شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مشاور قالیباف: ملک شهرداری که حناچی می‌گوید پس گرفته یک کانکس بود

ساعتی پس از آن‌که پیروز حناچی، شهردار تهران، ‌اعلام کرد دست‌کم شش هزار متر از املاک این نهاد از نزدیکان محمدباقر قالیباف،‌ شهردار سابق، پس گرفته شده، مشاور قالیباف ملک پس گرفته شده را یک «کانکس در فضای سبز» خواند.

ناصر امانی، مشاور قالیباف، روز چهارشنبه ۱۹ آذرماه درباره ملک خیابان «شهید عراقی» تهران به خبرگزاری فارس گفت این ملک «فضای سبز محصوری بوده که در طول پروژه امام علی و صدر با احداث کانکس موقت جهت برگزاری جلسات، هماهنگی، سرکشی و کنترل این پروژه‌ها مورد استفاده مدیران شهرداری قرار می‌گرفت.»

امانی افزود این ملک «مدت‌ها قبل بدون درخواست یا الزامی تحویل مدیریت فعلی شهر قرار گرفت.»

به گفته مشاور شهردار سابق تهران، در واکنش به اظهارات حناچی، وکیل قالیباف با عنوان «افترا و نشر اکاذیب» شکایتی تنظیم کرده و به زودی در دستگاه قضایی ثبت و پیگیری می‌کند.

ساعتی پیش از امانی، پیروز حناچی در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایلنا گفته بود: «از تیم آقای قالیباف ملکی به مساحت حدود شش هزار متر مربع را در محدوده بزرگراه همت تقاطع امام علی پس گرفتیم.»

به گفته حناچی، املاکی که در اختیار زهرا مشیر، همسر قالیباف و همچنین مرتضی طلایی، عضو سابق شورای شهر تهران، بوده نیز پس گرفته شده است.

در واکنش به این اظهارات مشاور قالیباف گفته «هیچ ملکی» در اختیار زهرا مشیر نبوده و صرفا املاکی با توافق شورای شهر پیشین «جهت امور زنان سرپرست خانوار» در اختیار مجموعه‌ای بوده که همسر قالیباف نیز از اعضای هیات امنای آن است.

پیش از این اعلام شده بود که خیریه «متوسلین امام رضا» که همسر قالیباف از اعضای هیات‌مدیره آن است املاکی از شهرداری را در اختیار دارد. از جمله و براساس فهرست‌های منتشر شده، این خیریه بیش از سه هزار متر زمین را در منطقه شش تهران در اختیار دارد.

اکنون مشاور قالیباف شهردار کنونی تهران را به دلیل اظهاراتش به «بی‌اخلاقی» متهم کرده است.

او در زمینه املاک پس گرفته شده از مرتضی طلایی هم اشاره کرد او با عنوان نایب‌رییس شورای شهر تهران، «مدیریت امور شورایاری‌ها را برعهده داشت و املاکی از شهرداری در اختیار این امور یا مدیریت کارهای ۳۷۰ محله تهران بوده که به تدریج مدیریت جدید تحویل گرفته است».

 پیشتر گزارش شد موسسه فرهنگی متعلق به مرتضی طلایی یک ملک شهرداری را در اختیار دارد. نام طلایی همچنین در فهرست افراد دریافت‌کننده املاک شهرداری تهران مشهور به املاک نجومی وجود داشت.

 

حناچی: املاک نجومی به نام افراد سند خورد

حناچی در بخش دیگری از گفت‌وگویش درباره املاک واگذار شده شهرداری تهران گفت که این املاک به نام افراد سند خورده بود و شهرداری درباره آن نمی‌توانست اقدامی انجام دهد.

با این حال، مشاور قالیباف در این زمینه هم ضمن اشاره به اختیار تعیین تکلیف املاک شهرداری از سوی شهردار در هر دوره گفت: «طبیعتا با این منطق باید گفت آقای حناچی همه تهران را از آقای قالیباف پس گرفته است. چون همه شهرداری و به تبع آن املاک شهرداری و از جمله املاک در اختیار شهردار تهران، پس از پایان دوره شهرداری تحویل داده شده است.»

حناچی می‌گوید که با پیگیری قوه قضاییه قیمت واقعی این املاک پرداخت شده است.

در دوره شهرداری محمدباقر قالیباف تعدادی از املاک شهرداری به افراد واگذار و برخی از خانه‌های شهرداری به مدیران این نهاد، اعضای شورای شهر و برخی از مقامات دیگر نهادها با تخفیف فروخته شد. دادستانی در این‌باره پرونده‌ای تشکیل داد، اما نتیجه این پرونده اعلام نشده است.

در این دوره همچنین برخی از املاک شهرداری برای استفاده در اختیار برخی نهادها و افراد قرار گرفته بود.

پیش از این افشین حبیب‌زاده، عضو شورای شهر تهران، خبر داده بود که فهرست هزار و ۹۰۴ ملک واگذار شده شهرداری تهران آماده شد. او اشاره کرد از میان املاک شناسایی شده، ۸۰۳ ملک در اختیار معاونت اجتماعی شهرداری، ۱۱ ملک در حوزه ستادی شهرداری، ۱۵۳ ملک در اختیار نهادها و ۱۷۶ ملک در حال بهره‌برداری مذهبی بوده و وضعیت ۴۴۳ ملک نیز در حال بررسی قرار دارد و هنوز مشخص نشده است.

 او گفت که واگذاری املاک شهرداری باید با مصوبه شورای شهر انجام شود، اما در واگذاری این املاک این قانون رعایت نشده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More