شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ثبت‌احوال سرانجام آمار فوتی‌های زمستان را منتشر کرد؛ افزایش۳۰۰۰ نفری فوت‌شدگان در استان‌های شمالی 

بر اساس آمار ثبت‌شده در سایت سازمان ثبت احوال، تعداد افراد فوت‌شده در سه استان شمالی ایران و قم در زمستان سال ۹۸ نسبت به سال پیش از آن به طور میانگین حدود هزار نفر افزایش یافته است.

 تعداد افراد فوت‌شده در این استان‌ها در حالی افزایش یافته که آمار مربوط به جان‌باختگان تصادفات جاده‌ای به دلیل ممنوعیت سفر کاهش یافته و این افزایش می‌تواند مربوط به جان باختن افراد بر اثر ابتلا به کرونا باشد.

در همین حال در استان قم که مرکز شیوع کرونا در ایران بوده است، تعداد افراد فوت‌شده در زمستان سال ۹۸ نسبت به سال پیش از آن ۷۴۷ نفر افزایش یافته است.

این افزایش درباره استان‌های گیلان، مازندران و گلستان ۱۵۱۰، ۹۳۱ و ۵۹۸ نفر بوده است.

سازمان ثبت احوال ایران آمار مرگ‌و‌میر در استان‌های ایران را که از سایت خود حذف کرده بود پس از اعتراض‌های نمایندگان مجلس و تعدادی از اعضای شورای شهر تهران از جمله محمد جواد حق‌شناس بار دیگر منتشر کرد.

 بر اساس این آمار، در زمستان سال گذشته ۲۳۰۵ نفر در قم، ۵۲۷۴ نفر در گیلان، ۵۹۷۳ نفر در مازندران و ۲۹۷۴ نفر در گلستان جان باخته‌اند. در این استان‌ها آمار بالای ابتلا به بیماری کرونا گزارش شده است.

در زمستان سال ۹۷ در قم ۱۵۵۸ نفر، در گیلان ۴۴۶۳، در مازندران ۴۳۳۴ و در گلستان ۲۳۴۹ نفر فوت شده بودند. 

آمار افراد فوت‌شده در زمستان سال ۹۸ و بهار سال ۹۹ در این استان‌ها در حالی افزایش یافته که تعداد افراد کشته‌شده در تصادفات جاده‌ای به نسبت سال گذشته ۶۰ درصد کاهش یافته است. ۹۱۵ نفر در سفرهای نوروزی سال ۹۸ در تصادفات جان باخته بودند.

روزنامه شرق پیش از این در گزارشی نوشته بود که مقایسه آمار افراد فوت‌شده در مدت مشابه در دو سال «راهگشا» نیست چرا که تعداد افراد جان‌باخته‌ به دلایل دیگر از جمله تعداد افراد کشته‌شده در تصادفات کاهش یافته است.

آمار افراد فوت‌شده در فروردین سال ۹۹ هنوز اعلام نشده است. پیش از این محمد جواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران، آمار مربوط به افراد فوت‌شده در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ را اعلام کرده و خبر داده بود که در این دو ماه ۱۳ هزار نفر در تهران دفن شده‌اند. 

بر اساس آمار سایت سازمان ثبت احوال، در زمستان سال گذشته ۱۶هزار و ۷۷۳ نفر و در بهار سال گذشته ۱۴ هزار و ۱۱ نفر در تهران فوت شده بودند که به طور متوسط در هر ماه زمستان ۵۵۹۱ و در هر ماه بهار ۴۶۷۰ نفر فوت شده‌اند. 

به این ترتیب به طور تقریبی در دو ماه اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸ بیش از ۱۰ هزار نفر فوت شده‌اند. با این محاسبات آمار افراد فوت‌شده در دو ماه ۹۸ زمستان و همچنین فروردین ۹۹ نسبت به زمان مشابه سال پیش از آن ۳ هزار نفر افزایش یافته است. این آمار در حالی افزایش یافته که تعداد افراد کشته‌شده در تصادفات جاده‌ای کاهش یافته است.

پیش از این نیز ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران، خبر داده بود که روزانه بین ۷۰ تا ۱۰۰ نفر از بیماران جان‌باخته بر اثر ابتلا به کرونا، در این شهر دفن می‌شوند.

این عضو شورای شهر، رییس این شورا و تعدادی از نمایندگان مجلس ایران دولت را به پنهان‌کاری در زمینه اعلام آمار جان باختگان کرونا متهم کرده‌اند.







 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More