شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
وزارت خارجه کانادا به ایران اینترنشنال:

تهران جزییات کافی درباره کیفرخواست ۱۰ نفر در پرونده هواپیمای اوکراینی ارائه نداده

 

پس از آنکه مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی از صدور کیفرخواست برای ۱۰ نفر در پرونده انهدام هواپیمای اوکراین خبر دادند، وزارت خارجه کانادا در پاسخ به ایران اینترنشنال، اطلاعات ارائه شده درباره این کیفرخواست‌ را ناکافی خواند و اعلام کرد که همچنان به دنبال بررسی «شفاف و جامع» و پاسخگو کردن حکومت ایران است. 

وزارت خارجه کانادا روز چهارشنبه ۱۸ فروردین‌ماه در پاسخ به ایران اینترنشنال گفت این کشور مکررا خواستار بررسی‌های جامع و شفاف بر اساس رویه‌های بین‌المللی شده تا پاسخ سوالات برجسته مهم داده شود.

در این پاسخ آمده که «کانادا از کمبود اطلاعات و شواهد ارائه شده از سوی ایران، از جمله کمبود جزئیات در مورد این کیفرخواست‌ها، بسیار نگران است.»

وزارت خارجه کانادا همچنین اعلام کرده که به پیگیری و دادخواهی از طریق پاسخگو کردن و مسئولیت کامل این کشور متعهد می‌ماند. 

کانادا در پاسخ به ایران اینترنشنال، همچنین بر جبران خسارت وارد شده به خانواده‌ها و بستگان کشته‌شدگان پرواز ۷۵۲ تاکید کرده است.

این سخنان یک روز پس از آن مطرح می‌شود که غلامعباس ترکی، دادستان نظامی تهران، در جلسه تودیع خود اشاره کرد برای ۱۰ نفر از مسئولانی که در زمینه شلیک موشک سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی دخیل بودند،‌ کیفرخواست صادر شده است.

ترکی بدون هیچگونه اشاره‌ای به جایگاه و نام این مسئولان همچنین افزود: «در دادگاه نتیجه‌های لازم گرفته می‌شود.»

پس از اعلام این خبر، سفیر اوکراین در کانادا به شبکه سی‌بی‌سی گفت مشخص نکردن نام و اتهام دقیق این افراد و همکاری نکردن ایران در پرونده،‌ اوکراین را به تصمیم «بسیار مهم استراتژیک» برای مقابله با این وضعیت، از جمله از طریق ارسال پرونده به دادگاه بین‌المللی، نزدیک می‌کند.

رهبر حزب محافظه‌کار کانادا هم در واکنش به صدور کیفرخواست برای ۱۰ نفر گفت به سیستم عدالت در ایران اعتماد ندارد. او افزود پارلمان کانادا سپاه پاسداران را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی کرده بود و عوامل این نهاد در تصمیم‌ سرنگونی نقش دارند.

او افزود این کشور باید فشار عمومی برای تحقیقی دقیق ایجاد کند و جاستین ترودو آنچنان که باید ایران را با تحریم و فشارهای دیپلماتیک پاسخگو نمی‌کند.

 

ایران:‌ موضع کانادا و اوکراین غیرمعمولی است

از سوی دیگر محسن بهاروند،‌ معاون وزارت امور خارجه، انتقادهای مقام‌های اوکراین و کانادا را «غیرسازنده» و «غیرمعمولی» خواند.

بهاروند گفت «بدیهیات منطق حقوقی» از اظهارات مقام‌های کانادا حمایت نمی‌کند و در اظهارات مقام‌های اوکراینی «تهدیدات بی‌مبنا برای اقدام حقوقی و مانند آن» نهفته است.  

این مقام وزارت امور خارجه درباره جبران خسارت خانواده کشته‌شدگان گفت بودجه آن توسط دولت تامین شده و در اختیار وزارت راه قرار گرفته که آماده پرداخت است. او مبلغ این خسارت را «هفت برابر تعهد قراردادی ایران طبق کنوانسیون ورشو» عنوان کرد.

پیش از این نیز یک بار دیگر دولت ایران قرار بود مبلغی را از بودجه سال ۱۴۰۰ به خسارات این پرونده اختصاص دهد، اما پس از واکنش‌های گسترده شهروندان و خانواده کشته‌شدگان به اختصاص خسارت از محل درآمد عمومی متعلق به مردم، این تصمیم اجرایی نشد.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More