شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تعویق میزگرد اقتصادی اروپا با ایران در اعتراض به اعدام روح‌الله زم؛ مشاور امنیت ملی بایدن، اعدام زم را به شدت محکوم کرد

در ادامه واکنش‌های بین المللی به اعدام روح‌الله زم، ساعاتی پس از آنکه فرانسه اعلام کرد که به دنبال «اعدام وحشیانه و غیرقابل قبول روح‌الله زم»، سفرای این کشور و آلمان، اتریش و ایتالیا در میزگرد روابط اقتصادی اروپا با ایران شرکت نمی‌کنند، این میزگرد لغو شد. همزمان جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، اعدام روح‌الله زم را نقض هولناک حقوق بشر خواند و آن را محکوم کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، گفت که «اعدام روح‌الله زم در ایران، روزنامه‌نگاری که به دلیل استفاده از حقوق اساسی خود از دادرسی قانونی محروم و محکوم شد، یکی دیگر از موارد هولناک نقض حقوق بشر توسط رژیم ایران است.»

مشاور امنیت ملی جو بایدن تاکید کرد که «ما به هم‌پیمانان خود برای اعتراض می‌پیوندیم، بدرفتاری‌ ایران را محکوم می‌کنین و مقابل آن می‌ایستیم.»

ساعاتی پیش از این نیز اعلام شد که میزگرد روابط اقتصادی اروپا با ایران که قرار بود روز دوشنبه در تهران برگزار شود به تعویق افتاده است. این نشست قرار بود به شکل آنلاین برگزار شود و سه ۳۰۰ نفر از ۴۰ کشور برای شرکت در آن ثبت نام کرده بودند.

وزارت خارجه فرانسه به صراحت و در بیانیه‌ای اعلام کرد که به دنبال «اعدام وحشیانه و غیرقابل قبول روح‌الله زم»، سفیر فرانسه و سفرای آلمان، اتریش و ایتالیا در همایش تجاری ایران و اروپا شرکت نخواهند کرد.

همزمان پاتریک وینتور، روزنامه‌نگار سرشناس گاردین، که قرار بود اجرای میزگردی درباره روابط اقتصادی اروپا با ایران را برعهده داشته باشد در توییتی نوشت که «بعد از اقدام نفرت‌‌انگیز ایران در اعدام همکار روزنامه‌نگارم روح‌الله زم، میزبانی این نشست را نمی‌پذیرم.»

وینتور خود تاکید کرد که اطمینان دارد نمایندگان اروپا در این باره هم بحث خواهند کرد که چگونه باید ساز و کار تجارت مبتنی بر احترام به حقوق بشر باشد.

از سوی دیگر در ادامه محکومیت بین‌المللی اعدام روح‌الله زم، وزیر خارجه هلند در توییتی نوشت: «اعدام روح‌االله زم، روزنامه‌نگار در ایران را محکوم می‌کنم، هلند نیز مانند بقیه اتحادیه اروپا مخالف مجازات اعدام است و ایران را به رعایت تعهدات بین المللی حقوق بشر از جمله آزادی بیان و آزادی مطبوعات فرا می‌خواند.»

وزیر خارجه دانمارک نیز اعدام روح الله زم را محکوم کرد و تاکید کرد که «دانمارک همچنان مخالف مجازات اعدام است و ایران را به رعایت مفاد حقوق بشر فرا می‌خواند.»

ارنست اورتاسن، سیاستمدار اسپانیایی و عضو ائتلاف سبزهای آزاد اروپا» نیز در واکنش به اعدام روح‌الله زم، در صفحه توییتر خود نوشت: «اعدام بی‌رحمانه و غیر انسانی روح‌الله زم را محکوم می‌کنم، مجازات اعدام یکبار برای همیشه باید در ایران لغو شود. نباید از این روش برای خاموش کردن مخالفان استفاده شود.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More