شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حسن روحانی:‌ راه بر روی مذاکره بسته نیست

حسن روحانی،‌ رییس‌جمهوری ایران،‌ در حالی که از تحریم‌های آمریکا علیه ایران با عنوان «تحریم‌های ظالمانه» یاد کرد،  با درخواست توقف این تحریم‌ها گفت:  در صورت تغییر رفتار آمریکا راه بر روی مذاکره بسته نیست.

چهارشنبه هشتم خرداد، روحانی در جلسه هیات دولت با اشاره به این که برای ایران ملاک «کلام» نیست، گفت: «هرگاه که آن‌ها [آمریکا] دست از ظلم نسبت به ملت ایران برداشتند و در برابر تعهدات خود پایبند بوده و به میز مذاکره‌ای که خودشان ترک کردند و برهم زدند، بازگشتند، راه به روی آنها بسته نیست.»

او گفت که «مقاومت ملت ایران» باعث تناقض در مواضع دولت آمریکا شده است. روحانی افزود: «اگر آمریکا در کردار خود تغییر ایجاد کند، ملت ایران راه را بر روی آن‌ها باز خواهد گذاشت.»

او با اشاره به «روز قدس» و تنش‌ بین فلسطین و اسرائیل گفت: «روزگاری مردم فلسطین برای دفاع از خود تنها یک سنگ در اختیار داشتند، اما امروز با تلاش و فداکاری و صنعت داخلی خود ابزاری در اختیار دارند که به اسرائیلی‌ها پاسخ دندان‌شکن می‌دهند.» روحانی اعلام کرد که امروز «موشک جواب موشک است.»

رییس‌جمهوری ایران همچنین در واکنش به اخبار پیرامون «معامله قرن»، گفت: «واقعیت آن ورشکستگی قرن برای مطرح‌کنندگان آن است.»

دولت دونالد ترامپ طرح «معامله قرن» را برای پایان دادن به تنش‌های ۷۰ ساله فلسطین و اسرائیل تدوین کرده و از رونمایی از آن خبر داده بود. اما هنوز جزییات دقیقی از این طرح منتشر نشده است.

روحانی با اشاره به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، توضیح داد که ماه رمضان امسال تامین نیازهای مردم «به سادگی انجام نشد» و مردم هنوز در «فشار شدیدی» زندگی می‌کنند.

پیشتر، رییس‌جمهوری آمریکا در سفر روز دوشنبه به ژاپن، با تغییر در موضع پیشین خود پیرامون ایران اعلام کرده بود که «ما به دنبال تغییر رژیم نیستیم.» او گفته بود که ما مایل به مذاکره با ایران هستیم و این کشور می‌تواند با همین رهبران «کشور بزرگی» شود. 

ترامپ در همین سفر از تمایل شینزو آبه،‌ نخست وزیر ژاپن، برای سفر به تهران و تلاش برای میانجی‌گری استقبال کرده بود. پس از این دیدار،‌ رسانه‌های ژاپن خبر دادند که دولت این کشور در حال نهایی کردن برنامه سفر ماه آینده آبه به ایران به منظور میانجی‌گری برای کاهش تنش‌های فزاینده بین ایران و آمریکا است. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More