شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تجمع حامیان حقوق حیوانات مقابل شهرداری تهران در اعتراض به سگ‌کشی

گروهی از مردم و حامیان حیوانات با تجمع مقابل ساختمان شهرداری تهران ضمن اعتراض به فیلم‌های منتشر شده درباره سگ کشی از سوی پیمانکار شهرداری، خواستار تصویب قانون حمایت از حیوانات شدند.

آنها در این تجمع که صبح دوشنبه ۲۸ مرداد برگزار شد پلاکاردهایی مانند «‌خدای ما خدای حیوانات است» و «شهرداری سگ‌های سرزمینم را نکشید» و «‌کهریزک خالی از وفا شد» در دست داشتند و خطاب به کارکنان شهرداری شعار «‌حقوقت حرومه» سر می‌دادند.

هم‌زمان پیروز حناچی، شهردار تهران، از برکناری «پیمانکاری که نسبت به آن اعتراض وجود داشت» خبر داد.

حناچی  روز دوشنبه ۲۸ مرداد به خبرنگاران گفت که این فیلم «مربوط به سال ۱۳۹۶ است ولی ما به تاسی از پیامبر اسلام به همه مخلوقات خدا احترام می‌گذاریم».

شهردار تهران ادامه داد: «من دستور دادم این موضوع بررسی شود. پیمانکاری که نسبت به آن اعتراض وجود داشت خلع ید کردیم تا حساسیت نسبت به این موضوع کم شود. همچنین به همکاران خودم تذکر جدی دادم و این موضوع الان در حال بررسی است.»

پیشتر غلامحسین محمدی، رییس مرکز ارتباطات شهرداری تهران، نامه‌ ابلاغ فسخ قرارداد با این پیمانکار را در توییتر منتشر کرده بود.

در این نامه که به تاریخ ۲۷ مرداد، از سوی «شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر» وابسته به شهرداری تهران و خطاب به «شرکت آریا دامپرور البرز» صادر شده، آمده که قرارداد میان این دو شرکت با موضوع «فعالیت‌های کلینیکی و نگهداری سگ‌های مرکز آرادکوه» خلع ید اعلام می‌شود.

رییس مرکز ارتباطات شهرداری تهران، تاکید کرده که «شهرداری بنا به مسئولیت اجتماعی خود در مراقبت از محیط زندگی شهروندان موظف به کنترل حیوانات در سطح شهر است» و «بی‌شک به هیچ پیمانکار و مسئولی اجازه نمی‌دهیم بر خلاف ارزش‌های انسانی و اسلامی با خلایق خدا رفتار کند». 

او اضافه کرد: «پیمانکاری که سابقه خطایی بزرگ داشت، خلع ید شد و با مسئولین و مسببین برخورد قاطع شد و می‌شود.»

این مقام شهرداری تهران همچنین از عزل مدیر حوزه کنترل حیوانات شهری و سازمان مسئول (شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر) به عنوان ناظر پیمانکار خبر داد.

مرکز نگهداری موقت سگ‌های بدون صاحب در محدوده آرادکوه در بخش کهریزک شهرستان ری استان تهران واقع شده‌ است.

چندی پیش، حمیدرضا تحصیلی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران، درباره اخبار منتشر شده مبنی سگ‌کشی در این مرکز گفته بود که «بر‌خلاف ادعای برخی مدعیان حمایت از حیوانات و حامی نمایان، به هیچ عنوان این سگ‌ها کشته نمی‌شوند.»

او گفته بود: «در ماه‌های اخیر و با توجه به گزارش‌هایی مبنی بر افزایش سگ‌ها در برخی از مناطق حاشیه‌ای شهر، شرکت ساماندهی مشاغل شهرداری فعالیتش را در این حوزه افزایش داده و سگ‌های بی‌صاحب را از سطح شهر و حریم پایتخت جمع‌آوری و به این مرکز که در محدوده آرادکوه مستقر است، منتقل می‌شوند.»

انتشار فیلم سگ‌کشی در این مرکز در حالی است که در اردیبهشت امسال، انتشار دو ویدیو از سگ‌کشی و سگ‌آزاری در تهران، پایتخت ایران، جنجال آفرید.

در یکی از این ویدیوها، ماموران شهرداری تهران در حال حمله به سگ‌های بی‌پناه و كشتن آنها بودند كه با ورود حامیان حیوانات، كار به درگیری با ماموران شهرداری كشیده شد. در ویدیوی دوم نیز یک مامور شهرداری سلاح در دست دنبال سگ‌ها می‌گردد و یک نفر از او می‌خواهد با سگی كه مادر است و به توله‌های خود شیر می‌دهد، كاری نداشته باشد.

انتشار این ویدیوها موجب شد که محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران از بررسی این موضوع خبر دهد.

سگ‌کشی در ایران، مختص تهران نیست و یک پدیده فراگیر است و هرازگاهی خبر سگ‌کشی در یکی از شهرهای ایران منتشر می‌شود.

حامیان حقوق حیوانات، شهرداری‌ها را متهم می‌کنند که برای کاهش هزینه‌های بهداشتی و عقیم‌سازی، دست به کشتار سگ‌ها می‌زنند.

 بر اساس بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، «دفع حیواناتی که مبتلا به امراض ساریه بوده و یا در شهر بلاصاحب و مضر‌ند» بر عهده شهرداری‌هاست، اما قانون صریحا از کشتن حیوانات سخن نگفته است.

همچنین لایحه‌ای به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۱۳۹۴ به تصویب رسیده که بر اساس آن «حیوان آزاری به هر شیوه و با هر انگیزه ممنوع است».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More