شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جلوگیری از دسترسی آرش صادقی، زندانی سیاسی، به درمان

اعزام آرش صادقی فعال مدنی زندانی در رجایی شهر کرج به مراکز درمانی خارج از زندان بار دیگر به تعویق افتاد. او به تشخیص پزشکان به نوعی تومور سرطانی از نوع کندروسارکوم مبتلاست و وضعیتش وخیم گزارش می‌شود.

آرش صادقی، فعال مدنی ۳۹ ساله، از سال ۱۳۸۸ تا کنون بارها بازداشت و زندانی شده و دست به اعتصاب غذا زده است.

بنابر اعلام سازمان حقوق بشر ایران، آرش صادقی که در حال حاضر زندان رجایی شهر کرج زندانی است با وجود وضعیت وخیم جسمی، همچنان از دسترسی به خدمات درمانی مناسب محروم است.

این سازمان حقوق بشر ایران ضمن هشدار نسبت به وضعیت وخیم آرش صادقی خواستار انتقال بلافاصله او به بیمارستان و توجه بیشتر و فوری جامعه جهانی، به ویژه سازمان ملل، به وضعیت وی و دیگر مدافعان حقوق بشر زندانی در ایران شد.

محمود امیری مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران با تاکید براینکه «وضعیت آرش صادقی بسیار وخیم است»، گفت:«عدم معالجه فوری در بیمارستان می‌تواند به تلف شدن جان او بیانجامد، رهبر جمهوری اسلامی‌، علی خامنه‌ای و رییس قوه قضاییه، ابراهیم رییسی در قبال سلامت آرش صادقی مسئولند و باید پاسخگو باشند.»

یکی از نزدیکان آرش صادقی درخصوص آخرین وضعیت او گفت: «حدود ۲۰ روز پیش چند نفر از مسئولان به زندان رفتند و از نزدیک وضعیت آرش را دیدند و به طور شفاهی به او قول دادند که تیر ماه به بیمارستان اعزام می‌شود ولی چند روز پیش حرفشان را عوض کردند و گفتند تا شهریور هیچ اعزامی انجام نمی شود.»

وی گفت که «مسئولان قضایی اعزام آرش را همینطور به تعویق انداخته و هیچ توضیحی نمی‌دهند. دادستانی گفته ما مجوز داده‌ایم و به زندان پاس می دهد. زندان هم هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد و فقط قول پیگیری می‌دهد.»

به گفته این منبع مطلع از وضعیت آرش صادقی  «ورم دست راست آرش بیشتر از قبل شده و از کتف تا انگشتانش ورم کرده. این وروم از آرنج به پایین شدیدتر شده است. دست او عملا از کار افتاده و هیچ حرکت نمی‌کند.  غیر از وضعیت دستش، مشکل معده و روده هم از قبل هست ولی موضوع دستش به قدری جدی است که درمان آن در اولویت قرار دارد و دیگر به آنها نمی‌رسد.»

وی گفت که «مشکل دست آرش صادقی از جایی شروع شد که پزشک بعد از عمل جراحی سال گذشته یک دوره حدود بیست روزه آنتی بیوتیک درمانی برایش نوشته بود و بعد هم شیمی درمانی اما بعد از دو روز او را به زندان برگرداندند و در زندان» فقط به او «آنتی بیوتیک دادند.»

این منبع نزدیک به آرش صادقی گفت: «آرش باید به مرخصی درمانی برود که در آرامش بتواند شیمی درمانی خود را پیگیری کند، ولی مسئولان مخالفت می‌کنند. ما حتی به رستمی، نماینده دادستان گفتیم که سند می‌گذاریم پیش شما بماند و نمی‌خواهد به مرخصی اعزام کنید، فقط بگذارید تحت الحفظ شما در بیمارستان بستری و درمان شود. ولی بازهم قبول نکردند.»

آرش صادقی اولین بار در روز ۱۸ تیر سال ۱۳۸۸ مقابل دانشگاه علامه طباطبایی تهران، همراه تعدادی از دانشجویان معترض به نتایج انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری از سوی ماموران وزارت اطلاعات، بازداشت و پس از ۹۰ روز به قید کفالت آزاد شد.

در اردیبهشت سال ۱۳۹۳ او باردیگر از سوی سازمان اطلاعات سپاه بازداشت و پس از ۶ ماه حبس در اسفند ماه و با وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

زمانی که آرش صادقی به طور موقت از زندان آزاد شده بود، ماموران برای بازداشتش به خانه‌ آن‌ها هجوم بردند که این امر موجب سکته و در نهایت مرگ مادر آرش صادقی شد

آرش صادقی آخرین بار در خرداد ماه سال ۱۳۹۵ در دادسرای مقدس زندان اوین احضار و بازداشت شد و برای اجرای حکم ۱۹ سال حبس روانه زندان اوین شد.

گلرخ ایرایی، همسر آرش صادقی، نیز در این دور بازداشت و به دلیل برخی دست نوشته‌های خود از جمله دست‌نوشته‌ای درباره سنگسار از سوی ابوالقاسم صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال زندان محکوم شد.او از آبان سال۱۳۹۵ تا اواسط فروردین سالجاری زندانی بود و در ۱۹ فروردین بعد از تحمل دو سال و نیم زندان آزاد شد.

آرش صادقی در آبان ماه ۱۳۹۵ در اعتراض به بازداشت همسرش  به مدت ۷۰ روز دست به اعتصاب غذا زد و از مهر ماه ۱۳۹۶ از زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد و همچنان در این زندان نگهداری می‌شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More