شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تاکید حامد اسماعیلیون در یادبود همسر و فرزندش بر دادخواهی و تحویل جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی

حامد اسماعیلیون که همسرش پریسا اقبالیان و دخترش ری‌را اسماعیلیون بر اثر هدف قرار دادن هواپیمای اوکراینی  از سوی پدافند سپاه پاسداران کشته شدند، در مراسم یادبود آنها در تورنتو بر لزوم تحویل جعبه سیاه هواپیما و دادخواهی برای «آشکار شدن راز‌های این پرواز» تاکید کرد.

اسماعیلیون در بخشی از سخنانش در این مراسم یادبود که عصر یک‌شنبه در تورنتو برگزار شد، اصابت موشک پدافند سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی پرواز ۷۵۲ را به صراحت «حمله» به این هواپیما خواند، گفت: «شاید تنها یک چیز بتواند نوری بتاباند و آن چیزی نیست جز تحویل دادن جعبه سیاه، آشکار شدن راز‌های این پرواز منحوس و دادخواهی، دادخواهی، دادخواهی.»

او بر ضرورت تداوم پیگیری جزییات و دلایل «حمله» به این هواپیما و دادخواهی تاکید کرد  و گفت: «بعد از این هر کس از پرواز۷۵۲ [هواپیمای اوکراینی] بدون دادخواهی سخن بگوید حق‌مطلب را ادا نکرده است.»

این نویسنده و دندانپزشک که ۲۲ روز قبل همسر و فرزندش، پریسا و ری‌را همچون ۱۷۴ سرنشین دیگر پرواز۷۵۲ چند دقیقه پس از برخاستن از هواپیمای‌شان از فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران بر اثر اصابت دو موشک مجاورتی از سیستم پدافند تور‌ام یک سرنگون و همه سرنشینان آن کشته شد، در سخنانش گفت: «موشک‌ اول شلیک می‌شود. راستین، ری‌را، الناز، پریسا صدای انفجار را می‌شنوند. آن‌ها نمی‌دانند صدای چیست، ما می‌دانیم. آن‌ها نمی‌دانند چه کسانی به هواپیما حمله کرده‌اند، ما می‌دانیم.»

اسماعیلیون با بیان اینکه «در آن ثانیه‌های وحشتناک چه می‌گذرد؟»، گفت: «سی‌ ثانیه بعد موشک دوم شلیک می‌شود. آن‌ها نمی‌دانند کدام پرنده احمق دوباره وارد هواپیما می‌شود. ما می‌دانیم. آن‌ها نمی‌دانند دروغ‌گویانی وجود دارند که پا بر خون‌شان خواهند گذاشت. ما می‌دانیم.»

 او دو روز قبل نیز در صفحه فیس‌بوک خود با بیان اینکه «برای من مرگ پایان آرزوهاست و آن‌طور که فهمیده‌ام دو چیز اساسی آزارم می‌دهد. فقدان، نوع حادثه»، نوشت که «با اولی هیچ نمی‌توانم کرد جز گریه‌های طولانی و دردی که هر شب تا صبح تنم را خرد می‌کند. اما برای دومی[ نوع حادثه] پایم را روی زمین خواهم گذاشت.»

بعد از وقوع سانحه برای هواپیمای اوکراینی در صبح چهارشنبه ۱۸ دی ماه که به کشته شدن تمام ۱۷۶ سرنشین آن منجر شد، مقام‌های جمهوری اسلامی تا سه روز آن را یک «حادثه» معرفی کرده و هر احتمال دیگر را انکار می‌کردند اما با فاش شدن اصابت موشک به هواپیما که خبر آن را اولین‌بار مقام‌های ایالات متحده و سپس نخست وزیر کانادا اعلام کردند، سرانجام ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در صبح ۲۱ دی ماه طی اطلاعیه‌ای اعتراف کرد که پرواز۷۵۲  دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی تهران هدف موشک پدافند سپاه پاسداران قرار گرفته است.

با این حال تاکنون سرنوشت جعبه سیاه‌ای هواپیما در ابهام است و مقام‌های جمهوری اسلامی با وجود سالم بودن جعبه سیاه هواپیما حاضر به تحویل آن برای بازخوانی نشده‌اند.

علاوه بر این تاکنون هیچ یک از مقام‌های مسئول در جمهوری اسلامی در این باره به دادگاه یا محکمه‌ای احضار نشده و تنها اعلام شده که اپراتوری که موشک‌ها را به سوی هواپیما شلیک کرده، در بازداشت است.

خانواده شماری از کشته شدگان تاکنون اعلام کرده اند که از جمهوری اسلامی در این خصوص نزد دادگاه‌های بین‌المللی شکایت می‌کنند.

جواد سلیمانی، همسر الناز نبیئی از کشته شدگان این هواپیما، نیز اعلام کرده است که علی خامنه‌ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی و فرمانده کل نیروهای مسلح باید پاسخگوی شلیک موشک و کشته‌شدن ۱۷۶ سرنشین این هواپیما باشد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More