شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تامین آب، معضل جدید پروژه‌های نفت و گاز ایران

 

خبرگزاری رویترز در گزارشی می‌نویسد پروژه‌های پایین‌دستی نفت و گاز در ایران علیرغم در امان بودن از تاثیر تحریم‌های آمریکا، به علت کمبود آب متوقف شده یا با کندی در پیشرفت مواجه‌ هستند.

به نوشته این خبرگزاری، دست‌کم دوازده پروژه پتروشیمی، پالایشی و تولید کود شیمیایی با ظرفیت تولید ۵ میلیون تن در سال به علت مشکلات مربوط به تامین آب یا به کلی ناتمام باقی مانده‌ یا از برنامه عقب افتادند.

رویترز مشخصا به پروژه مجتمع پتروشیمی فیروزآباد در استان فارس اشاره کرده ومی‌نویسد این پروژه ۱۰ سال پس از شروع عملیات اجرایی، تنها ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که این کندی در کار ناشی از کمبود آب در آن منطقه است.

این خبرگزاری به نقل از حمیدرضا سلیمان‌نژاد، از مدیران پروژه فیروزآباد، نوشت: «در مطالعات اولیه مربوط به پروژه، در مورد میزان آب مورد نیاز مجتمع اشتباهاتی شده است.»

به گفته او، مجتمع پتروشیمی فیروزآباد با سرمایه اولیه ۵۰۰ میلیون دلار نیازمند حجم زیادی آب است در حالی که این منطقه قادر به تامین آن نیست. ظرفیت تولید این مجتمع یک میلیون تن اتیلین در سال پیش‌بینی شده است که این میزان تولید نیازمند دو میلیون تن آب در سال است.

پالایشگاه‌های نفت و دیگر مجتمع‌های فرآوری نفت و گاز برای خنک شدن نیازمند حجم بالایی آب هستند. این در حالی است که خشکسالی و تخلیه سفره‌های زیرزمین آب در ایران در برخی نقاط با اعتراض ساکنان همراه بوده است. 

چالش کمبود آب تنها یکی از دهها معضلاتی است که با تحریم‌های شدید آمریکا علیه نفت ایران مصادف شده است. ایران که خصوصا از سال گذشته و با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام، تحت تحریم‌های شدیدی قرار گرفته در صدد افزایش تولید محصولات پایین‌دستی است که فروش آنها نسبت به نفت خام برای ایران آسان‌تر است.

از زمان بازگشت تحریم‌های نفتی آمریکا در ماه نوامبر سال گذشته و عدم تمدید معافیت‌های نفتی مشتریان سنتی نفت ایران در ماه مه امسال، صادرات نفت ایران ۸۰ درصد کاهش یافته و به نوشته رویترز در حال حاضر درآمد ماهانه ایران از فروش نفت به ۷۰۰ میلیون دلار رسیده است.

تولید فعلی محصولات پتروشیمی در ایران ۶۵ میلیون تن در سال است که ۲۲/۵ میلیون تن از آن به صادرات اختصاص می‌یابد. ایران بنا دارد تولید پتروشیمی خود را طی دو سال آینده به ۹۱ میلیون تن و در عرض سه سال به ۱۳۰ میلیون تن در سال افزایش دهد.

این در حالی است که شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که مشتمل بر ۲۰۰ شرکت فرعی و از سرمایه‌گذاران اصلی در پروژ‌های نفت و گاز است، در گزارشی در سال ۲۰۱۸ نوشت علاوه بر تحریم‌ها، «خشکسالی و کمبود آب» از معضلات پروژه‌های پالایشی در ایران است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More