شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تاخیر در صدور حکم شهردار جدید تهران

 

در‌حالی‌که کمتر از یک هفته از انتخاب شهردار جدید تهران می‌گذرد، پیروز حناچی درگیر حاشیه‌های مختلفی شده است: هنوز حکم او برای تصدی شهرداری تهران از سوی وزارت کشور صادر نشده است، اصول‌گرایان موضع سیاسی فردی را که احتمال می‌دهند برادر حناچی باشد زیر سوال برده‌اند، شایعه‌هایی درباره وضعیت سلامتی‌اش وجود دارد و ویدیویی از او منتشر شده که خشم برخی گروه‌های سیاسی را برانگیخته است.

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران، امروز به تسنیم گفت وزارت کشور هنوز حکم شهرداری حناچی را امضا نکرده است. به‌گفته هاشمی، در‌صورتی‌که صدور حکم حناچی زمان‌بر باشد «چاره‌ای جز انتخاب سرپرست برای شهرداری تهران» وجود ندارد.

هم‌زمان زهرا نژادبهرام، از اعضای هیات‌رییسه شورای شهر تهران، نیز با اشاره به عدم‌صدور حکم حناچی خبر داد اگر حکم شهردار جدید تهران تا زمان کناره‌گیری محمدعلی افشانی صادر نشود، ممکن است حناچی به‌عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شود، مساله‌ای که به‌گفته نژادبهرام «منع قانونی» ندارد، چرا که «حناچی در حال حاضر معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران است».

پیش‌تر علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران، در توییتر خود نوشته بود: «تصمیمی برای تعیین سرپرست شهرداری نداشته‌ایم و در مورد مصادیق هم صحبتی به میان نیامده است».

هم‌زمان برخی اصول‌گرایان در رسانه‌های اجتماعی از نسبت حناچی با یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق سوال کرده‌اند. اشاره آن‌ها به «پیمان حناچی» است که چند سال پیش به آلبانی منتقل شده است. اصول‌گرایان پرسیده‌اند آیا نسبتی میان شهردار تهران و این فرد وجود دارد یا خیر.

پیش از این گزارش‌هایی منتشر شده بود که از رد صلاحیت حناچی برای تصدی شهرداری تهران از سوی نهادهای مسئول حکایت داشت. خبری که هیچ‌‌یک از منابع رسمی تایید نکردند. اما سخنگوی شورای شهر تهران همان‌زمان گفته بود: «طبیعی است که این موضوعات مطرح شود اما آن‌طور که در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد، نبود.»

حناچی ۲۲ آبان در رقابت با عباس آخوندی توانست رای اعضای شورای شهر تهران را برای تصدی این مقام به‌دست آورد. او پیش از این در پست معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران فعالیت می‌کرد.

حناچی سومین شهردار تهران طی دو سال گذشته است. محمدعلی نجفی به‌دلیل بیماری استعفا داده بود و محمدعلی افشانی شهردار پیشین هم مشمول قانون منع‌ به کارگیری بازنشستگان شد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More