شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جمعی از مسئولان حوزه سلامت و کسب‌وکار: ستاد مدیریت کرونا دچار ضعف کارشناسی است و هیجانی تصمیم می‌گیرد

 

بر اساس نامه‌ای که ایران اینترنشنال به نسخه‌ای از آن دست پیدا کرده، دفتر حسن روحانی گزارشی از دیدگاه‌‌های «تعدادی از پزشکان و مسئولان حوزه سلامت و کسب و کار» را برای وزیر بهداشت ارسال کرده که نشان می‌دهد آنها از عملکرد ستاد مقابله با کرونا نارضی‌اند و معتقدند این ستاد دچار «‌ضعف کارشناسی» است و «‌تصمیم‌های هیجانی و غیرکارشناسی» می‌گیرد. 

در این نامه که محمود واعظی آن را روز ۲۵ فروردین برای سعید نمکی وزیر بهداشت ارسال کرده، همچنین تاکید شده که ایران از منظر اقتصادی به دلایلی چون تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت، امکان «‌توقف چرخه کار و زندگی» را بیش از این ندارد.

در این نامه از مسائلی چون «‌عدم شفافیت و فقدان شهامت برای اطلاع‌رسانی»، «‌عدم اعتماد به جامعه علمی کشور»، «ضعف کارشناسی تیم ستاد مدیریت کرونا در برنامه‌ریزی»، «‌تصمیم‌های غیرکارشناسی و هیجانی» و همچنین «‌عدم جامعیت آمار مرگ و میر وزارت بهداشت» به عنوان تهدید‌های مدیریتی در شرایط بحران یاد شده است. 

این گزارش از «طرح اعزام ۳۰۰ هزار تیم سلامت به درب منازل» به عنوان مثالی از طرح‌های هیجانی و غیرکارشناسی یاد کرده است. 

در این گزارش همچنین قیاس میان شرایط ایران و آمریکا برای راه‌اندازی کسب‌وکارها «‌نادرست» ارزیابی شده و آمده که مدل‌سازی آمریکا برای ایران عملی نیست و با شرایط کشور سازگاری ندارد.

گزارش به نقل از متخصصان تاکید می‌کند که اگر قرنطینه کامل در ایران اجرا می‌شد «‌گزینه نتیجه‌بخشی برای ریشه‌کنی ویروس کرونا» بود اما به دلیل وضعیت اقتصادی امکان اجرا ندارد.

این اطلاعات تایید کننده دیدگاهی است که پیش از این ایران اینترنشنال از قول منابع نزدیک به شورای عالی امنیت ملی فاش کرده بود. جلسه‌ای که در آن  روحانی تاکید کرده بود سیاست پایان دادن به قرنطینه به هر قیمت حتی به قیمت جان بیش از دو میلیون نفر باید دنبال شود.

انتقاد از مافیای دارو و سیاست‌های صدا و سیما

یکی دیگر از انتقادهای متخصصان حوزه سلامت که در این سند به آن اشاره شده، مربوط به «‌جلوگیری و عدم ارائه مجوز واردات داروی فاوی پیراویر» است و این متخصصان مخالفت با واردات را به «‌مافیای پشت پرده دارو» مربوط می‌دانند.

ایران اینترنشنال پیشتر در گزارشی با استناد به منابع خود از فساد وزارت بهداشت، سپاه پاسداران و دو نهاد زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی برای واردات کیت کرونا خبر داده بود.

در انتهای این سند بخشی تحت عنوان «‌ملاحاظات» قید شده که در آن به دولت توصیه شده «‌بیش از همه به نظریات اقتصاددانان» در مقابله با کرونا توجه کند. 

در این بخش همچنین آمده که آمار وزارت بهداشت «‌مبتنی بر موارد تشخیصی و آزمایشگاهی است و نمی‌تواند گویای واقعیت و میزان ابتلا» به کرونا در ایران باشد. 

این گزارش همچنین به صدا و سیما توصیه کرده که به جای توجه به «‌ناکارآمدی‌های آمریکا و اروپا» بر شرایط «‌واقعی و داخلی» ایران بیشتر متمرکز شود.

 

متن کامل نامه فاش شده را از طریق این لینک بخوانید

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More