شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حمله ماموران امنیتی به کارگران معترض آذرآب اراک

گزارشها از ایران حاکی است که در سیزدهمین روز از اعتراضات کارگران آذرآب اراک ماموران امنیتی با حمله به آنها تعدادی از کارگران را مصدوم کردند. 

کارگران معترض شرکت آذرآب روز یکشنبه ۲۸ مهرماه در ادامه اعتراض به بی‌توجهی مسئولان به مطالبات و پرداخت حقوق معوقه خود مسیر راه‌آهن شمال به جنوب را مسدود و اقدام به دادن شعارهای اعتراضی کردند.

در واکنش به این تجمع، نیروهای پلیس ضدشورش با استفاده از باتوم و گاز اشک‌آور اقدام به درگیری با کارگران معترض کرده که منجر به زخمی شدن تعدادی از آن‌ها شده است.

بنا بر گزارش‌ها، تعدادی از کارگران زخمی به بیمارستان ولیعصر اراک منتقل شدند که در آن‌جا نیز مورد تعقیب نیروهای امنیتی قرار گرفته‌اند.

یساولی، عضو شورای اسلامی کار شرکت آذرآب، درباره این اعتراضات به خبرگزاری فارس گفت: «کارگران همچنان خواهان تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر وضعیت سهامداری این شرکتند.»

در حال حاضر، بانک کشاورزی سهامدار عمده این کارخانه است که به گفته کارگران معترض «آن را به حال خود رها کرده و مسئولیتی در قبالش نمی‌پذیرد.»

یساولی با انتقاد از عدم پرداخت حقوق کارگران این شرکت در سه ماه گذشته افزود: «تمام خطوط آذرآب در حال حاضر به دلیل نبود کار و تولید خوابیده است، این وضعیت کارگران را نگران آینده شغلی خود کرده است.»

نبود امنیت شغلی، کاهش ظرفیت تولید و عدم تعیین تکلیف وضعیت هیات مدیره این واحد تولیدی از جمله موضوعات مورد اعتراض کارگران آذرآب در روزهای اخیر بوده است. 

پیشتر نیز تعدادی از کارگران این کارخانه به دلیل حمایت از همکارانشان در اعتراضات «هپکو» و «هفت‌تپه» از سوی پلیس امنیت احضار و با اتهاماتی مواجه شدند.

«هفت‌تپه»؛ بیست ‌و هشتمین روز اعتراض

همزمان،‌ کارگران شرکت نیشکر «هفت‌تپه» در استان خوزستان روز بیست ‌و هشتم اعتراضات خود را با حمایت از «کارگران اخراج‌شده» و در اعتراض به عدم امنیت شغلی و مخالفت با خصوصی سازی مقابل دفتر مدیریت این کارخانه آغاز کردند. 

این کارگران با دادن شعارهایی خواستار لغو خصوصی‌سازی این کارخانه،‌ آزادی اسماعیل بخشی و همچنین پایان دادن به پرونده‌سازی برای فعالان کارگری منتقد شدند.

کانال تلگرامی «سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه» از عدم تمدید دفترچه‌های درمانی کارگران این شرکت از دو ماه پیش خبر داده است.

پیشتر، دادگاهی در شهر شوش تعدادی از کارگران هفت‌تپه را محاکمه و به «حبس» و «شلاق» محکوم کرد.

برخی گزارش‌ها از صدور حکم جلب سیار نمایندگان کارگری هفت‌تپه و مراجعه ماموران امنیتی به منزل محمد خنیفر برای بازداشت خبر داده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More