شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تجمع بازنشستگان؛ «دیگر رأی نمی‌دهیم»

 

تعداد زیادی از کارگران بازنشسته ایران با تجمع مقابل اداره‌های تامین اجتماعی مراکز استان‌ها و چند شهر دیگر، خواستار رساندن مستمری‌ها به خط فقر و رفع تبعیض‌های موجود علیه آنان شدند و علیه حضور در انتخابات آتی ریاست جمهوری در این کشور شعار دادند.

بر اساس تصاویر، ویدیوها و گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی، این تجمع‌ها روز یکشنبه در شهرهایی چون تهران، کرج، اراک، اردبیل، اصفهان، قزوین، گرگان، خرم‌آباد، ایلام، کرمان، نیشابور، رشت، شیراز، شوش و تبریز برگزار شد.

شرکت‌کنندگان در این تجمع‌ها شعارهایی چون «‌ما دیگه رای نمی‌دیم، خیلی دروغ شنیدیم» و «حمایتی ندیدیم ما دیگه رای نمی‌دیم»، «ما دیگه رای نمی‌دیم عدالتی ندیدیم» سر دادند.

«مجلس، دولت، بس است فریب ملت» و «حق و حقوق ما را، دولت بالا کشیده» از دیگر شعارهای معترضان بود.

ایلنا نیز با تایید برگزاری این تجمع‌ها به نقل از کارگران بازنشسته نوشت: «مستمری چهار میلیون تومانی کافی نیست، آن‌هم وقتی که خط فقر ده میلیون تومان است.»

بر اساس گزارش این خبرگزاری، مستمری‌بگیران تامین اجتماعی خواستار «اجرای دقیق ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی» و «افزایش ۳۹ درصدی پایه مستمری‌ها» هستند.

همچنین مطالبه‌ دیگر معترضان «رفع تبعیض میان بازنشستگان صندوق‌های مختلف و رفع تبعیض میان بازنشستگان همکار و غیرهمکار است».

ایلنا نوشت کارگران بازنشسته «خواستار اجرای عادلانه دور دوم متناسب‌سازی با رعایت موازین قانونی هستند و می‌گویند نباید تجربه ناگوار سال قبل و ماه‌ها انتظار برای اصلاحات تکرار شود.»

 

بازداشت یک فعال کارگری پس از انتشار فراخوان تجمع

یک روز پیش از برگزاری تجمع کارگران بازنشسته، اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته، در رابطه با فراخوان تجمع بازنشستگان توسط نیروهای امنیتی در خانه‌اش در تهران بازداشت شد.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، این فعال کارگری روز شنبه به شعبه دو بازپرسی اوین منتقل شده است. 

بر اساس این گزارش، ماموران امنیتی هنگام بازداشت، خانه او را تفتیش و برخی از لوازم شخصی‌ او و خانواده‌اش از جمله پنج دستگاه موبایل را ضبط کردند.

گرامی پیش از این نیز در جریان شرکت در تجمعات بازنشستگان و کارگران در روز ۱۷ اسفند ۹۹ بازداشت و یک روز بعد آزاد شده بود.

در سال‌های اخیر بازنشستگان ایران بارها نسبت به وضعیت ناگوار معیشتی خود تجمع‌هایی را برگزار کرده‌اند.

کمی پیش از نوروز نیز اعتراضات سراسری بازنشستگان تامین اجتماعی در ایران هم‌زمان با اعتصاب‌های پراکنده کارگری در شهرهای مختلف کشور برگزار شد.

بر اساس گزارش هرانا، با وجود ادامه فشار بر فعالان کارگری و گشوده شدن پرونده‌های قضایی علیه آنان، کارگران، کارمندان و بازنشستگان ایرانی در سال گذشته دستکم ۱۵۵ تجمع اعتراضی برگزار کردند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More