شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تایید افزایش ابتلا و بستری بیماران کرونا به دنبال کاهش فاصله‌گذاری و لغو محدودیت تردد

شماری از مقام‌های مسئول با تایید افزایش موارد ابتلا به کرونا و افزایش بستری بیماران کرونا در تهران، مازندران، گیلان و خوزستان، تاکید کردند که تصمیم مقام‌های ارشد مبنی بر بازگشایی فعالیت‌های اداری، تجاری و اقتصادی و همچنین لغو تردد میان شهری و میان استانی سبب افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور شده است.

محمدحسین قربانی، نماینده وزیر بهداشت در استان گیلان با اشاره به افزایش ورود مسافران درپی رفع محدودیت تردد به این استان در روزهای گذشته، گفت: «مسافرت‌ها موجب افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور شده است.»

قربانی گفت که  وضعیت کنونی مانند آتش‌فشانی است که شعله‌های آن کاهش پیدا کرده اما هر لحظه ممکن است بار دیگر فوران کند. او ضمن ابراز نگرانی از افزایش مسافرت‌ها و شلوغی جاده‌های ورودی به گیلان در چند روز اخیر، تاکید کرد که «تداوم افزایش مسافرت‌ها موجب افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا شده و از طرفی شیوع کرونا در بین اعضای خانواده‌ها زنگ خطر را به صدا درآورده است.»

نماینده وزیر بهداشت در گیلان با اشاره به آنچه «عادی شدن اوضاع در پی برداشته شدن محدودیت ترددهای بین استانی و بین شهری در روزهای پایانی فروردین» خواند، گفت که در روزهای اخیر شاهد حجم ورود بسیار زیادی از مسافران به استان گیلان بودیم که این امر به‌‌ویژه در شرایط کنونی نگران‌کننده است.

قربانی گفت: «افزایش حجم رفت ‌و آمدهای خانوادگی» سبب ابتلای شمار زیادی از خانواده‌ها به ویروس کرونا شده است و «گسترش ویروس کرونا در بین اعضا خانواد‌ها موجب نگرانی شدید ما را شده و زنگ‌های خطر را به صدا درآورده است.»

همزمان ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، به صراحت کاهش محدودیت‌ها و کاهش فاصله‌گذاری اجتماعی را عامل افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا دانست.

حریرچی در جریان سفر روز چهارشنبه خود به استان خوزستان گفت که «به طور مشخص در یک هفته اخیر تعداد بستری بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های اهواز افزایش یافته است و آنچه ما را نگران می‌کند این است که بررسی‌ها نشان داده کاهش فاصله‌گذاری اجتماعی سبب افزایش تعداد بیماران شده است.»

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، نیز با بیان اینکه «در دو هفته گذشته اهواز خيز برداشته است و ابتلا به کرونا در این شهر سرعت و شتاب گرفته» است، گفت: «مردم اهواز رعايت كنند و از ماسك استفاده كنند. افزايش آمار اهواز زنگ خطر است. رامشير گواه اين مساله است كه رفتار خطرناک ۹۵ نفر را درگير كرده است.»

استاندار خوزستان در کنفرانس خبری روز چهارشنبه سوم اردیبهشت ماه همچنین از افزایش مرگ ارادی یا میانگین سنی کمتر از قبل و بدون بیماری زمینه بر اثر کرونا در این استان خبر داد. او با اشاره به اینکه پیشتر «میانگین سنی فوت بر اثر ابتلا به کرونا در خوزستان ۶۴  سال بود و ۷۹ درصد فوت‌شدگان بيماری زمينه‌ای داشتند، گفت که اکنون «نسبت به هفته‌های گذشته تعداد فوت‌شدگان دارای بيماری زمينه‌ای كاهش يافته است» و «ميزان فوت‌شدگان زير ۶۰ سال نسبت به هفته‌های گذشته بيشتر شده است.»

استاندار خوزستان که پیشتر در جریان تعطیلات نوروزی و همزمان با اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند، تنها راه جلوگیری مقابله با کرونا را افزایش محدودیت‌ها و بستن تمام راه‌های ورودی به شهرها عنوان کرده بود، روز چهارشنبه به رفع محدودیت‌ها و بازگشایی‌ها با دستور روحانی اشاره نکرد و گفت که افزایش موارد ابتلا و مرگ افراد بدون بیماری زمینه‌ای نشان می‌دهد که «پروتكل‌های بهداشتی رعایت نشده و افراد سالم بی‌مبالاتی كرده‌اند.»

در استان مازندران نیز منابع پزشکی و بیمارستانی و مقام‌های محلی از افزایش مراجعه و افزایش شمار بیماران مبتلا به کرونا خبر دادند. امیر حسینی‌جو، فرماندار شهر تنکابن، با اشاره به کاهش افراد بستری در طرح اول فاصله گذاری در تعطیلات نوروزی گفت: «در حالی که شمار قربانیان این ویروس از نیمه دوم تعطیلات نوروز کاهش یافته و به صفر رسیده بود، در روزهای اخیر دوباره شاهد مرگ و میر ناشی از این بیماری در تنکابن هستیم.»

او گفت که «محدودیت‌های اعمال شده سبب کاهش آمار بیماران و مراجعان به بیمارستان رجایی تنکابن شده بود که پس از اجرای طرح هوشمند فاصله گذاری اجتماعی و بازگشایی مجدد کسب و کارها از ۲۲ فروردین شاهد افزایش مراجعات هستیم و انتظار داریم آثار نهایی شلوغی و تراکم جمعیت را در روزهای ابتدایی هفته بعد شاهد باشیم.»

علیرضا زالی فرمانده عملیات مقابله با کرونا در پایتخت، روز چهارشنبه سوم شهریور ماه با تاکید بر «عدم کنترل قطعی اپیدمی کرونا در تهران و برخی از نقاط کشور»، گفت که فقط طی شبانه روز گذشته شش هزار و ۳۹۰ بیمار» به مراکز درمانی تهران مراجعه کردند و ۳۱۲ نفر بخش‌های عادی کرونایی بیمارستان‌های پایتخت و ۸۱ بیمار بدحال مستقیما به عنوان مورد جدید در بخش‌های ویژه بستری شدند. 

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران این آمار را نگران کننده توصیف کرد و گفت: «همانطور که پیش‌بینی شده بود این آمار با یک شیب ملایم رو به افزایش است و این سناریو با حضور متراکم در شهر می تواند نگران کننده‌تر شود.»

علیرضا زالی گفت که نتیجه «برخی از مصوبات» ستاد ملی مقابله با کرونا مخابره یک پیام به مردم است که ما از آن احساس نگرانی می کنیم و «با این پیام مردم اشتباها تصور می‌کنند که بیماری کنترل شده و در شرایط خاموشی طغیان بیماری قرار داریم درحالی که واقعا این گونه نیست و در تهران و برخی نقاط کشور آمارها حاکی از عدم کنترل قطعی اپیدمی است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More