شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
معرفی تیم‌های جام جهانی

تیم ملی کاستاریکا

 

 تیم ملی کاستاریکا

گروه E

 

برنامه بازی‌های جام جهانی:

۱۷ ژوئن(۲۷ خرداد): صربستان- ساعت ۱۶:۳۰

۲۲ ژوئن(۱ تیر): برزیل- ساعت ۱۶:۳۰

۲۷ ژوئن(۶ تیر): سوئیس ساعت ۲۲:۳۰

(ساعت بازی‌ها به وقت ایران است)

 

راه صعود به جام جهانی:

تیم ملی کاستاریکا در مرحله چهارم مقدماتی جام جهانی در منطقه کونکاکاف که در گروه B با پاناما، هائیتی و جامائیکا رقابت می‌کرد، با کسب ۱۶ امتیاز از ۶ بازی به‌عنوان صدرنشین راهی مرحله نهایی شد تا برای گرفتن بلیت روسیه به مصاف مکزیک، پاناما، هندوراس، آمریکا و ترینیداد و توباگو برود؛ کاستاریکا در مرحله نهایی بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۴ برد، ۴ تساوی و ۲ شکست داشت تا با این عملکرد به‌عنوان دومین تیم منطقه کونکاکاف راهی بزرگترین رویداد فوتبالی دنیا شود.

کاستاریکا در هشتم اوکتبر ۲۰۱۷ (۱۶ مهر ۹۶) در فاصله یک بازی مانده به پایان مرحله مقدماتی جام جهانی به مصاف هندوراس رفت و تنها یک تساوی برای راهیابی به این رقابت‌ها نیاز داشت و در حالی که تا لحظات پایانی با یک گل عقب بود، در نهایت با ضربه سر واتسون موفق شد یک امتیاز بگیرد و بعد از مکزیک، به جام جهانی برسد.

 

معرفی ستاره:

چهار سال قبل که کاستاریکا شگفتی‌ساز جام جهانی شد، کیلور ناواس درون دروازه این تیم نقش به سزایی ایفا کرد؛ گلری که دو فصل و نیم بعد از حضور در لوانته اسپانیا، سنگربان کاستاریکا در جام جهانی شد و با نمایش درخشانی که در بازی‌های متوالی برابر اروگوئه، ایتالیا، انگلیس، یونان و هلند داشت، رئال مادرید را مجاب کرد تا او را با قیمت ۱۰ میلیون یورو به خدمت بگیرد.

ناواس که قهرمانی جام جهانی زیر ۱۷ سال را در سال ۲۰۰۳ همراه کاستاریکا در کارنامه دارد، در فصول اخیر جانشین مطمئنی در رئال مادرید برای ایکر کاسیاس بوده و توانسته عملکرد مطمئنی در بازی‌های بزرگ، به ویژه در لیگ قهرمانان اروپا که رئال به قهرمانی‌های متوالی رسیده، داشته باشد؛ او دومین دروازه‌بان تاریخ چمپیونز لیگ است که بیشترین کلین‌شیت را داشته و با عکس‌العمل‌های سریع، نمایش خوب روی شوت‌های سریع، گرفتن پنالتی‌ها و ... بیش از پیش شایستگی‌های خود را اثبات کرده و بدون تردید می‌تواند دوباره در ترکیب کاستاریکا خوش بدرخشد.

 

کیلور ناواس

 

دیگر مهره‌های کلیدی:

شاید کیلور ناواس مرد اول کاستاریکا باشد ولی هیچ‌وقت او نمی‌تواند گل بساز، گل بزند یا با نفوذهای‌اش خطرساز ظاهر شود، اما تیم ملی این کشور از برایان روئیس هم بهره می‌برد؛ ستاره ۳۲ ساله‌ای که سه فصل است در اسپورتینگ لیسبون پرتغال بازی می‌کند و قبل از آن هم برای فولام و آیندهوون بازی می‌کرد؛ روئیس در جام جهانی ۲۰۱۴ فوق ستاره کاستاریکا بود و در دیدار مقابل ایتالیا تک گل پیروزی‌بخش تیمش را به ثمر رساند و برابر یونان هم گلزنی کرد و به عقیده بسیاری از کارشناسان او را باید ستاره اصلی کاستاریکایی‌ها دانست؛ روئیس که توانایی بازی در وینگرهای راست و چپ و مهاجم نوک دارد، سانترها و ضربات آزاد دقیق و کم‌نقصی با پای چپ دارد و اگر شوت‌های راه دور او در چارچوب باشد مهارنشدنی است.

علاوه بر روئیس و ناواس که در صعود تیمشان به جام جهانی هم عملکرد موثری داشتند، سلسو بولخس در خط میانی و جوئل کمپل مهاجم نیز ازجمله بازیکنان مهم کاستاریکا هستند.

 

 ستاره جا مانده:

مایکل اومانیا، مدافع پیشین پرسپولیس که فصل قبل هم در تیم پارس جنوبی جم بازی می‌کرد، برخلاف سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۴ که یکی از اعضای تیم ملی کاستاریکا در جام جهانی بود و حتی در ترکیب هم قرار می‌گرفت و از سوی دیگر در دیدارهای مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ در فهرست این تیم به چشم می‌خورد، در روسیه همسفر کاستاریکا نیست و غیبت او از نکات قابل توجه لیست اسکار رامیرز است.

 

معرفی مربی:

اسکار رامیرس که ۷۵ بازی و ۶ گل ملی در کارنامه دارد و یکی از ستاره‌های قدیمی کاستاریکا محسوب می‌شود، سه سال قبل به‌عنوان سرمربی کاستاریکا انتخاب شده و نخستین فردی است که هم در قامت بازیکن و هم مربی توانسته حضور در بزرگ‌ترین رویداد فوتبال جهان را همراه کاستاریکا تجربه کند تا از این نظر تاریخ‌ساز شود.

این مربی ۵۳ ساله که بیش از ۱۰ قهرمانی در لیگ‌های کاستاریکا را داشته و از سوی دیگر موفق شده تیم ملی این کشور را به جام جهانی برساند، امیدوار است در روسیه هم نتایج قابل توجهی همراه تیمش بگیرد.

 

کاستاریکایی‌ها در مورد تیم‌شان چه می‌گویند؟

کیلور ناواس در جدیدترین مصاحبه خود عنوان کرده، درست است چهار سال قبل شگفتی‌ساز شدیم ولی این بار در روسیه می‌خواهیم تاریخ‌ساز شویم و نتیجه بهتری کسب کنیم؛ امیدوار هستیم قلب مردم و طرفداران همراه ما باشد تا بتوانیم با تمام قدرت وارد بازی‌ها شویم.

اسکار رامیرس، سرمربی کاستاریکا نیز می‌گوید تیم‌اش نفرات با استعدادی در اختیار دارد، قدرت دفاعی کاستاریکا بالا است و می‌خواهند باز هم در جام جهانی شگفتی‌ساز شوند.

 

دیگران درباره کاستاریکا چه می‌گویند؟

چرازه پراندلی، سرمربی سابق ایتالیا که تیمش در جام جهانی ۲۰۱۴ به کاستاریکا باخت، این تیم را سراسر انگیزه و هجومی می‌داند و معتقد است بازیکنان کاستاریکا با هوش بالایی در زمین کار می‌کنند و پس از آنکه به گل می‌رسند، تمام فضاها را می‌بندند تا حریف نتواند هجومی داشته باشد و دروازه آنها باز شود.

 

ضعف‌های احتمالی:

قدرتی که در دروازه و خط دفاعی و حتی حمله کاستاریکا وجود دارد، در خط میانی این تیم دیده نمی‌شود و همین مسئله در بازی‌های تدارکاتی به ضرر آنها شده که میانه زمین را به حریفان واگذار کرده و ضربه خورده‌اند؛ اگر رقبای کاستاریکا مثل اسپانیا و آلمان باشند و پاس‌های زیادی بین هم رد و بدل کنند، راحت‌تر از سایر تاکتیک‌ها به گل می‌رسند و البته اگر وینگر راست خوبی هم داشته باشند، می‌توانند برابر آنها خطرساز ظاهر شوند.

 

نقاط قوت:

اگر ناواس در دروازه این تیم باشد، تا حدود زیادی خیال این تیم از عقب زمین راحت است ولی در امر گلزنی، انتقال سریع توپ در جناحین و شوت‌های آخر بدون مکث آنها را به خواسته‌شان می‌رساند؛ بازیکنان کاستاریکا شاید فانتزی‌باز نباشند، اما اگر در موقعیت شوت قرار بگیرند، می‌توانند با ضربات پُر قدرت دروازه هر تیمی را فرو بریزند و به گل دست پیدا کنند.

 

پیش‌بینی: تا کجا صعود خواهند کرد؟

کاستاریکا در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل نشان داد غیر قابل پیش‌بینی‌ترین تیم است و هیچ احتمالی نباید راجع به آنها داد چرا که اگر خوش‌شانس بودند در ضربات پنالتی هلند را شکست می‌دادند، به نیمه نهایی می‌رسیدند؛ پس صحبت راجع به اینکه کاستاریکا در مرحله گروهی حذف می‌شود یا به مراحل بالاتر می‌رسد، در هر صورت عجیب نیست؛ از یک سو آنها در مقایسه با برزیل، سوئیس و صربستان ستاره‌های کمتری دارند ولی از طرف دیگر با انگیزه‌ای که از ۴ سال قبل به دست آوردند، نشان دادند نباید آنها را دست کم گرفت و باید احتمال صعودشان از سخت‌ترین گروه جام جهانی(از نظر رنکینگ فیفا) را داد.

 

تاریخ حضور در جام‌های جهانی:

تیم ملی کاستاریکا در سال‌های ۱۹۹۰، ۲۰۰۲، ۲۰۰۶ و ۲۰۱۴ به جام جهانی رسیده که در سه دوره اول در مرحله گروهی حذف شده اما در جام جهانی برزیل توانست در گروه مرگ نتایجی بگیرد که هیچ‌گاه از اذهان اهالی فوتبال پاک نشود؛ آنها در جام جهانی ۲۰۱۴ ابتدا اروگوئه و بعد ایتالیا را شکست دادند و مقابل انگلیس به تساوی رسیدند تا با ۷ امتیاز و به‌عنوان صدرنشین راهی ۱۶ تیم نهایی شوند.

کاستاریکا در مرحله یک هشتم نهایی بعد از تساوی یک بر یک مقابل یونان، در ضربات پنالتی به برتری ۵ بر ۴ دست یافت ولی در مرحله یک چهارم و پس از تساوی بدون گل برابر هلند، ۴ بر ۳ در ضربات پنالتی مغلوب شد تا با وجود شکستی تلخ و پایان شگفتی‌سازی، وداعی با افتخار از جام جهانی برزیل داشته باشد.

 

تیم ملی کاستاریکا

 

آیا می‌دانستید؟

کاستاریکا سواحلی چشم‌نواز و غذاهای لذیذی دارد، اما زیبایی‌های این کشور به حدی است که گفته می‌شود نمی‌توان جذابیت‌های آن را شمرد؛ کاستاریکا به معنی ساحل غنی در زبان اسپانیایی است و از نظر سیاسی، یکی از با ثبات‌ترین کشورهای منطقه کونکاکاف محسوب می‌شود؛ اقتصاد این کشور از اواخر قرن بیستم رونق چشمگیری گرفت و قهوه این کشور هم شهرت زیادی دارد؛ ضمن اینکه موز، نیشکر و گوشت گاو ازجمله صادرات اصلی کاستاریکا است.

 

شاید کمتر کسی بداند:

در جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا و در شهر تورین، تیم ملی کاستاریکا که نخستین حضورش در جام‌های جهانی بود، به مصاف برزیل رفت که اسکار رامیرس را به‌عنوان هافبک راست در ترکیب داشت ولی حالا همان بازیکن، بعد از ۱۰۲۲ روز مجددا و این بار به‌عنوان سرمربی کاستاریکا در مرحله گروهی با سلسائوها دیدار می‌کند.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More