شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترامپ: گزارش‌ رژیم ایران درباره جاسوس‌های آمریکایی دروغ است

دونالد ترامپ در واکنش به خبر شناسایی ۱۷ جاسوس سیا در ایران گفت این گزارش «کاملا دروغ است». او افزود این خبر «پروپاگاندای یک رژیم مذهبی است که به شکل بدی در حال شکست خوردن است و نمی‌داند چه کند.» ترامپ نوشت اقتصاد ایران «مرده و خیلی بدتر هم می‌شود. ایران کاملا به هم ریخته است.»

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۳۱ تیرماه از شناسایی ۱۷ نفر با عنوان «جاسوس آمریکا در مراکز حساس کشور» خبر داد. این وزارتخانه اقدام به انتشار تصاویر و ویدیوهایی در همین زمینه کرد.

پیشتر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا،  اطلاعیه وزارت اطلاعات ایران درباره شناسایی ۱۷ جاسوس آمریکا را رد کرده و جمهوری اسلامی را دروغگو خوانده بود.

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در نشست خبری روز دوشنبه اعلام کرد که این نهاد «۱۷ نفر را که توسط سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا) تربیت شده‌اند» در ایران شناسایی و بازداشت کرده است.

او از صدور احکام قضایی برای این افراد و اعدام بعضی از آن‌ها در آینده به عنوان «مفسد فی‌الارض»‌ خبر داد.

به گفته مقام وزارت اطلاعات، افراد شناسایی‌شده در مراکز حساس کشور از جمله حوزه‌های اقتصادی، هسته‌ای،‌ نظامی و سایبری فعال بوده‌اند. او توضیح داد که این افراد «به صورت سلولی و بدون ارتباط با یکدیگر» فعالیت می‌کرده‌اند.

این حال پمپئو در مصاحبه شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز گفت: «رژیم ایران تاریخچه‌ای طولانی از دروغ‌گویی دارد.»

 انتشار تصاویر و ویدیوها از سوی وزارت اطلاعات

در همین رابطه، خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، تعدادی تصویر و یک ویدیو از افرادی را منتشر کرده که بنا بر گزارش این خبرگزاری، «اعضای تیم جاسوسی آمریکا در ایران» بوده‌اند. در این فایل ویدیویی، تصاویری از چهره‌ها و صداهایی از ارتباط و هماهنگی برخی افراد نمایش داده می‌شود.

همچنین وزارت اطلاعات تصاویری با عنوان کارت‌ شناسایی و هویتی این افراد را منتشر کرده است. مقام‌های آمریکا هنوز به صورت رسمی واکنشی به این اخبار نشان نداده‌اند.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی،‌ در خردادماه از وزارت اطلاعات خواسته بود تا چهره‌ها و اعترافات این افراد را منتشر کند.

 همکاری اطلاعاتی جمهوری اسلامی با «کشورهای متحد»

پیش از این، در خردادماه نیز وزارت اطلاعات از انهدام «بزرگ‌ترین شبکه جهانی جاسوسی آمریکا در بستر سایبر» خبر داده بود.

مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات در همین زمینه با اشاره به فضای سایبری به عنوان «بیشترین فضای مورد استفاده برای لطمه زدن»، از نفوذ و اشراف متخصصان وزارت اطلاعات در «فضای امن سایبری آمریکا» خبر داد.

این مقام اطلاعاتی همچنین اظهار کرده بود:‌ «به واسطه این اشراف توانستیم در کل جهان سایت‌ها و جاسوسان آمریکایی را شناسایی کنیم.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات توضیح داده بود که با همکاری اطلاعاتی ایران با کشورهایی که او «متحدان جمهوری اسلامی» خوانده بود، تعدادی از این جاسوس‌ها در نقاط مختلف دنیا بازداشت شدند.

در آبان‌ماه سال گذشته،‌ نشریه تلگراف بریتانیا با انتشار گزارشی در همین مورد از قول یک مقام اطلاعاتی آمریکا خبر شناسایی و کشته شدن تعدادی از عوامل اطلاعاتی این کشور در چند کشور جهان را تایید کرده بود.

بنا بر این گزارش، دلیل افشا و لو رفتن این شبکه،‌ یک مشکل «فاجعه‌بار» در پلتفرم و شبکه ارتباطی بوده که این عوامل اطلاعاتی از آن برای ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کردند.

گزارش تلگراف از همکاری ایران و چین در زمینه شناسایی جاسوس‌های آمریکا و اعدام ۳۰ نفر از آن‌ها در چین خبر داده بود.

در ابتدای تیرماه، سازمان قضایی نیروهای مسلح ایران با صدور اطلاعیه‌ای از اجرای حکم اعدام «جلال حاجی‌زوار»، که به گفته این نهاد «کارمند قراردادی سازمان هوافضای وزارت دفاع»‌ بوده، به جرم جاسوسی خبر داده بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More