حکم دادگاه انقلاب تهران به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور از طریق فراهم ساختن تجمع غیرقانونی» به تحمل دو سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت از عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی یا اجتماعی محکوم شد.

محجوبی پس از احضار به دادسرای اوین، در خرداد ماه سال جاری به واحد اجرای احکام دادسرای اوین مراجعه کرد و بلافاصله بازداشت و برای تحمل دوران محکومیت به زندان اوین منتقل شد.

 

شکنجه و هشدار درباره سلامتی محجوبی

 

محجوبی در پیام‌هایی که منتشر شد به قسمت‌هایی از شکنجه‌اش در زندان و بازجویی اشاره کرده بود. 

این درویش جوان از جمله زندانیان سیاسی بود که توسط ماموران امنیتی دوره‌ای نیز به صورت اجباری به بیمارستان روانی «امین‌آباد» منتقل شد.

همسر او، صالحه حسینی، نیز بارها در نامه‌ها و اظهاراتی گفته بود که محجوبی وضعیت سلامتی مناسبی ندارد و نمی‌تواند شرایط حبس را تحمل کند. 

حسینی مسئولیت جان همسرش را با جمهوری اسلامی دانسته بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More