شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حقوق بشر ایران در ۲۰۲۰: صدها اعدام، ده‌ها هزار حبس و شلاق برای شهروندان

مجموعه «فعالان حقوق بشر در ایران» گزارش سرکوب‌های قضایی علیه اقلیت‌ها، اقشار و اصناف در این کشور طی سال میلادی ۲۰۲۰ را منتشر کرد.

براساس این گزارش در این یک سال صدها شهروند در ایران به اعدام محکوم شدند و برای ده‌ها هزار نفر حکم  حبس و شلاق صادر شد.

در این گزارش که روز سه‌شنبه ۹ دی‌ماه هم‌زمان با پایان سال جاری میلادی در دسترس قرار گرفته، آمده است در سال جاری میلادی، حکومت ایران برای شهروندان از اقشار، اصناف و اقلیت‌های مختلف از جمله دانشجویان، زنان و قومیت‌ها بیش از ۲۲ هزار و ۲۷۱ ماه حکم حبس صادر کرده است.

همچنین شهروندان منتقد و معترض به بیش از ۲۳ هزار و ۹۴۶ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

تعداد اعدام‌ها در این یک سال ۲۳۶ مورد عنوان شده که ۷۲ درصد آن‌ها به صورت «مخفیانه» صورت گرفته است.

در بخش قومی و ملی، این گزارش نشان می‌دهد ۲۸۶ شهروند بازداشت شده و برای ۳۹ نفر از آن‌ها مجموعا حکم هزار و ۷۲۱ ماه زندان صادر شد. ۸۸ نفر نیز در این حوزه به نهادهای امنیتی و قضایی احضار شدند. 

در زمینه رواداری و آزادی‌های مذهبی، فعالان حقوق بشر در ایران از بازداشت ۷۷ شهروند، ۴۹ مورد منع فعالیت‌های اقتصادی، ۱۲۶ مورد احضار و ۲۲ مورد محرومیت از تحصیل را گزارش کرده‌اند. در این بخش در گزارش به تخریب کلیسای ادونتیست‌های تهران توسط شهرداری این شهر اشاره شده است.

بهاییان با ۴۵ درصد بیشترین آزار را از سوی حکومت دریافت کرده‌اند و پس از آن‌ها اهل سنت،‌ مسیحیان،‌ دراویش، اهل حق و کلیمیان و سایر مذاهب قرار دارند.

گزارش منتشر شده همچنین اشاره می‌کند که در حوزه آزادی اندیشه و بیان صدور احکام قضایی برای شهروندان نسبت به سال گذشته ۴۶/۵ درصد افزایش داشته است. در این بخش گزارش به دستگیری ۹۲۸ شهروند، ۲۸۷ احضار، چهار مورد توقیف نشریات و هشت مورد حکم مجرم شناختن رسانه‌ها اشاره شده است.

به صورت کلی براساس این گزارش، حکومت ایران و نیروهای امنیتی آن هزار و ۴۲۶ شهروند را به دلیل فعالیت‌های مدنی و سیاسی در سال ۲۰۲۰ بازداشت کرده‌اند.

 

فعالان صنفی، کارگری و دانشجویی

در این یک سال همچنین ۴۷ مورد بازداشت برای فعالان صنفی صورت گرفت و برای افراد محاکمه‌شده نیز ۵۵۴ ماه حبس در نظر گرفته شد. 

در مورد فعالان کارگری به بازداشت ۳۰ نفر و صدور حکم ۱۸۳ ماه حبس و سه هزار و ۱۰۸ ضربه شلاق اشاره شده است.

دستگیری کارگران نسبت به سال قبل ۵۶ درصد رشد داشته و بازداشت‌های دانشجویی نیز در این مدت ۹۴ درصد افزایش نشان داده است.

این گزارش حقوق بشری نشان می‌دهد در حوزه فرهنگی بازداشت شهروندان ۵۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و ۲۷ نفر بازداشت و چهار نفر محکوم شده‌اند.

 

حقوق زنان و کودکان

بخش‌هایی دیگر از این گزارش به حقوق کودکان و همچنین زنان اختصاص دارد.

بر این اساس، دست‌کم ۵۷۲ مورد از خشونت جسمی و جنسی به زنان گزارش شده و ۱۳ نفر نیز با قتل موسوم به «ناموسی» کشته شده‌اند. همچنین شش مورد خودسوزی، چهار مورد اسیدپاشی و یک مورد احضار فعال حوزه زنان گزارش شده است.

اما در حوزه کودکان، این نهاد اشاره می‌کند که حکومت ایران اخبار این حوزه را مسکوت می‌گذارد و آمار دقیقی در این حوزه در دست نیست.

با این‌حال،‌ براساس گزارش‌های موجود دست‌کم دو هزار و ۲۰۵ مورد کودک‌آزاری، ۹ مورد تجاوز جنسی و ۹ مورد نیز قتل کودکان اتفاق افتاده است.

در ۹۴ مورد نیز کودکان دست به خودکشی زده‌‌اند. این گزارش شمار کودکان محروم از تحصیل را نیز بیش از یک میلیون نفر ذکر کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More